Algemene voorwaarden opstellen: tips voor ondernemers

Webshop starten: de algemene voorwaarden

Heb je een webshop? Dan ontkom je niet aan het opstellen van algemene voorwaarden. Daarin gaat het onder meer over de levering en betalingscondities. Dit is waar jouw algemene voorwaarden aan moeten voldoen.

De algemene voorwaarden is een document waarin je de rechten en plichten van je afnemers staan. Het zijn de regels die je wil laten gelden bij het sluiten van een overeenkomst. In de meeste gevallen gaat het om jouw klant die iets bij je koopt. 

Algemene voorwaarden kunnen je een hoop tijd schelen. Je hoeft zo namelijk niet bij elke deal die je sluit te onderhandelen over allerlei kwesties. Denk aan:

  • De levering
  • Betaling
  • Aansprakelijkheid
  • Eventuele reparaties
  • Garantietermijn

In je algemene voorwaarden legt je de wederzijdse rechten en verplichtingen zo duidelijk mogelijk vast. Het zijn de bekende 'kleine lettertjes'. Daarmee voorkom je conflicten. Jouw klant weet namelijk waar hij aan toe is. 

Algemene voorwaarden, de aansprakelijkheid

In de praktijk gaat het bij conflicten vaak over aansprakelijkheidskwesties. Die zijn vaak goed af te dekken met verzekeringen en algemene voorwaarden. Het is dan ook altijd aan te raden om algemene voorwaarden te hanteren en de juiste verzekeringen af te sluiten om mogelijke problemen met aansprakelijkheid te voorkomen.

Voorbeeld algemene voorwaarden

Voor veel kleine ondernemers is het opstellen van algemene voorwaarden een kwestie van knippen, plakken en een beetje aanpassen. Pas daar wel mee op wanneer je een webwinkel begint. Via je branche- of belangenorganisatie kun je vaak wel een voorbeeld ontvangen van algemene voorwaarden, die als basis kunnen dienen voor jouw webwinkel.

Tip: check de AlgemeneVoorwaardenCheck van Interpolis. Zo weet je snel of je goed zit.

Ook de brancheorganisatie Thuiswinkel.org heeft algemene voorwaarden voor webwinkels. Laat voor de zekerheid wel een jurist nog even kijken naar jouw algemene voorwaarden, anders kun je in geval van een conflict alsnog flink in de problemen komen.

Vinkje zetten

Officieel zijn algemene voorwaarden pas geldig als de andere partij (de klant in dit geval) duidelijk aangegeven heeft deze gelezen en geldig verklaard te hebben. Als webwinkel wil je je klanten niet verplichten die hele algemene voorwaarden door te lezen en deze akkoord te verklaren.

De meeste webshops regelen dit zo:

  • Ze wijzen hun klanten, eventueel in een pop-up, op de algemene voorwaarden en vertellen waar deze te vinden zijn.
  • Vervolgens laten ze de klant bij de bestelling een vinkje zetten bij de zin 'Ja, ik ga akkoord met de algemene voorwaarden'.

Als je het in deze volgorde doet (de bestelling kan niet worden afgerond zonder dat het vinkje is gezet), ben je er zeker van dat iedere klant zich committeert aan jouw algemene en leveringsvoorwaarden.

Link naar algemene voorwaarden

Natuurlijk hoeft je jouw algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden niet van A tot Z aan iedere klant te laten lezen. Maar jouw klanten moeten ze wel kunnen zien als ze dat willen. De meest eenvoudige oplossing is dan om op de plaats waar klanten hun vinkje moeten zetten voor akkoord met de voorwaarden, een link te plaatsen naar de complete leverings- of algemene voorwaarden.

Deponeren

Deponeren van je algemene voorwaarden bij de Kamer van Koophandel of de Rechtbank is niet verplicht, maar het helpt je natuurlijk wel om het vertrouwen van klanten te winnen.

Bijgewerkt op: 27-06-2019

Wat vind je van dit artikel?

x2
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.