Schildersbedrijf starten schilder voor jezelf beginnen

Start een schildersbedrijf in 8 stappen

Werk jij in de bouw en droom je van een eigen bedrijf? Als je start als zelfstandig schilder, komt er veel op je af. Start in 8 stappen met je eigen schildersbedrijf.

1. Bereid je voor op de start

Het starten van een onderneming vergt de nodige voorbereidingen. Het helpt om alles netjes op een rij te zetten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een ondernemersplan schrijven
  • Een bedrijfsnaam bedenken
  • Je administratie
  • Je uurtarief of kostprijs
  • Een busje (auto van de zaak)
  • Bouwmaterialen en gereedschap
  • Een zakelijke rekening
  • Bedrijfskleding (tegen de verfspetters)

2. Schrijf een ondernemingsplan

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt je als starter om jouw plannen concreet te maken. In dit plan licht je de kansen en risico's van je toekomstige onderneming toe. Wat is de toegevoegde waarde en hoe ben je anders dan je concurrenten?

Met een compleet ondernemingsplan ben je goed voorbereid om een bedrijf te beginnen. Ook wordt je kans op financiering een stuk groter. Benieuwd hoe je zo'n plan schrijft? Gebruik dan ons template om in te vullen.

Ondernemingsplan template

3. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst

Het is in Nederland wettelijk verplicht om jouw bedrijf in te schrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) en de Belastingdienst. Ongeacht in welke branche je een onderneming start. 

Voor de inschrijving bij de KvK maak je online een afspraak bij een van de kantoren. De inschrijving kost eenmalig € 50. Een papieren uittreksel kost  € 15.

Het goede nieuws is dat de KvK jouw gegevens na de inschrijving automatisch zal doorgeven aan de fiscus. Je hoeft jouw onderneming naderhand dus niet nog eens actief aan te melden bij de Belastingdienst.

4. Houd rekening met omzetbelasting

Als zelfstandige schilder moet je straks ook btw gaan rekenen en afdragen. Deze aangifte doe je doorgaans maandelijks, per kwartaal of één keer per jaar.

De meeste startende ondernemers krijgen bij hun inschrijving bij de KvK direct een btw-nummer, dat zij altijd moeten vermelden op facturen, offertes en de zakelijke website.

whitepapers voor starters

Starten? Wij helpen je graag

Hulp nodig bij je businessplan, het bedenken van een bedrijfsnaam, je uurtarief of het opzetten van een administratie? Lees dan onze whitepapers.

Download gratis PDF's

In principe stuurt de Belastingdienst je vervolgens al binnen vijf werkdagen een btw-nummer toe. Mochten er nog onduidelijkheden bestaan, zal de fiscus al eerder zelf telefonisch contact met je opnemen.

Let op: dat je ondernemer bent voor de btw, betekent niet direct dat je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent.

5. Sluit een modelovereenkomst af

Werk je op freelance basis in de bouw? Er heerst (zowel bij opdrachtgevers als opdrachtnemers) onzekerheid vanwege het schrappen van de wet DBA, die moest voorkomen dat je als schijnzelfstandige werkt. 

Het kabinet is bezig met een alternatief, dat in 2021 concreet moet zijn: de webmodule. Tot 2021 wordt de wet DBA niet gehandhaafd met boetes achteraf. Wél komt er meer onderzoek naar schijnzelfstandigheid. Lees er alles over.

6. Zet een bedrijfsadministratie op

Als ondernemer krijg je straks niet langer maandelijks een vast bedrag uitbetaald, maar zul je voor uitgevoerde klussen zelf offertes en facturen moeten sturen naar jouw klanten en/of opdrachtgevers.

Om het overzicht te houden in alle inkomsten en uitgaven en te weten of je in aanmerking komt voor fiscale voordelen, is het zaak om een goede bedrijfsadministratie op te zetten. Wij raden aan om deze gegevens vanaf het allereerste begin goed bij te houden met speciale boekhoudsoftware.

Probeer Rabo Bizzy, de zakelijke rekening die je boekhouding doet.

Boekhouder of accountant inhuren

Geen held met cijfers? Overweeg dan om jouw administratie uit te besteden aan een professionele boekhouder of accountant. Dit vinden sommige starters een (te) kostbare investering, maar het is er wel een die zich op de lange termijn kan uitbetalen.

Een boekhouder of accountant is immers op de hoogte van de laatste fiscale regels en kan zo maximaal voordeel halen uit jouw aangiftes.

7. Sluit de juiste verzekeringen af

Als jij straks tijdens het schilderen van raamwerk onverhoopt van een ladder valt en een been breekt, zul je de financiële gevolgen zelf moeten dragen. Als ondernemer heb je immers geen werkgever meer die dit soort risico's voor jou draagt. Dit geldt ook voor persoonlijke en zakelijke aansprakelijkheid en het opbouwen van pensioen.

Het is dus belangrijk dat je dergelijke risico's tijdig afdekt door hiervoor een goede regeling af te sluiten, zoals een verzekering voor (beroeps)aansprakelijkheid en transportzaken. De meeste verzekeraars bieden hiervoor een aantrekkelijk starterspakket aan.

Kijk bijvoorbeeld eens bij Interpolis ZekerVanJeZaak®. Hier kies je zelf wat je verzekert en kun je jouw belangrijkste risico's in één keer afdekken.

8. Overweeg lid te worden van belangenverenigingen

Sommige ondernemers in de bouw hebben zich bewust aangesloten bij nationale belangenverenigingen, zoals Zelfstandigen Bouw of ZZP Nederland

Op die manier worden ze op de hoogte gehouden van ontwikkelingen in hun branche. Ook kunnen zij - indien nodig - advies inwinnen op het gebied van rechtsbijstand.

Lid worden is niet verplicht, maar leer jezelf dan in ieder geval wel aan om regelmatig de nieuwsberichten op deze websites en hun social media-accounts te checken.Zo blijf je op de hoogte en kun je tijdig anticiperen op belangrijke veranderingen.

Extra: klanten vinden

Een eigen schildersbedrijf is leuk, maar je hebt er niets aan als je geen klanten hebt. Je kunt natuurlijk wat klanten meenemen van je oude werk, maar dit wordt niet altijd gewaardeerd.

Het is beter om eerst je doelgroep goed in kaart te brengen en erachter te komen wat klanten zoeken in een schilder. Behandel elke nieuwe klant als een potentiële ambassadeur, mond-tot-mond reclame is tenslotte de beste vorm van marketing. Steek daarnaast wat geld in het maken van een eigen website en reclame.

Tip: Lees alles over marketing en verkoop.

Lees ook

9 subsidies en regelingen voor startende ondernemers
De kleineondernemersregeling (KOR): wat is het?

 

Bijgewerkt op: 05-08-2019

Wat vind je van dit artikel?

x13
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.