5 waardevolle ondernemerskwaliteiten
Wat maakt een goede ondernemer? Kijk waar jouw kracht ligt en doe daar je voordeel mee. Herken je je niet in alle vijf? Probeer de kwaliteiten die je niet van nature hebt te ontwikkelen, maar focus vooral op waar je wel sterk in bent. Grote kans dat je zo sneller klanten en zakenrelaties aan je bindt.
1. Gedrevenheid
Een klassieke karaktereigenschap van veel succesvolle entrepreneurs is dat zij iedere mogelijkheid aangrijpen om hun bedrijf succesvol(ler) te maken. Een ondernemer in hart en nieren is altijd op zoek naar nieuwe ervaringen en belandt daardoor vaker in situaties waar nieuwe kansen zich kunnen aandienen.
Merk je dat je nog erg twijfelt of er nog niet helemaal vertrouwt dat het gaat lukken met je bedrijf? Ga een middag sparren met een vriend(in) of coach. Gaat het vonkje dan wel aan? Ga er dan voor. Blijf je een 'mwah-gevoel' houden? Dan heb je (nu) nog niet de drive die je nodig hebt.
‘Ik denk niet aan de uitdaging waar ik voor sta. Ik focus op mijn doel en probeer de rest te negeren’
-Venus Williams, tennisster
2. Overtuigingskracht
Je innerlijke drive is je motor. Maar: als je daar aan de buitenkant niets van ziet, heb je er niet veel aan bij je start. Overtuigingskracht is dus ook echt een essentiele ondernemerskwaliteit. Kun je mensen enthousiasmeren?
Dat betekent trouwens niet dat je per se een snelle, extraverte salestijger moet zijn met een vlotte babbel of briljante elevator pitch. Je kunt mensen ook overtuigen doordat ze zien dat je echt goed over je plan hebt nagedacht. En dat je er met zichtbaar plezier over vertelt.
Tip:Deel successen en mooie resultaten op social media of verkoopgesprekken.
3. Zelfinzicht
Iedere startende ondernemer loopt wel eens een opdracht mis of maakt fouten. Kritisch naar jezelf kunnen kijken helpt om je product of dienst te verbeteren. Ook is een lerende houding heel belangrijk als je wilt groeien.
Alleen met zelfinzicht weet je wanneer je bijvoorbeeld zelf een stap terug moet nemen als je opschaalt. Of dat je voor bepaalde zaken meer moet samenwerken.
Hoe staat jouw markt ervoor? Begin je marktonderzoek met alle kennis en cijfers die de Rabobank paraat heeft.
Marktcijfers nodig?
4. Klantgerichtheid
Vanaf dag 1 is klantgerichtheid belangrijk. Je plan is alleen een ideetje als je niet hebt nagedacht over vragen als:
- Maak ik klanten blij met dit idee?
- Zijn er mensen die hier (misschien nog onbewust) op zitten te wachten
- Qillen ze ervoor betalen?
Klantgerichtheid zorgt dat je bedrijf beter aansluit op de marktvraag en natuurlijk voor klantenbinding. Klantgerichte ondernemers voelen zich niet persoonlijk aangevallen op hun business, maar bekijken ieder probleem en iedere klacht vanuit een zakelijk oogpunt. Nét dat stapje extra levert uiteindelijk vaak veel op.
5. Betrouwbaarheid
Afspraken met een klant of opdrachtgever kom je natuurlijk na. En als je een keer niet aan de verwachtingen kunt voldoen, ben je daar helder over en neem je jouw verantwoordelijkheid.
Afspraak is afspraak en klanten weten wat ze aan je hebben. Betrouwbaarheid is - zeker in de tijd social media - essentieel om te overleven als ondernemer.
Zakelijke rekening nodig?
Open je rekening online of in de app al in 5 minuten