In dit artikel laten we je zien waar je de belangrijkste informatie vindt die noodzakelijk is wanneer je een bedrijf begint. Direct meer lezen over een specifiek onderwerp? Klik dan op één van onderstaande links:
- Wat is een branche?
- Bronnen voor branche-informatie
- Branche-onderzoek doen
- Voorbeelden ondernemingsplannen
- Brancheverenigingen
- Branchekeurmerken
1. Wat is een branche?
Een branche is de verzamelnaam van bedrijven die actief zijn in een bepaalde categorie producten of diensten. Voorbeelden van een branche zijn horeca, retail, zorg, bouw en zakelijke dienstverlening. Een andere term voor branche is sector of bedrijfstak.
Veel branches hebben een vereniging waarbij bedrijven binnen die branche zich kunnen aansluiten. Die brancheverenigingen bieden advies en netwerkbijeenkomsten, maar verstrekken soms ook zaken als documenten of inkoopvoordelen. Verderop in dit artikel lees je hier meer over.
Voor een overzicht van alle branches kun je kijken bij het overzicht van Rabobank of check de Standaard Bedrijfsindeling (SBI) van het CBS.
2. Bronnen voor branche-informatie
Je kunt per branche de laatste regelgeving en brancheorganisaties opzoeken via diverse bronnen.
Rabobank: volledig overzicht van branchecijfers en -trends
Rabobank doet regelmatig onderzoek naar ontwikkelingen in diverse branches. Bekijk de cijfers en trends van jouw branche.
Er worden bijvoorbeeld sectorprognoses gedaan, waarbij wordt gekeken naar de verwachtingen. Ook wordt er gekeken naar ontwikkelingen zoals duurzaamheid en de arbeidsmarkt.
Per sector nemen Rabobank-experts je mee in de laatste cijfers en trends. Voor 2024 verwacht Rabobank een krimp in de meeste productiesectoren en groei in de dienstensectoren.
Ondernemersplein: omzetcijfers per branche
Je kunt ook de branchewijzer op Ondernemersplein raadplegen. Daar vind je branche-informatie en de omzetcijfers per branche.
Je krijgt dan een indruk van het aantal starters en stoppers, de gemiddelde omzet in jouw branche en je ontvangt informatie over relevante brancheorganisaties.
Kamer van Koophandel: jaarrekeningen
Hoe gaat het met je concurrentie? Vraag jaarrekeningen en uittreksels op van vergelijkbare bedrijven uit jouw branche. Dit kun je bijvoorbeeld doen via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Ontdek of jouw concurrenten winst maken: neemt hun gemiddelde omzet af of juist toe? Door dat te onderzoeken kun je een betere inschatting maken van de slagingskans van jouw bedrijf.
CBS: onderzoeksresultaten
Bij het Centraal bureau voor Statistiek (CBS) vind je allerlei onderzoeksresultaten per branche gespecificeerd. Daarnaast kun je online zoeken naar de laatste ontwikkelingen in je branche. Je kunt ook contact opnemen met de branchevereniging voor informatie. Speur vooral ook de websites van je concurrenten af.
3. Brancheonderzoek doen
Branche-onderzoek doe je naast het inwinnen van branche-informatie door middel van een marktonderzoek. Dit is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan.
Je brengt hiermee in kaart wat je doelgroep is, wie jouw klanten zijn, waar je ze kunt vinden en hoe je ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf goed kunnen vinden.
Concurrentieanalyse
Met een concurrentieanalyse kun je een goed beeld krijgen van opkomende trends in jouw branche en stel je vast hoe jouw concurrenten opereren.
Een goede concurrentieanalyse bevat in ieder geval een overzicht van jouw producten of diensten en die van je afnemers. Bekijk daarna per productgroep wie jouw voornaamste concurrenten zijn.
Benieuwd hoe je een markt- en brancheonderzoek uitvoert? Lees dan snel verder.
4. Voorbeelden ondernemingsplannen
Je maakt een sterke start met een ondernemingsplan. Om je te helpen heeft Rabobank een aantal voorbeelden van ondernemingsplannen voor verschillende branches gemaakt, die je gratis kunt downloaden.
Als je moeite hebt met het schrijven van een ondernemingsplan, of inspiratie en tips voor een sterk businessplan nodig hebt, klik dan op één van onderstaande links:
Staat je branche er niet tussen of twijfel je nog over de branche waarin je wil werken? Bekijk dan het voorbeeld van een ondernemingsplan voor zzp’ers.
5. Brancheverenigingen
Er zijn verschillende brancheverenigingen, waarvan er sommige specifiek voor zzp’ers zijn. Voorbeelden hiervan zijn Solo Partners (voor zelfstandigen in de zorg) en Zelfstandigen Bouw (voor zzp’ers in de bouwsector).
De meeste brancheorganisaties zijn overkoepelend voor alle ondernemers in een branche, dus ook voor zzp’ers. Voorbeelden hiervan zijn de NVJ (voor journalisten en fotografen), INretail (voor winkeliers in de non-foodsector), KHN (voor de horeca) en NBA (voor accountants).
Het nut van aansluiting bij een brancheorganisatie
Het kan nuttig zijn om een brancheorganisatie te raadplegen. Als startende ondernemer loop je tegen problemen aan die ervaren collega’s herkennen of snel kunnen oplossen.
Aansluiten bij een branchevereniging is een handige manier om je netwerk uit te breiden en je deelt onderling vakkennis en branche-informatie, waar je als ondernemer van groeit.
Verder zijn er soms collectieve onderhandelingen namens de gehele sector. Samen met andere ondernemers vormt zo'n organisatie een machtige stem namens één beroepsgroep. Bijvoorbeeld tijdens onderhandelingen met de overheid kan dit gunstig zijn.
6. Branchekeurmerken
Een branchekeurmerk geeft klanten het vertrouwen dat ze veilig zaken bij je kunnen doen. Daarnaast is het voor jezelf een prettig idee dat je aan de voorwaarden voldoet om het keurmerk te mogen dragen.
Een branchekeurmerk wordt afgegeven door een brancheorganisatie. Die stelt ook de eisen voor het keurmerk op en bepaalt welke ondernemers dit keurmerk krijgen.
Een keurmerk maakt duidelijk dat je producten of diensten aan bepaalde eisen voldoen, waardoor je als betrouwbare partner of ondernemer overkomt.
Keurmerk webshop
Een keurmerk is bijvoorbeeld voor een webshop onmisbaar. Je bent voor een groot deel afhankelijk van het vertrouwen van je klanten. Die moet zijn bankgegevens bij je achterlaten als hij iets koopt.
Met een keurmerk straal je uit dat je correct met de klanten omgaat, betrouwbaar bent én je toont met dit keurmerk aan dat jouw webshop getoetst is door een onafhankelijke instantie, je aan de regels voldoet en een bestelling naar behoren afhandelt.
Veelgestelde vragen:
- Waar vind ik informatie over een specifieke branche?
Er zijn diverse bronnen om de juiste informatie over jouw branche te vinden. Per sector nemen Rabobank-experts je mee in de laatste cijfers en trends Er worden bijvoorbeeld sectorprognoses gedaan, waarbij wordt gekeken naar de verwachtingen. Ook wordt er gekeken naar ontwikkelingen zoals duurzaamheid en de arbeidsmarkt. - Wat is een concurrentieanalyse?
Met een concurrentieanalyse kun je een goed beeld krijgen van opkomende trends in jouw branche en stel je vast hoe jouw concurrenten opereren. Een goede concurrentieanalyse bevat in ieder geval een overzicht van jouw producten of diensten en die van je afnemers. Bekijk daarna per productgroep wie jouw voornaamste concurrenten zijn. - Waarom zou ik me aansluiten bij een brancheorganisatie?
Het kan nuttig zijn om een brancheorganisatie te raadplegen. Als startende ondernemer loop je tegen problemen aan die ervaren collega’s herkennen of snel kunnen oplossen. Aansluiten bij een branchevereniging is een handige manier om je netwerk uit te breiden en je deelt onderling vakkennis en branche-informatie, waar je als ondernemer van groeit.