De start van | Coach Circle

Bijgewerkt op 12 mei 2020
7 min  leestijd
2.085
Coach Circle

Ondernemen met je beste vriend of vriendin. Risicovol? Niet als je samen de juiste afspraken maakt, weten Marieke van Herp en Helmie van der Kruijs. Ze zijn de drijvende krachten achter het nieuwe online platform Coach Circle.

Naam: Marieke van Herp en Helmie van der Kruijs
Bedrijf: Coach Circle
Actief in: platform voor coaching
Gestart in: 2019
Website: https://www.coachcircle.nl/

Ze kennen elkaar inmiddels een jaar of tien. Helmie was vestigingsmanager van YoungCapital in Maastricht toen Marieke zich daar meldde als één van de hostesses voor een klus bij Martinair.

Ze werden collega's, niet veel later beste vriendinnen en zijn sinds vorig jaar ook compagnons.

Het was Marieke die tijdens haar opleiding tot coach van dichtbij zag hoeveel van haar medestudenten moeite hadden om voldoende coachees te vinden. Zeg maar: de proefpersonen die bijvoorbeeld ook een kapper in opleiding nodig heeft.

Daar werd het idee voor jullie bedrijf geboren toch?

Marieke: "Dat klopt. Ik was het door mijn ervaring bij YoungCapital al wel gewend om te netwerken en met sales bezig te zijn. Daardoor beschikte ik, in tegenstelling tot veel van mijn medestudenten, wél over voldoende coachees.

Al snel begon ik om die reden met het doorschuiven van geïnteresseerde mensen naar de andere coaches in opleiding. Dat werd een succes en smaakte al snel naar meer.

Thuis aan de keukentafel heb ik vervolgens de plannen voor Coach Circle op papier gezet."

Image
Coach Circle

Welke reden had je om Helmie aan boord te vragen?

Marieke:  "Ik ben conceptueel sterk en creatief van aard, het begeleiden van processen is iets waar ik minder goed in ben. Juist die competentie heb je wel nodig als je een online coaching-platform gaat ontwikkelen.

Ik ben voor Helmie op mijn knieën gegaan, omdat ik wist: zij is de persoon met wie ik dit tot een succes ga maken." 

Hoe leg je aan een willekeurige voorbijganger uit wat Coach Circle doet?

Helmie: "Je kunt het vergelijken met Booking.com. Bij ons boek je alleen geen hotel, maar een coach. Zo maken we de stap richting coaching toegankelijk en transparant voor iedereen die een coach zoekt.

Voor de coaches bieden we totaalontzorging onder één dak. Denk aan leadgeneratie, software waarmee ze hun bedrijfsprocessen kunnen digitaliseren en de ontwikkeling van een persoonlijke website, inclusief content en SEO.

We bieden het allemaal aan voor relatief weinig geld. Een 'offer you can’t refuse', zeggen we zelf altijd."

Je kunt het vergelijken met Booking.com. Bij ons boek je alleen geen hotel, maar een coach.

Hoe hebben jullie de eerste coaches zover gekregen om zich bij het platform aan te melden?

Helmie: "Op 1 oktober van het afgelopen jaar gingen we live met een zogeheten soft launch. Dat betekent dat het platform al wel in de lucht is, maar dat je er nog geen ruchtbaarheid aan geeft.

Zo kun je eerst allerlei functionaliteiten testen. De eerste coaches mochten er gratis gebruik van maken, daarmee neem je een belangrijke drempel weg.

We hebben wel duidelijk gecommuniceerd dat het om een proefperiode ging. Inmiddels zijn bijna 40 coaches actief op het platform."


Tips van Marieke en Helmie voor starters

  1. Durf met klanten in gesprek te gaan. Kritische feedback zorgt ervoor dat je op het juiste denkspoor wordt gezet.
  2. Maak je platform schaalbaar, dat doe je door zoveel mogelijk te automatiseren zodat je tijd overhoudt om persoonlijke aandacht te geven aan je klanten.
  3. Wees niet bang om fouten te maken. Beschouw de start van je bedrijf als één voortdurende leercurve en vier zowel je fouten als successen.


Hebben jullie gaandeweg veel moeten aanpassen?

Helmie: "Je hebt een soort droom in je hoofd, dat je platform op de dag van lancering precies werkt op de manier zoals jij hebt bedacht. Maar eigenlijk begint de ontwikkeling dan pas echt.

Je gaat testen, loopt tegen fouten aan, ziet dat een flow ergens niet goed loopt en bent zo voortdurend aan het optimaliseren."

Image
Coach Circle

Marieke: "De derde error 500-melding bijvoorbeeld, dat was wel even zo'n moment waarop je je afvraagt waar je aan begonnen bent.

Als ik heel eerlijk ben, durf ik wel te stellen dat we dat proces een beetje hebben onderschat. Daar komt nog bij dat ik behoorlijk perfectionistisch ben, iets dat in die fase niet echt in je voordeel werkt."

Je gaat testen, loopt tegen fouten aan en bent voortdurend aan het optimaliseren.

Helmie: "Maar op veel andere momenten komt die eigenschap juist goed van pas. Marieke is superscherp op elke puntkomma die we communiceren. Ik ben meer van de grote lijnen en die combinatie werkt heel goed."

Kunnen jullie er al van leven?

Helmie: "Nog niet, Marieke heeft nog een baan naast Coach Circle. Maar het mag duidelijk zijn dat we ernaar streven om ook haar snel fulltime in te laten stappen.

Het is onze ambitie is om Coach Circle heel groot te maken. We hebben er samen tienduizenden euro's in geïnvesteerd."

Dat betekent dat je nog veel meer coaches nodig hebt. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

Marieke: "Hiervoor zetten wij in op een combinatie van online marketing en growth hacking. We noemen dit ook wel onze geheime ‘Twannies’ combinatie.

Antoine, de broer van Helmie is online marketeer. Door zijn hulp zijn we online ontzettend goed vindbaar. In Google scoort het persoonlijke profiel van coaches op Coach Circle vaak hoger dan hun eigen website.”

We hebben er samen al tienduizenden euro's in geïnvesteerd.

“Twan, één van mijn beste vrienden, helpt ons met growth hacking. Zo zijn we, toen Coach Circle nog niet meer was dan een concept, zelf coaches en coachees gaan benaderen.

Door al die gesprekken hebben we gaandeweg een potentiële groep aan ons weten te binden en hun behoeften in kaart gebracht. Dit konden we razendsnel vertalen in een goed businessmodel.”

Image
Coach Circle

Is dat niet eng, mensen benaderen om mee te denken?

Marieke: "Niet als je het op de juiste manier doet. Vraag mensen niet om klant te worden, vraag waar hun uitdagingen liggen en hoe jij toegevoegde waarde kunt leveren.

Stel vooral de ander centraal. Op deze manier verzamel je een schat aan waardevolle informatie."

Vraag mensen niet om klant te worden, vraag waar hun uitdagingen liggen en hoe jij toegevoegde waarde kunt leveren.

Twee vriendinnen die samen een bedrijf starten. Daarin schuilt ook een zeker risico, ruzie krijgen bijvoorbeeld.

Helmie: "Daar hebben we van tevoren natuurlijk uitgebreid over gesproken. Het eerste meningsverschil dat we hadden was best even spannend, maar wat helpt is dat we elkaar uitstekend aanvullen.

Het gaat erom dat je wil luisteren naar goede argumenten en elkaar de ruimte geeft om uit te blinken in datgene waar de ander goed in is."

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over startersverhalen

Meer over startersverhalen
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten