Logistiek van een webshop: zo werkt het

Bijgewerkt op 02 oktober 2023
6 min  leestijd
1.030
Auteur: Redactie
Logistiek van een webshop: zo werkt het

Wanneer je een webshop wilt openen, vormt de logistiek de volgende belangrijke cruciale stap. In dit artikel lees je alles over webshop logistiek: van voorraadbeheer tot e-fullfilment. 

Benieuwd naar een specifiek onderwerp over de logistiek voor jouw webshop? Klik dan op één van de onderstaande links. 

  1. Webshop logistiek, waarom belangrijk?
  2. Strategische keuzes in jouw logistieke proces
  3. Voorraadbeheer webshop
  4. Logistiek van webshop uitbesteden

Webshop: van bezoekers naar clicks

Het inruilen van bezoeken aan fysieke winkels voor enkele clicks met de muis levert gemak op. Zowel voor de klant als voor jou als verkoper. De klant kan vanuit zijn luie stoel ieder moment van de dag bestellen en als webshopeigenaar hoef je geen prachtige winkels in te richten met etalages.

Je hoeft ook geen showmodellen op voorraad te hebben of dure locaties te huren in binnensteden. In plaats daarvan kun je werken vanuit je eigen garage of vanuit een saaie loods op een industrieterrein. Er komt echter een grote logistieke verantwoordelijkheid om de hoek kijken.

1. Webshop logistiek, waarom belangrijk?

Logistiek is misschien wel de grootste factor die je webwinkel succesvol maakt of niet. Levertijd, bezorgkosten, retourneren: allemaal logistieke variabelen die meewegen in de klantkeuze voor jouw webshop. Dat blijkt ook uit onderzoek:

  • Online consumenten zien lage bezorgkosten als het belangrijkste bezorgaspect.
  • Retouropties zijn belangrijk: ruim 70% laat de keuze van een webwinkel afhangen van de retourvoorwaarden. 
  • 19% breekt de bestelling zelfs af als er geen retourmogelijkheid wordt geboden.

2. Strategische keuzes in jouw logistieke proces

Samen met prijs, aanbod en gebruiksvriendelijkheid, die ook weer voortvloeien uit jouw logistieke keuzes, liggen de bepalende elementen dus vooral in de bezorging. Bepaal voor jezelf op welke plek je jezelf wilt plaatsen.

Belangrijke vragen voor jouw proces

Wat je houding ook is: luister naar je klanten. Hoe gunstiger, breder en flexibeler je voor hen bent, hoe eerder ze (terug)komen naar je webshop. Stel jezelf in ieder geval de volgende vragen:

  • Houd je je prijzen laag, maar maak je daardoor minder bezorgrondes (en is de bezorgtijd dus langer)?
  • Heb je een groot en gevarieerd aanbod, maar is je beheer dan weer een dure uitdaging?
  • Maak je je producten in je assortiment zelf (kwaliteitscontrole) of koop je het in (efficiëntie)?
  • Wat is je policy wat betreft het terugsturen van artikelen?
  • Hebben de klanten real-time inzicht in je voorraden en de levertijd?
  • Bied je alleen de wettelijke bedenktijd of ben je daar nog veel ruimer in?

zakelijke rekening afbeelding

Eigen webshop openen?

Dan profiteer je bij Rabobank van Startersvoordeel en is je zakelijke rekening de eerste 6 maanden gratis. Zo start je nóg sterker.

Meer weten

3. Voorraadbeheer webshop

Het ligt uiteraard helemaal aan je eigen producten en opslagruimte hoe groot je voorraadruimte moet zijn. Verkoop je eetbare producten op je site? Zorg dan dat je voorraad niet te groot is, omdat je anders veel zult moeten weggooien.

Bied ook hierin alternatieven aan, zodat geïnteresseerde klanten niet het deksel op de neus krijgen, maar bij jou blijven shoppen. Is de chocolade van 450 gram uitverkocht? Misschien is de klant wel geïnteresseerd in een chocoladereep van 600 gram?

Slim voorraadbeheer: klantenpatroon uittekenen

Verkoop je non-foodproducten? Zorg dan in het begin van je webwinkelcarrière dat je óf genoeg opslagruimte hebt voor je volledige inventaris, óf dat je duidelijk vertelt dat de levertijd een dagje langer kan duren. Veel klanten vinden dat prima, als ze het maar vooraf weten. 

Houd korte lijntjes met je eigen leveranciers en probeer zo snel mogelijk een klantenpatroon uit te tekenen, zodat je kunt inschatten welke producten je in welke hoeveelheid op voorraad moet houden.

Zorg dat je voorraad goed verzekerd is

Schade door wateroverlast of brand komt vaak voor bij webwinkels die hun eigen voorraad beheren. Water- en brandschade vormen serieuze bedreigingen voor jouw voorraad én de toekomst van jouw bedrijf.

Als je voorraad verloren gaat, kun je voor afzienbare tijd niet aan bestellingen voldoen. Om dit risico goed af te dekken kun je een voorraadverzekering overwegen. 

4. Logistiek uitbesteden

Ieder aanbod en iedere webshop is anders. Wat wel overal hetzelfde is, is dat het product uiteindelijk op pad zal moeten. Zorg dat je levering vanaf het eerste moment betrouwbaar en professioneel is. Dat stimuleert herhaalaankopen.

Je kunt er daarom voor kiezen om de bezorging en eventuele retournering van je producten relatief snel uit te gaan besteden, zodat jij je kunt richten op je website, je bedrijf en nieuwe klanten.

Het logistieke proces van inpakken, adresseren, naar het postkantoor gaan of postzegels plakken kost voor een serieuzere webwinkel immers veel tijd.

E-fulfilment

De traditionele bezorging van producten en het verwerken van orders wordt ‘fulfilment’ genoemd. Fulfilment voor webshops wordt daarom aangeduid als e-fulfilment. Met de groei van het aantal webwinkels zijn er ook steeds meer bedrijven die zich hiermee bezighouden.

Een goede externe partner neemt niet alleen de bezorging uit handen, maar kan ook veel meer voor je regelen, zoals: opslag, inscannen van bestellingen, voorraadbeheer, verzekeringen, bezorgen van voedselgerelateerde producten (food fulfilment) of retouren.

E-fulfilment tarieven 

De prijs per pakket is uiteraard van veel factoren afhankelijk, zoals ordergrootte, productspecificaties en e-fulfilmentpartner, maar ga in het begin uit van een gemiddelde prijs van tussen de € 3 en € 5 per pakketje.

E-fulfilmentbedrijven

Enkele bekende en minder bekende e-fulfilmentbedrijven zijn:

Deze bedrijven maken een inschatting voor jullie toekomstige samenwerking aan de hand van je bezorgfrequentie, afmetingen van pakketten, ophaal- en bezorgregio of welke vorm van transport je wilt (standaard, snel of ‘groen’). Dit is slechts een selectie, er zijn ontzettend veel logistieke partners in de markt actief.

Dropshipping

Soms kan een bestelling nóg sneller worden bezorgd door de tussenstap van een magazijn uit te schakelen. Het desbetreffende product wordt dan linea recta vanuit de leverancier naar de klant gebracht. Dit heet ook wel dropshipping.

Dropshipping is een razendsnelle oplossing om de gemiddelde levertijd nog korter te houden. Kies je ook voor deze optie? Check dan of het e-fulfilmentbedrijf van je keuze dit aanbiedt.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening voor jouw webshop online of in de app in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Veelgestelde vragen over webshop logistiek

  • Wat is e-fulfilment? E-fulfilment is het uitbesteden van de logistiek van je webshop. Dat kost geld, maar levert jou ruimte op om aan te focussen op je bedrijf. 
  • Hoe regel je de logistiek van je webshop? Als je net begint met je webshop kun je je logistiek zelf regelen, communiceer dan wel dat het wat langer kan duren. Het loont al snel om logistiek uit te besteden. Dan kan jij je focussen op je webshop, je producten en je klanten.
  • Wat kost het versturen van een pakketje met een webshop? Het logistieke proces van je webshop kost €3 tot € 5 per pakketje, maar die prijzen kunnen zakken naarmate je grotere orders hebt. Lees meer over de logistiek van je webshop

Meer over webwinkel

Meer over webwinkel
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten