Nexus Cleaning

De start van Yvette en Harry | Nexus Cleaning

Hij werkte al in de schoonmaakbranche, zij belandde van de pensioenen en verzekeringen tussen de glazenwassers en schoonmaakmiddelen. Nadat Yvette Kempen (42) vanwege een reorganisatie haar baan kwijtraakte, besloot ze met haar man Harry Robbertsen (47) een langgekoesterde wens te laten uitkomen en een eigen zaak te starten. Samen runnen ze nu schoonmaakbedrijf Nexus Cleaning, dat zowel particulieren als bedrijven ontzorgt.

Naam: Yvette Kempen & Harry Robbertsen
Actief in de sector: Dienstverlening
Bedrijf: Nexus Cleaning
Gestart in: 2012
Website: Nexuscleaning.nl

Het leek op het eerste gezicht een behoorlijke gok om een schoonmaakbedrijf te starten. De branche had niet bepaald een positief imago: er heerste onvrede, er waren stakingen, de uurlonen waren (te) laag en de transparantie was ver te zoeken. En dan verloren veel bedrijven ook nog veel omzet door de economische crisis. Die ballast hadden Yvette en Harry niet. Ze waren nieuwkomers en begonnen op nul, dus er kon helemaal geen omzet worden verloren. Alles wat ze zouden verdienen was een bonus. 

Daar kwam bij dat ze zich wilden onderscheiden met hun visie: transparantie, eerlijkheid én maatschappelijk verantwoord ondernemen, zowel naar de klant als naar het personeel. Met succes: inmiddels staat Nexus Cleaning in de regio Venray op de kaart, groeit het jonge schoonmaakbedrijf als kool en staan de sollicitanten voor hen in de rij.

Hoe zijn jullie begonnen met Nexus Cleaning?
Yvette: "We zijn vanuit huis gestart: offertes maken, de administratie doen en zelf schoonmaken bij de klanten. Je moet het eerste geld zelf zien te verdienen. Omdat het onze ambitie was om snel te groeien, hebben we wel direct alles ingericht alsof we een groot bedrijf waren. We hebben gelijk administratiesoftware aangekocht dat gericht is op personeel, waarin de planning past, waarmee je loonstroken kunt opmaken etc. Dat hadden we toen nog niet nodig, maar nu we groeien plukken we daar de vruchten van."

Nexus Cleaning

Hoe hebben jullie de start gefinancierd? 
Yvette: "We hebben eerst goed gekeken welke investeringen we wilden doen. Sommige dingen waren niet direct nodig, maar wel belangrijk voor de toekomst. Tegenover al het werk dat je zelf doet staan bijvoorbeeld geen personeelskosten. Op het moment dat je nieuwe klanten werft, ga je vervolgens weer investeren in materiaal en personeel. Dat moet je voorfinancieren en dat hebben we in eerste instantie gedaan met eigen spaargeld."

Hoe kwamen jullie in het begin aan klanten?
Yvette: "We richten ons op particulieren en bedrijven. Bij particulieren doen we vooral de glasbewassing en bij bedrijven glasbewassing en schoonmaak. Wat je daarbij merkt, is dat particulieren makkelijk te benaderen zijn via acties, flyeren en advertenties. Bij bedrijven gaat dat anders. Zeker in de schoonmaakbranche is het een kwestie van gunnen. Dat werkt twee kanten op: je krijgt niet zomaar klanten, maar als je eenmaal een klus hebt, sta je ook niet snel weer buiten."

Hoe hebben jullie voet gekregen in die markt?
Harry: "We zijn actief in allerlei netwerken gaan deelnemen. We hebben geld en tijd geïnvesteerd om lid te worden van netwerkclubs, ondernemingsverenigingen en dergelijke. Het duurde even voor het op gang kwam, maar uiteindelijk werkt het goed."

'We onderscheiden ons door eerlijkheid en transparantie.'

Jullie zijn drie jaar onderweg, hoe gaat het nu met het vinden van klanten? 
Harry: "De sneeuwbal is gaan rollen: onze naamsbekendheid is toegenomen en er is positieve mond-tot-mondreclame. Klanten bevelen ons aan bij anderen en ook via de netwerkclubs krijgen we nu nieuwe klanten binnen. We merken verder dat het drukker wordt op de zakelijke markt - de economie trekt aan en dat levert weer extra werk op."

Waarin onderscheiden jullie je?
Yvette: "We onderscheiden ons op kwaliteit, al besef ik dat iedereen dat zal zeggen. Verder zijn we flexibel en denken we mee met onze klanten. Als er naast het schoonmaakwerk nog andere dingen gedaan moeten worden, zoeken wij een oplossing. Echt onderscheidend zijn we in de transparantie en MVO. Dat zie je ook terug in onze offertes. We zijn eerlijk en open over onze prijzen. Daarnaast vinden we het ook echt belangrijk om een bijdrage te leveren aan het milieu en de samenleving."

Harry: "Normaal gesproken krijgen schoonmaakbedrijven een rondleiding en veel bedrijven sturen dan een offerte naar de klant: het kost duizend euro per maand. Maar wat krijgt de klant dan, hoeveel uur is dat? Wij specificeren alles: een schatting van het aantal uur, ons uurtarief, de materialen waarmee we werken en of we eventueel een hoogwerker gebruiken. We willen dat alles duidelijk is."

Yvette: "We werken met digitale klantdossiers en onze medewerkers maken gebruik van een mobiele inklokregistratie, zodat de klant kan inzien wanneer zij in het pand zijn."

Harry: "Onze glazenwassers hebben een smartphone waarmee ze kunnen zien naar welke adressen ze moeten en wat er gedaan moet worden. Als de klant vraagt of ze iets extra willen doen, kunnen ze dat op de bon erbij zetten. Eenmaal klaar met het werk drukken ze op 'verzenden' en zien wij direct op kantoor dat die bon is afgewerkt."

Nexus Cleaning schoonmaker

Besteden jullie ook zaken uit? 
Harry: "We doen alles zelf. We hebben flink geïnvesteerd in de software, maar we kunnen met dit systeem nu zelf de facturen maken, de planning, de btw-aangifte, de loonstroken - het komt er allemaal uit. Iedere avond krijgen alle particulieren waar we die dag zijn geweest een factuur in de mail. En soms heb je na een half uur de betaling al binnen. Hartstikke fijn, zeker omdat de cashflow erg belangrijk is. De particulieren zorgen voor een constante stroom omzet. Zakelijke klanten moeten we vaak voorfinancieren."

Lukt dat altijd of levert dat soms ook problemen op?
Harry: "Daar hebben we ons in het begin wel eens op verkeken. Je bouwt wel omzet op, maar je hebt dan een gat van twee maanden door de betalingstermijn. Als we op 1 januari moesten schoonmaken, stuurden we eind januari een factuur. Dat geld stond dan niet voor 1 maart op onze rekening. Ondertussen waren er wel twee loonperiodes verstreken. Als je met z’n tweeën bent, is dat goed te beheersen. Dan leef je wat zuiniger, maar als je personeel hebt moet je ze op tijd uitbetalen. Zeker omdat we ons als goede werkgever presenteren en dat op alle fronten willen uitdragen."

Hoe lossen jullie dat op? 
Harry: "Ten eerste door goed op de cashflow te letten, maar je kunt ook afspraken maken met de klanten. Dat je per week factureert of vooraf, aan het begin van de maand."

Yvette: "Juist in de periode van groei krijg je grotere opdrachten, maar dat brengt ook meer kosten met zich mee: extra materiaal en extra personeel. Om bij dit soort opdrachten het personeel op tijd te betalen, hebben we ook wel eens gebruik gemaakt van een tijdelijk rekening courant krediet. De Rabobank denkt graag met ons mee."

'Investeer in een website voor een professionele uitstraling en goede vindbaarheid op internet.'

Hebben jullie nog meer tips voor ondernemers?
Harry: "Wat ons erg geholpen heeft bij het vinden van klanten is de website die we hebben laten maken. Veel kleinere bedrijven vinden het zonde om daar een paar duizend euro aan uit te geven. Wij willen goed gevonden worden op internet en daar hebben we dan ook in geïnvesteerd. We hebben gekeken naar welke zoekwoorden worden gebruikt. Als je schoonmaakbedrijf Venray intypt, verschijnen we bovenaan in Google. Ook de uitstraling van de website is professioneel, we laten zien waar we voor staan. Het heeft ons inmiddels aardig wat klanten opgeleverd."

Jullie hebben inmiddels ook personeel in dienst. Hoe pakten jullie dat aan? 
Yvette: "Onze filosofie is dat we personeel vanuit sociaal maatschappelijk oogpunt aannemen en een gemêleerd personeelsbestand willen opbouwen. MVO is een belangrijk punt voor ons en daar hoort goed werkgeverschap bij, inclusief het op tijd uitbetalen van personeel en hen een eerlijk loon bieden."

Harry: "We staan bekend als een bedrijf dat fijn personeel heeft met een vriendelijke instelling. Daar ben ik trots op. We hebben nu een wachtlijst van mensen die voor ons willen werken.  We hadden een sollicitatieformulier op de website staan, maar die hebben we offline gehaald."

Yvette: "We zijn gestart met de overtuiging dat we personeel willen motiveren en stimuleren. En dan is dit een mooie bevestiging daarvan. Heel waardevol. Als je elkaar fatsoenlijk behandelt, betaalt zich dat terug."

Nexus Cleaning magazijn

Waar hopen jullie over een jaar te staan?
Harry: "Ik stuur de glazenwassers aan, maar werk zelf soms ook nog mee. Over een jaar hoop ik dat dit niet meer nodig is. We hadden begin vorig jaar één persoon in dienst, nu twintig mensen. Volgend jaar verwacht ik dertig man personeel aan te sturen."

Yvette: "Dat we ons nog meer kunnen richten op de klanten en het personeel: iedereen verdient onze volledige aandacht."

Harry: "Ik ga iedere paar weken bij de zakelijke klanten langs. Enerzijds om de producten aan te vullen en mijn medewerkers te spreken, maar ook om met de klant te praten. Even vragen hoe het gaat, of ze tevreden zijn - soms levert dat extra werk op. Direct contact helpt daarbij, het is ook onderdeel van onze service: we willen de klant ontzorgen."


Meer weten over Nexus Cleaning? Volg het bedrijf dan ook opNexus Cleaning Yvette & Harry

Gepubliceerd op:
11-11-2015

Wat vind je van dit artikel?

x29
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.044 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.