marieke

De start van Miele

Je moet het maar durven als startend bedrijf: producten in de markt zetten onder de noemer 'Voor altijd beter'. Miele deed het en eerlijk is eerlijk: het Duitse technologiebedrijf heeft de belofte dat hun innovatieve apparaten minimaal een decennium moeten meegaan waargemaakt. Oprichters Carl Miele en Reinhard Zinkann wisten met deze boodschap dan ook al in een vroeg stadium consumenten over de wereld te overtuigen: de start van Miele.

Om welk bedrijf gaat het?

Miele & Cie. KG.

Door wie is de onderneming opgericht?

Carl Miele en Reinhard Zinkann.

Wanneer?

Op 1 juli 1899.

Hoe kwam de oprichting van Miele tot stand?

De was doen is aan het begin van de twintigste eeuw allesbehalve een pretje. Het is een vermoeiende en arbeidsintensieve klus die dagen in beslag neemt. De komst van de wasmachine is voor de gemiddelde huisvrouw dan ook een geschenk uit de hemel. Miele heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling en distributie van de eerste wasmachines, maar als dit bedrijf in 1899 wordt opgericht door de Duitsers Carl Miele en Reinhard Zinkann, houdt het zich nog met andere zaken bezig. Het bedrijf richt zich dan hoofdzakelijk op de voedselindustrie en de productie van apparaten die room van melk kunnen scheiden in het bijzonder.

Niet lang daarna maken Miele en Zinkann zich onder (boeren)vrouwen- en dochters populair met de introductie van een apparaat waarmee boter automatisch kan worden gekarnd (en dit dus niet langer alleen met de hand mogelijk is). Maar het bedrijf scoort pas echt punten als zij in 1900 voor het eerst een eigen wasmachine ontwikkelen. Deze eerste wasmachine van Miele heeft technisch gezien de nodige overeenkomsten met hun boterkarnmachine.

Het apparaat, genaamd Hera, bestaat grof gezegd uit een grote houten ronde kuip met in het midden twee eveneens houten peddels in de vorm van een kruis. Nadat de kuip is afgedekt met een deksel, kunnen de peddels handmatig via een externe hendel worden 'aangezwengeld'. Zonder de toevoeging van water en zeep kan de was hiermee in principe ook worden gecentrifugeerd. Voor de gebruiker uiteraard nog een steeds een goede oefening om spierballen te kweken, maar ten opzichte van het toenmalige alternatief (de was met de hand doen) is deze eerste wasmachine een enorme vooruitgang.

De zaken verlopen dan ook voorspoedig. In 1907 hebben Miele en Zinkann zoveel winst gemaakt dat ze zich een nieuwe bedrijfslocatie kunnen veroorloven. Het bedrijf Miele verhuist naar een groter fabrieksterrein bij het stadje Gütersloh, waar het bedrijf ook goed gebruik kan maken van een nabijgelegen treinstation en ijzerfabriek. In dat jaar werkt er zestig man personeel bij het bedrijf; nog geen zeven jaar later (in 1914) is dat aantal toegenomen naar vijfhonderd werknemers. Miele heeft zoveel personeel nodig, omdat het concern sterk groeit en zich ook dan al serieus bezighoudt met (duurzame) innovatie op diverse gebieden. Carl Miele ontwikkelt in die tijd zelfs een milieuvriendelijker proces voor de productie van zink- en ijzerplaten waarvoor hij patent aanvraagt (en krijgt toegewezen). Miele richt zich korte tijd ook op de auto-industrie, maar stapt hier bij het uitblijven van groot succes snel weer vanaf.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) houdt onder meer in dat een bedrijf zich bewust bezighoudt met de belangen van zijn personeel. Dat Miele en Zinkann hun werknemers graag tevreden wilden houden, blijkt wel door het feit dat zij al in het jaar 1909 - vrij revolutionair voor die tijd - een sociaal ziektekostenplan voor hun personeel in het leven roepen. Een jaar later laten zij in de nabijgelegen omgeving ruim tweehonderd woningen bouwen voor de Miele-werknemers en reiken ze voor het eerst een kerstbonus uit. In 1920 komt daar een goede pensioenregeling bij. Net als Philips en Ford beseffen Miele en Zinkann al vroeg dat een succesvolle onderneming niet alleen het gevolg is van een innovatief product (en/of dienst) en dito markt, maar dat een goede band met de werknemers net zo belangrijk is.

Oprichters Carl Miele (links) en Reinhard Zinkann.

Daarnaast is Miele ervan overtuigd dat dergelijke innovatieve apparaten ook goed zullen aanslaan in het buitenland. Dat gevoel blijkt te kloppen. Al betrekkelijk snel na de oprichting vinden de eerste Miele-producten hun weg naar de Nederlandse consument. In eerste instantie blijft het voornamelijk bij agrarische zuivelwerktuigen, maar ook de al eerder genoemde wasmachine met houten kuip vindt in Nederland gretig aftrek. Omstreeks 1912 ontstaan al de eerste contacten tussen Miele en Nederlandse importeurs. Het zal echter nog tot 1939 duren voordat in Den Haag de eerste Nederlandse Miele-fabriek wordt geopend. Vanuit deze vestiging worden in die tijd met name wasmachineonderdelen gedistribueerd. De huidige Nederlandse verkoopmaatschappij van Miele (Miele Nederland B.V.) is gevestigd in Vianen. Het bedrijf speelt een belangrijke rol bij de internationale markt van het moederbedrijf, want Nederland is al jaren het grootste exportland van Miele.

Waarin onderscheidde Miele zich van de concurrentie?

De belofte naar de klant toe is redelijk onderscheidend. Hoewel idealiter elke ondernemer er natuurlijk naar streeft om alleen producten van goede kwaliteit te produceren, leveren of verkopen, maakt Miele het met een zelfverzekerde slogan als 'Er is geen betere' zichzelf niet makkelijk. De ideologie van oprichters Miel en Zinkann zie je ook tegenwoordig nog duidelijk in de bedrijfsvoering terug. De vijf kernwaarden waren én zijn kwaliteit, duurzaamheid, milieuvriendelijkheid, design en functionaliteit. Om de hoge kwaliteit van de apparatuur zoveel mogelijk te kunnen waarborgen, worden bijna alle onderdelen dan ook door Miele zelf gemaakt. Zo wordt de elektronische besturing van de wasmachines, wasdrogers en vaatwassers volledig in eigen huis ontwikkeld en geproduceerd.

Vanzelfsprekend staat vanaf het begin ook innovatie hoog op de agenda bij het Duitse bedrijf. Aan rustig achterover leunen doet Miele eigenlijk niet; het technische concern wil zijn vooruitstrevende positie op de markt vasthouden en geen volger worden. Daarom is Miele altijd op zoek naar nieuwe (duurzame) technieken en producten waardoor hun huidige status voorlopig niet in gevaar zal komen.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Heeft het bedrijf ook mindere tijden gekend?

De Tweede Wereldoorlog is een bijzonder lastige periode. Hoewel de jaren '20 en '30 nog grotendeels in het teken staan van technologische vooruitgang - in deze tijd worden onder meer de eerste elektrische wasmachines, drogers en strijkijzers geïntroduceerd -, drukt het naziregime zwaar haar stempel op Miele. In 1939 is de leiding van het familiebedrijf voor het eerst in handen van de zonen van Miele en Zinkann, Carl Miele jr. en Kurt Zinkann. De opvolgers van de oprichters hebben het in de eerste jaren bepaald niet makkelijk. De nazi's dwingen het bedrijf om allerlei materialen voor het Duitse leger te produceren. Hierdoor worden de fabrieken van Miele al snel een belangrijk doel voor de bombardementen van de geallieerden. Een groot deel van de fabrieken en voorraden wordt dan ook volledig verwoest.

Hoe staat het bedrijf er nu voor?

Na de magere periode van de Tweede Wereldoorlog en naoorlogse jaren heeft Miele zich knap weten te revancheren. De stabiel stijgende jaaromzet in de jaren '50 en '60 gaat voor het Duitse technologiebedrijf de boeken in als een van de succesvolste oplevingen ooit. Gedurende de jaren '50 stijgt op de consumentenmarkt de vraag naar moderne huishoudelijke producten, zoals koelkasten, blenders en andere keukenartikelen. Miele speelt hier handig op in en gebruikt de gemaakte winst om in het volgende decennium te investeren in de ontwikkeling van nieuwe productlijnen. Zo betreedt het concern in 1969 ook de markt voor inbouwkeukens. Een bewuste keuze, want - zo redeneert het bedrijf - in plaats van het verkopen van een enkele diepvries of oven, kan Miele voortaan zo in één klap een complete inbouwkeuken met Miele-apparatuur aan de man brengen.

Tegenwoordig is Miele nog steeds een echt familiebedrijf dat inmiddels door de vierde generatie Miele's en Zinkanns wordt bestuurd. De uiteenlopende producten zijn over de hele wereld verkrijgbaar, onder meer in bijna alle Europese landen, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Australië, Japan, Hongkong en Dubai. De jaaromzet van de laatste jaren is ondanks de economische crisis redelijk stabiel gebleven. In het jaar 2007-2008 zette het concern nog wereldwijd 2,81 miljard euro om. Na een kortstondige dip in de periode 2008-2009 (2,77 miljard euro) herstelde Miele zich in 2009-2010 knap met een jaaromzet van 2,83 miljard euro. In de periode 2010-2011 kwam de totale omzet zelfs uit op 2,95 miljard euro. De memorabele grens van drie miljard euro lijkt dus binnen handbereik te liggen.

Leuk om te weten

Het was het bedrijf Miele dat in het jaar 1986 de inmiddels alom bekende besteklade voor vaatwassers ontwikkelde.

Videos

Korte bedrijfsfilm van Miele:
 

Klassieke Miele-reclame uit 1980:
 

Gepubliceerd op:
01-11-2012

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Als starter kun je een nieuw bedrijf opzetten of kiezen voor een franchiseformule. Als franchisenemer ben je iets minder onafhankelijk, maar nog altijd zelfstandig én je kunt profiteren van de (schaal)voordelen van een grote organisatie.

Dit moet je weten over franchising
Dit moet je weten over franchising

Ga jij starten met exporteren? Dan is het goed om te weten dat je als ondernemer aan diverse nationale én internationale regels moet voldoen. In dit artikel hebben wij de belangrijkste voorwaarden voor je op een rij gezet.

Starten met exporteren: zo doe je dat
Starten met exporteren: zo doe je dat

Detailhandel

Als je een bedrijf wilt starten in de detailhandel (non-food en food), ben je straks werkzaam in een uiterst diverse sector. Zo scharen we drogisterijen, maar ook bouwmarkten, supermarkten en versspeciaalzaken onder de detailhandel. Bij het openen van een winkel of speciaalzaak komt meer kijken dan je misschien zou denken. Op deze pagina's vind je belangrijke informatie en tips voor startende ondernemers in de detailhandel, zoals:

  1. Stappenplan 1: een winkel beginnen in 11 stappen
  2. Checklist 2: zo combineer je een online en fysieke winkel
  3. Een webshop starten? Dat doe je zo

Op zoek naar recente informatie over jouw branche? Klik hier voor cijfers en trends over de detailhandel non-food sector.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.