Verkoopkanalen

Online verkoopkanalen: meer dan een webshop

Begin je een webshop? Tijd om je verkoopkanalen te bepalen. Welke instrumenten gebruik je voor bijvoorbeeld voor je marketing? Je kunt ook kiezen voor verkoop via Marktplaats en Bol.com.

Een webshop starten

Een laagdrempelige manier om een eigen winkel te beginnen is het opzetten van een webshop. Je hebt namelijk zeer lage opstartkosten en bent zo in de lucht. 

37.000: zoveel bedrijven hebben zich in ons land geregistreerd als 'detailhandel via internet'.

Je hoeft niet eens iemand in te huren als je daar geen budget voor hebt. Tegenwoordig kun je met simpele oplossingen zelf binnen een mum van tijd een goedkope webshop maken.

Pak je het liever professioneler aan en heb je wat budget? Dan is het zeker aan te raden om een professional in te huren, vooral als je er niet zo goed in bent. Maak in dat geval altijd goede afspraken met de bouwer van je website. Krijg je bijvoorbeeld ook ondersteuning na oplevering van de website?

Hosting

Is je webshop af? Dan is het tijd om hem bereikbaar te maken voor klanten. De webwinkel moet namelijk ook op een server staan. De meeste mensen besteden dit uit aan een hostingprovider.

Zorg er in ieder geval altijd voor dat je genoeg capaciteit hebt. Voor nu, maar zeker ook voor de bezoekers van de toekomst. Je zou niet de eerste zijn die met een offline webshop zit door een te grote stroom bezoekers.

Voordelen webshop

De voordelen van een webshop op een rij:

  • De opstartkosten zijn veel lager dan bij een fysieke winkel
  • Je kunt in principe alle internetgebruikers bereiken
  • Onbeperkt assortiment (je hebt geen beperkingen van een pand)
  • Je bent 24 uur per dag, 7 dagen per week open
  • Je kunt statistieken bijhouden over je bezoekers en klanten

Nadelen webshop

De nadelen van een webshop op een rij:

  • Het contact met je klanten is vrijwel altijd negatief (klachten)
  • Je hebt veel concurrentie online, dit drukt je winst
  • Veel webshops hebben last van een hoog aantal retouren

Marketing voor webshops

Aangezien de online concurrentie moordend is, is het belangrijk om goed na te denken over je marketing. Welke middelen ga je inzetten om jouw doelgroep te bereiken? Dat beschrijf je in een marketingplan.

Tip:Gebruik deze tips voor je marketingplan.

Een belangrijke factor is Google. Zo kun je een 'Mijn bedrijf'-pagina aanmaken, waardoor je vindbaar bent in Google Maps en hoger in de zoekresultaten komt. Ook is het belangrijk om je webshop SEO-proof te maken. Dit wil zeggen dat je de webshop zo inricht dat zoekmachines deze als gebruiksvriendelijk zien en hoog in de zoekresultaten zetten. 

E-mail marketing

Hoeveel mailtjes van webshops krijg jij dagelijks? Door nieuwsbrieven te sturen, kun je je klanten op de hoogte brengen van nieuwe producten. Daarnaast kun je ze op de hoogte houden van nieuwtjes.

Slim: je kunt klanten die een bepaald product hebben gekocht, een vervolgmail sturen met vergelijkbare producten. Heeft je klant twee rokjes gekocht, dan heeft ze misschien ook interesse in een bijpassende top.

Het beste moment om de klant te vragen zich in te schrijven voor een nieuwsbrief is net voor het betalen. Let op: houd bij het versturen van e-mails altijd rekening met de nieuwe privacywetgeving AVG.

Social media

Social media zijn handige instrumenten om je producten onder de aandacht te brengen. Je kunt er bijvoorbeeld leuke kortingsacties bekend maken en productvideo's tonen. Check van tevoren waar je doelgroep actief is. Jongeren zijn bijvoorbeeld meer op Instagram te vinden, zakelijke klanten meer op LinkedIn.

Het is een uitstekende manier om contact te maken met je doelgroep. Stel ze vragen, maak gebruik van polls en zorg ervoor dat je content deelbaar is. Een lijstje met namen waarin volgers vrienden kunnen taggen doet het altijd goed. Bijvoorbeeld: "Deze mensen moeten voor jou een ijsje kopen bij ijssalon de Vries." 

"We verspreiden veel content via Facebook en Instagram. Als er tijdens een fotoshoot bij Doutzen Kroes een tubetje van ons merk in haar babykamer staat, wordt dat door één miljoen volgers gezien.” -Sjoerd van NAÏF care

Verkopen via Bol.com

Waarom concurreren met de reuzen als je ook met ze kunt samenwerken? Veel startende ondernemers kiezen ervoor om (een deel) van hun assortiment via Bol.com te verkopen.

Om dit te kunnen doen, moet je product voldoen aan een aantal regels. Zo moet hetpassen binnen de categorieën van de website en heb je een EAN of ISBN nodig. Hier vind je alle regels van Bol.com.

Kosten verkopen via Bol.com

Bij Bol.com betaal je pas wanneer je iets verkoopt en daardoor heb je vrijwel geen opstartkosten. Helaas moet je wel een flinke hap van je omzet inleveren. Deze prijzen verschillen per productcategorie. De vaste prijs per verkocht product is tussen de € 0 en € 3. Daarbovenop betaal je een percentage tussen de 5 en 25%.

De voordelen van verkopen via Bol.com zijn:

  • Geen opstartkosten
  • Snelle en goede levering
  • Geen tijd kwijt aan verzending
  • Je kunt een grote groep mensen bereiken
  • Je kunt zelfs de retouren en klantenservice uitbesteden

De nadelen van verkopen via Bol.com zijn:

  • Bol.com houdt een deel van je omzet in.
  • Bij grote of breekbare producten zijn de voorraadkosten en verzendkosten extra hoog.
  • Ook binnen Bol.com krijg je te maken met concurrentie

Verkopen via Marktplaats

Waarschijnlijk heb je zelf al vaker dingen verkocht op Marktplaats, maar wist je dat het platform ook zakelijke kansen biedt? Zo kun je gebruik maken van Marktplaats Admarkt. Dit is een tool om je advertenties te promoten.

Je komt zo met je product altijd bovenaan de resultatenpagina en krijgt een eigen verkoperspagina. Je bepaalt van te voren je budget en betaalt per klik. De minimale klikprijs verschilt per categorie en ligt tussen de € 0,01 en € 0,03.

 

Bijgewerkt op: 04-06-2019

Wat vind je van dit artikel?

x11
x16

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.