De start van Rens van den Berg | Social Deal - home

De start van Rens van den Berg | Social Deal

Een aantal jaar geleden schoten de online platforms met kortingsdeals als paddenstoelen uit de grond. Waar velen weer omvielen, staat het Social Deal van Rens van den Berg en Bart Oosterholt nog altijd fier overeind. Sterker nog: ze zijn uitgegroeid tot marktleider. Hun geheim: hyperlokale deals en hart voor de zaak: 'Wij garanderen kwaliteit.'

Naam: Rens van den Berg & Bart Oosterholt
Bedrijf: Social Deal
Actief in: e-commerce
Gestart in: 2011
Website: Socialdeal.nl

Rens van den Berg (30) en Bart Oosterholt (27) leerden elkaar kennen op de hotelschool in Maastricht. Veel projecten gingen over hoe je de hedendaagse technologie inzet om nieuwe gasten te werven.

Rond die tijd doken er online steeds vaker platforms met kortingsdeals op, waaronder de Amerikaanse reus Groupon. Tijdens hun stage in Zuid-Afrika hakten ze de knoop door: ze besloten de concurrentie aan te gaan. Social Deal was geboren.   

Rens: "Wij dachten dat wij het beter konden en vooral ook ondernemers- en klantvriendelijker. We wilden het sociale aspect benadrukken en ons op de lokale Nederlandse markt toespitsen. We verkopen geen producten, maar sluiten alleen deals met bedrijven waar de klant een belevenis kan ervaren; denk aan horeca, beauty, recreatie en wellness. En we werken hyperlokaal: we geven consumenten de mogelijkheid om hun stad te ontdekken voor een onverslaanbare prijs."

Toen jullie een paar jaar geleden begonnen, waren er veel aanbieders van deals. Waarom zijn jullie er nog en de rest niet?
"We zaten met zestig concurrenten in de markt. Daar waren veel grote mediapartijen bij, zoals de Telegraaf, Metro en Wegener. Voor de mediabedrijven waren de kranten het belangrijkst, maar bij ons is Social Deal de corebusiness. Wij stoppen er al zes jaar onze ziel en zaligheid in." 

De start van Rens van den Berg | Social Deal - sfeerbeeld 1

"Het is ontzettend arbeidsintensief, in het begin werkten we letterlijk dag en nacht. Je moet per dag zestig bedrijven vinden die hun handtekening zetten voor een samenwerking - elke dag moet de content immers worden vernieuwd. Daarnaast moeten we zorgen dat iedereen een reservering kan maken, dat consumenten tevreden zijn. En de site moet er gelikt uitzien, zodat de deals ook worden verkocht."

Even terug naar de start in 2011. Grote bedrijven, waaronder Groupon, domineerden de markt. Hoe neem je het als kleine speler hiertegen op, waar begin je? 
"Wij hadden niks: geen naam, logo of website. Maar we waren wel brutaal. We benaderden restaurants uit de regio Maastricht of we onze ideeën mochten komen pitchen. De ondernemers konden dan direct op ons idee schieten, waarna we hun behoeften in ons plan konden verwerken."

"Zo is Social Deal langzaam vormgegeven en kon er een werkend prototype worden gemaakt. Na vijf maanden zijn we live gegaan, de eerste deal met een restaurant in Maastricht was gelijk een succes. We hadden dertig contracten op de plank liggen, zodat we door konden en toen is het balletje gaan rollen."

'In het begin hadden we niks: geen naam, logo of website. Maar wij waren wel brutaal.'

Hoe bereikte je de consument?
"Wij hebben geïnvesteerd in marketing om zo snel mogelijk draagvlak te creëren bij consumenten. Eerst was alle marketing gericht op Maastricht: borden langs de weg, een flashmob en we kochten alle plekken op Google en Facebook waar advertenties konden worden weergegeven. We breidden deze strategie per stad uit en zo verspreidde onze naamsbekendheid zich als een olievlek door Nederland."

Konden jullie de groei bijbenen?
"Toen we Maastricht op orde hadden, hebben we de techniek van de website aangepast om meerdere steden aan te kunnen. Vervolgens ging het snel. We gingen in de volgende stad deals zoeken, we namen een medewerker aan om Maastricht uit te bouwen en zo groei je door. We zitten nu al op ruim honderdtwintig medewerkers."

"Het is in korte tijd heel hard gegaan. Groeien was erg belangrijk, maar de kwaliteit moest wel goed blijven. Daarom hebben we veel geïnvesteerd in klantenservice en in het aannemen van de juiste mensen."

De start van Rens van den Berg | Social Deal - sfeerbeeld 2

Inmiddels zijn jullie een grote speler, hoe gaat het nu? 
"Steeds meer bedrijven komen naar ons toe. Negentig procent doet meerdere samenwerkingen met ons. Zij zien door de deals hun omzet stijgen en ervaren het ook als een prettige samenwerking. Inmiddels verkopen we iedere zes seconden een voucher en we ontsluiten iedere zes weken een nieuwe stad in Nederland."

Wat is de belangrijkste les geweest?
"Wij kunnen alleen onze kosten dekken als alle partijen tevreden zijn. Daarom is klantenservice heel belangrijk. Wij hebben daar nooit op bespaard. Als je ons belt, wordt binnen zes seconden de telefoon opgenomen. Als een arrangement niet bevalt, komt er meteen compensatie. We kunnen kwaliteit garanderen."

De tip van Rens: 'Maak zo snel mogelijk een prototype. Je kunt een product later altijd nog verder ontwikkelen en optimaliseren.'

Heb je nog een goede tip voor starters? 
"Maak zo snel mogelijk een prototype! Je moet weten of iets aanslaat. Je kunt heel lang over je product nadenken en het uitkristalliseren, maar de beste maatstaf is of de klant het accepteert. Je moet iets kunnen laten zien dat werkt. Je kunt het altijd later nog doorontwikkelen en optimaliseren."

Wat is het belangrijkste advies dat je zelf hebt gehad?
"Om het lokale karakter te behouden, wilden we voor elke stad een apart label maken met een andere naam. Toen zei iemand: 'Ik snap dat je lokaal wilt opereren, maar maak één merk groot. Daar heb je uiteindelijk veel meer baat bij'. Dat advies namen wij ter harte en daar zijn we achteraf heel blij om, zeker nu we in bijna heel Nederland actief zijn."

De start van Rens van den Berg | Social Deal - sfeerbeeld 3

Laatste vraag: waar staan jullie over drie jaar? 
"Dan willen we heel Nederland hebben gecoverd. Ook willen we onze klanttevredenheid verhogen van een 9,2 naar een 9,5. Verder zijn we bezig met Luik, onze eerste Franstalige stad - in Nederlandstalig België zijn we al marktleider."

"Daarnaast willen we graag een leuke groei doormaken in Duitsland. Het is te ambitieus om te denken dat we binnen drie jaar heel Duitsland weten te veroveren, maar we willen toch wel in een handjevol Duitse steden actief zijn."


Rens van den Berg | Social DealMeer weten over Rens en Social Deal? Volg zijn bedrijf dan ook op: 

Gepubliceerd op:
22-02-2017

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.