de start van tupperware

De start van Tupperware

Die plastic bakjes met dito deksel waarmee je de inhoud luchtdicht afsluit: wie kent Tupperware niet? Het merk, dat zich onsterfelijk maakte met de Tupperware Parties, bestond in 2012 in Nederland  alweer vijftig jaar. Het is zowel aan het doorzettingsvermogen van oprichter Earl Tupper als de strategie van Brownie Wise te danken dat dit bedrijf zo groot is geworden: de start van Tupperware.

Om welk merk gaat het?

Tupperware.

Van?

Tupperware Plastics Company.

Door wie opgericht?

Earl Tupper.

Sinds wanneer?

1944.

Hoe kwam de oprichting van Tupperware tot stand?

Tupperware-oprichter Earl Elias Tupper, beter bekend als Earl Tupper, wordt op 28 juli 1907 geboren in het Amerikaanse stadje Berlin. Na de middelbare school volgt hij een opleiding boomchirurgie en start daarna een bedrijf voor de aanleg en onderhoud van tuinen. De economische crisis van de jaren '30 raakt de sector echter hard en het lukt hem niet zijn eerste onderneming van de ondergang te redden: in 1936 gaat het bedrijf failliet.

Vervolgens gaat Tupper in loondienst bij een chemisch bedrijf, DuPont Chemical Company, waar hij voor het eerst kennismaakt met polyethyleen (een bijproduct uit het raffinageproces van olie). Hij ziet veel mogelijkheden in de grondstof en slaagt er uiteindelijk in een proces te ontwikkelen om een stevige en doorzichtige plastic-soort te maken (het latere Tupperware-materiaal).

Het materiaal blijkt naast licht ook luchtdicht te zijn en tijdens de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog worden er naast bakjes, bekers en borden ook gasmaskers van gemaakt. Maar Tupper ziet nog meer mogelijkheden. Op een goede dag kijkt hij eens aandachtig naar het deksel van een verfblik en ontwerpt een plastic deksel, waarmee de inhoud van de plastic doosjes luchtdicht kan worden afgesloten.

Op dat moment begint het bij Tupper te dagen dat hij wel eens goud in handen zou kunnen hebben. Hij waagt de gok en richt in 1944 zijn tweede bedrijf op: de Tupperware Plastics Company. Twee jaar later, in 1946, zijn de plastic Tupperware-doosjes - waarvoor de ondernemer inmiddels ook patent heeft aangevraagd (en gekregen) - voor het eerst te vinden in de schappen van warenhuizen en speciaalzaken.

Het is echter de unieke aanpak van professioneel verkoopster Brownie Wise die het merk Tupperware onsterfelijk zal maken. In 1948 voert Tupper een bijzonder lang telefonisch gesprek met deze Wise. Zij is enthousiast over de Tupperware-lijn en brengt de handige bakjes al een tijdje aan de (huis)vrouw door actief langs de deur te gaan: de beruchte Tupperware Party. Zij is ervan overtuigd dat dit dé manier is om Tupperware te verkopen en stelt zelfs voor om de producten voortaan alleen nog op deze manier aan te bieden.

Tupper moet daar even over nadenken, maar raakt uiteindelijk overtuigd van Wise's ideeën. Hij neemt haar in dienst als Hoofd Verkoop; de eerste taak van Wise is om deze marketingstrategie verder uit te bouwen. Al snel blijkt deze enorm succesvol. In de jaren '50 en '60 groeien de Tupperware Home Parties in Amerika uit tot een waar fenomeen.

invoegen 1e beeld

Afgezien van het feit dat de Tupperware-gekte via mond-tot-mondreclame zich als een lopend vuurtje verspreidt, krijgt het merk al snel een positieve lading. Tupperware Parties zijn er niet alleen om producten te verkopen, maar ook sociale aangelegenheden waar groepjes vriendinnen kook- en bewaartips kunnen uitwisselen. Daarnaast was Tupperware in de jaren '50 een van de weinige werkgevers die de voorkeur gaf aan vrouwelijke demonstrateurs.

Waarin onderscheidde Tupperware zich van de concurrentie?

Afgezien van het in die tijd bijzondere materiaal - tot de komst van Tupperware waren huisvrouwen genoodzaakt hun etenswaar te bewaren in glazen potten die vaak allesbehalve luchtdicht of draagbaar waren - had Tupperware nog twee andere troeven in handen. De eerste is de al eerder beschreven en succesvol gebleken verkoopstrategie van de Tupperware Parties, bedacht en groot gemaakt door Brownie Wise. Zij zette ook de media in om Tupperware regelmatig onder de aandacht te brengen. Zo was deze charismatische vrouw een graag geziene gast in diverse tv-programma's en stond ze op menig tijdschriftcover om Tupperware te promoten.

Dit alles maakte Brownie Wise een alom gerespecteerde zakenvrouw in de business. In 1954 stond ze als de allereerste vrouw ooit afgebeeld op de cover van het magazine Business Week. In 1958 besloot Wise te vertrekken bij Tupperware. De echte reden van haar vertrek bleef lange tijd in nevelen gehuld. Er wordt wel eens gezegd dat Tupper het grote succes van Wise niet helemaal kon verkroppen. Het waren de grotendeels door mannen beheerste jaren '50, waar van feminisme eigenlijk nog geen sprake was. Wise was wat dat betreft haar tijd dus ongeveer een decennium vooruit.

In 1958 was er volgens sommige bronnen sprake van een langdurig conflict, waarna Tupper er uiteindelijk in slaagde Wise uit te kopen. Een ander verhaal is dat Tupper eind jaren '50 herhaaldelijk aanbiedingen kreeg van potentiële kopers en het hoog tijd vond zijn bedrijf te verkopen en om die reden Wise eerst moest uitkopen.

Dat Tupper het welletjes vond geweest, blijkt wel uit het feit dat hij de Tupperware Plastics Company nog in datzelfde jaar voor zestien miljoen dollar verkocht aan Rexall. Vanaf de jaren '60 wordt Tupperware ook steeds bekender in Europa. In eerste instantie alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar later raakt ook het Europese vasteland in de ban van de plastic bakjes en de bijhorende 'Parties'.

Om nog even terug te komen op die andere troef waarmee Tupperware zich wist te onderscheiden van de concurrentie: het materiaal zelf. De sterke plastic bakjes en bekers waren al handig, maar er ging eigenlijk niets boven het unieke deksel waarmee de inhoud luchtdicht kon worden afgesloten. Binnen afzienbare tijd had het Tupperware-onderdeel al een bijzondere bijnaam verworven: het zogenoemde 'boerende deksel'. Consumenten konden immers de inhoud alleen luchtdicht afsluiten door een hoekje van het deksel op te tillen, zodat de achtergebleven lucht kon ontsnappen (zie ook de eerste video onder dit artikel).

invoegen afbeelding tekst

Hoe staat het bedrijf er nu voor?

Uiteraard is Tupperware allang niet meer het enige bedrijf ter wereld dat luchtdichte plastic bakjes van handig formaat fabriceert, maar het Amerikaanse concern houdt zich tegenwoordig dan ook niet meer alleen bezig met de productie van schaaltjes en bijpassende deksels. Zoals ook wel op de Nederlandse Tupperware-website te lezen valt: "Wie Tupperware zegt, zegt bakjes. Maar dit is een zeer achterhaalde gedachte. Want Tupperware is meer dan alleen 'bakjes'."

Dat klopt, want wie alleen al een kijkje op de website neemt, ziet dat het assortiment enorm is uitgebreid. Van messen tot pannen, bakvormen en heuse keukenmachines: vandaag de dag kunnen consumenten voor veel meer producten bij Tupperware terecht. In 2012 lanceert het concern in Latijns-Amerika zelfs een beautylijn met parfum en gezichtscrèmes.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Niet gewijzigd: de verkoopwijze. Tupperware-producten worden over het algemeen nog steeds niet aangeboden in fysieke winkels. Hoewel Nederlandse consumenten tegenwoordig wel terecht kunnen in een webshop, vindt de verkoop nog altijd hoofdzakelijk plaats bij de klant thuis. Al gaat het er anno 2014 wel iets anders aan toe dan in de jaren '60 van de vorige eeuw.

Waar vroeger de Tupperware Party vooral een kwestie was van zittend in de woonkamer luisteren naar de demonstratie, is het accent van zo'n bijeenkomst veranderd naar een interactieve Party; de Kookstudio. In plaats van passief te luisteren, staan de aanwezigen nu samen te koken en kunnen zij het resultaat ook direct zelf proeven.

Tupperware is tegenwoordig een beursgenoteerd bedrijf ('TUP' op de New York Stock Exchange). Het derde kwartaal van 2014 was voor het bedrijf echter niet enorm succesvol. De verkoop daalde in deze periode met 35 procent, omdat de opbrengsten in opkomende markten (waarop Tupperware zich steeds intensiever richt) licht tegenviel. De huidige CEO Rick Goings maakt zich echter nog niet veel zorgen. In een reactie laat hij weten dat Tupperware dit verschil in Q4 dubbel en dwars gaat goedmaken. 

En oprichter Tupper?

Die houdt het ondernemersbestaan kort na de verkoop van Tupperware voor gezien en besluit, na een scheiding aan te vragen van zijn toenmalige vrouw, naar Costa Rica te emigreren. Overigens niet alleen om zijn pensioen te kunnen vieren in een tropisch klimaat; op deze wijze weet hij namelijk ook legaal diverse Amerikaanse belastingaanslagen te ontduiken. Hij koopt een eiland in Costa Rica, waar hij tot zijn overlijden in 1983 blijft zitten. Een jaar na Tuppers dood, in 1984, verviel zijn patent.

Inspirerende quote

Earl Tupper: "The fruits of life fall into the hands of those who climb the tree and pick them."

Videos

Even terug naar vervlogen tijden: hoe ging zo'n Tupperware huisparty in zijn werk?

Een halve eeuw na dato heeft Tupperware nog veel meer mogelijkheden, zoals het maken van sushi:
 

Bijgewerkt op: 20-11-2014

Wat vind je van dit artikel?

x4
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Overige onderwerpen

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.