De start van Norbert Offermans | MEIJS Motorman

Bijgewerkt op 04 juni 2014
9 min  leestijd
2.929
Auteur: Marieke Leijnen
De start van Norbert Offermans | Meijs Motorman

Als nichespeler in een grote markt is het vooral zaak om potentiële klanten te laten zien dat jouw product bestaat, zegt Norbert Offermans van MEIJS. Het Limburgse bedrijf wil de wereld veroveren met de MEIJS Motorman: een elektrische brommer die zich onderscheidt door het minimale, retro-achtige ontwerp. "Wij laten zien dat elektrisch rijden stil, schoon, hip en leuk kan zijn."

Merknaam: Meijs Motorman
Bedrijfsnaam: Meijs
Actief in: transport (tweewielerbranche)
Website: Meijsmotorman.com

Niks geen herrie of benzinedampen meer bij het aanzwengelen van je brommer. In het kader van 'duurzame mobiliteit' heeft de elektrische brommer de toekomst, is de stellige overtuiging van Norbert Offermans, algemeen directeur van MEIJS. Het bedrijf ontwierp de MEIJS Motorman, een stille bromfiets die net als alle andere brommers een topsnelheid van 45 kilometer per uur behaalt. Opladen en rijden maar. Duurzaam en nog hip ook. 

Norbert, hoe zijn jullie begonnen?
"Alle eer gaat naar de ontwerper Ronald Meijs. Zoals dat vaak gaat bij ontwerpers, is de brommer deels geboren uit frustratie en idealisme. Als fietser stoorde hij zich aan twee dingen: de vervuiling door alle gemotoriseerde voertuigen en dat we ons ergeren in het verkeer. Steden slibben dicht, we staan allemaal in de file en vervolgens hebben we geen parkeerplaats. Het zou toch zo moeten zijn dat we schoon kunnen rondrijden en dat het ook weer leuk is om te rijden?"

 

Image
De start van Norbert Offermans | Meijs Motorman - sfeerbeeld 1

"Ronald besloot vanaf scratch te beginnen om te zien wat voor voertuig je daarvoor nodig hebt. Een voertuig dat geschikt is voor stedelijke mobiliteit, waarbij het leuk is en gemakkelijk om te rijden. Dat werd dus een elektrische brommer."

Wat maakt deze brommer zo bijzonder?
"Hij is uiteraard elektrisch, omdat het duurzaam moest zijn. Verder wilde Ronald het zo eenvoudig mogelijk hebben. Iedereen zegt dat het ontwerp retro is, maar hij is begonnen vanuit de eenvoud. Dat zie je ook in de lijnen terug. Op het eind is er een aantal elementen toegevoegd dat het retrogevoel geeft, zoals de grote koplamp. En we hebben de brommer nog iets praktischer gemaakt door bijvoorbeeld een bagagedrager toe te voegen."

Op welke doelgroep mikken jullie?
"Particulieren die in een grote stad wonen, die iets hebben met duurzame mobiliteit en lifestyle en die het zich kunnen permitteren, want de brommer kost zo'n zesduizend euro inclusief btw. Maar ook bedrijven die willen uitdragen dat ze bezig zijn met duurzaamheid. Naast functioneel gebruik wordt de brommer ook gebruikt als branding."

'Onze brommer is een lifestyleproduct: niemand zou 'm kopen als hij niet elektrisch was geweest.'

"Ze zetten de bedrijfskleuren en het logo erop en gebruiken de bromfiets om naar klanten te gaan of om in de lobby te zetten. Het is verder een lifestyleproduct, waarmee we mikken op gebruik in trendy Europese steden. We zijn al bekend in onder andere Zürich, München, Barcelona, Berlijn en Saint-Tropez."

Zijn jullie tegen moeilijkheden aangelopen?
"Het is pionieren. We werken in een nieuwe markt van duurzame mobiliteit, met een nieuw product, zelfs een nieuw merk. Neem de keuze voor onze verkoopkanalen. We hebben besloten om buiten de traditionele retail om te gaan. De grootste uitdaging is dat je potentiële klanten erop attent maakt dat ons product bestaat. Dat doe je niet door ‘m in de winkel te zetten, daar komen onze kopers niet, of alleen toevallig."

Wat hebben jullie dan gedaan?
"We hebben nadrukkelijk voor online gekozen. We maken ons bekend via social media, maar schrijven ook bloggers en aan designersites aan. Onlangs hadden we zelfs een publicatie op de website van CNN. Op allerlei fora verschijnen artikelen, maar we zijn ook zichtbaar in traditionele media, zoals tijdschriften en kranten."

 

Image
De start van Norbert Offermans | Meijs Motorman | thumbnail

Hoe pak je zoiets aan, benader je de media zelf?
"Onze Facebookpagina speelt een grote rol om de brommer in andere media te promoten. Journalisten pikken dat op. Daarnaast benaderen we zelf ook media en uitgevers. Waarbij wij het voordeel hebben dat we een product hebben dat visueel indruk maakt. Het is voor media ook gewoon interessant om erover te schrijven. Het onderwerp is duurzame mobiliteit en wij laten zien dat het ook leuk kan zijn."

Hoe ga je om met de concurrentie? Je hebt niet alleen te maken met andere elektrische brommers, maar ook met elektrische fietsen en reguliere brommers.
"We hebben in de Benelux getest hoe de markt reageert en onze brommer wordt ervaren als lifestyle- en brandingproduct, waarbij duurzame mobiliteit de basis is. Niemand zou 'm kopen als het geen elektrische motor was geweest. De mensen die hiervoor belangstelling hebben, zijn bezig met milieu en de toekomst, dat is nadrukkelijk bevestigd. Het design geeft vervolgens de doorslag."

"Wij positioneren de brommer dan ook als lifestyleproduct. Het is dus niet zo dat mensen op zoek zijn naar een voertuig en dan de Motorman kiezen. Wij hebben nooit een discussie met iemand: ik koop deze of een andere brommer. Of een fiets. Nee, mensen kopen bewust de Motorman. Of niet. Onze brommer staat niet in een winkel naast een fiets."

'Je bedrijf valt of staat uiteindelijk met de financiering.'

In dat opzicht hebben jullie dus een gat in de markt gevonden. 
"Klopt, we zien onszelf als een nichespeler in een heel grote markt. Als startende ondernemer begin je met marktonderzoek, maar als je naar de marktcijfers kijkt, zijn die zo fenomenaal groot dat ze eigenlijk niet van belang zijn. We zitten in een groeiende markt, je praat in de directe omgeving over een verwachting van tienduizenden brommers, Europees nog veel meer. Als nichespeler is het veel belangrijker dat potentiële klanten weten dat je bestaat."

Hoe hebben jullie de financiering aangepakt?
"Via informal investors. Daarmee zijn we in contact gekomen vanuit het eigen netwerk, maar ook via het platform Money Meets Ideas van de Rabobank. En we hebben een lening via het Limburgs Energie Fonds. Zij ondersteunen bedrijven die bijdragen aan CO2-reductie. Puur getalsmatig gaan wij niet ervoor zorgen dat de lucht schoner wordt, maar we beschouwen onszelf wel als katalysator. Wij laten zien dat elektrisch en duurzaam rijden stil, schoon, hip en leuk kan zijn."

Wat zijn jullie belangrijkste ambities?
"We hebben drie pijlers: de verkoopaantallen laten groeien, zodat het merk uitgroeit tot een bekende nichespeler. Daarnaast willen we een tweede product lanceren en als derde zijn we aan het kijken om buiten Europa door te breken. We krijgen veel aanvragen vanuit de Verenigde Staten."

 

Image
De start van Norbert Offermans | Meijs Motorman - sfeerbeeld 3

Dat klinkt behoorlijk ambitieus.
"Het alternatief is dat het bij één product blijft. Dat is nooit verstandig, omdat je daar erg afhankelijk van wordt. Het idee bij het tweede product is dat het onderscheidende hetzelfde moet blijven, het ontwerp, maar dat we het laagdrempeliger gaan maken, zodat het voor meer mensen bereikbaar wordt. Nu vinden veel mensen het product fantastisch, maar is de brommer vaak te duur. Dat is verklaarbaar, want zesduizend euro is een hoop geld. Met het tweede product gaan we onze afzetmarkt verbreden."

Heb je nog waardevolle tips voor andere starters? 
"Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je te concentreren op wie de klant is en waarom die een product koopt. Verder is de financiering cruciaal. Je ziet vaak dat ondernemers lang bezig zijn met plannen maken. Houd dat kort. Weet wie je klant is en wat je wil. Als je dat duidelijk voor ogen hebt, kijk dan naar de financiering, want daarmee valt of staat je bedrijf."

Kun je een voorbeeld geven van hoe jullie dat hebben aangepakt?
"Zonder extra financiering zouden we in de Benelux moeten blijven. We willen graag naar Amerika, omdat daar veel belangstelling voor ons product is, maar dat plan koppelen we wel aan een investeerder die dat mede op poten zet. Het gaat over een dermate groot bedrag dat je de financiering gewoon geregeld moet hebben. Anders blijft het bij ideeën en dromen. Zet daarom de financiering niet te ver naar achteren in het traject."


 

Image
De start van Norbert Offermans | Meijs Motorman - profiel

Meer weten over Norbert Offermans en MEIJS Motorman? Volg het bedrijf dan ook op:

Meer over mijn branche

Meer over mijn branche
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten