Waarom je als startende ondernemer moet netwerken

5 redenen waarom je als starter moet netwerken

Menig (oriënterende) startende ondernemer vraagt zich af wat het nut is van netwerken. Sommige starters vinden het ook spannend. Zij zijn bang om commercieel of - nog erger - opdringerig over te komen. Netwerken hoeft echter niet eng te zijn en al helemaal niet commercieel of opdringerig. Hieronder geef ik 5 redenen waarom je juist wél moet gaan netwerken. 

Tip #1: vertrouwen ontwikkelen

Je bent als (oriënterende) startende ondernemer vaak op jezelf aangewezen. Maar weinig mensen leggen dezelfde unieke reis naar een succesvol bestaan als zelfstandig ondernemer af. Er is maar één jij en jij bent uniek. 

Maar hoe kun jij het vertrouwen in jezelf en jouw kwaliteiten als ondernemer verder ontwikkelen? Zoek in jouw netwerk naar een veilige en stimulerende omgeving waar je fouten mag maken en niet alles meteen perfect hoeft te zijn. Zo ontwikkel je vertrouwen.

Grote bedrijven kiezen vaak voor bureaus: creëer je eigen bureau met mensen uit je netwerk.

Tip #2: leren van andere ondernemers

Als starter komen verschillende nieuwe werkzaamheden op je pad. Denk aan het werven van nieuwe opdrachtgevers, het binden van klanten, het promoten van je bedrijf en het opzetten (en bijhouden) van de boekhouding

Veel ondernemers zijn lid van een vereniging, stichting of club. In elke stad of plaats bestaat wel zo'n collectief en anders zijn er op LinkedIn en Facebook veel online groepen te vinden. Bij deze netwerken kun je met andere ondernemers kennismaken, ervaringen delen en kennis uitwisselen. Door van elkaar te leren word je een betere ondernemer.

Tip #3: klanten gezamenlijk bedienen

In je netwerk zitten vaak ondernemers met ieder hun eigen expertise. Als je met bepaalde personen een klik hebt op een manier dat je elkaar versterkt en elkaars taal spreekt… Dan zou een volgende stap kunnen zijn dat je ook samen klanten gaat bedienen. 

Bijvoorbeeld: jij bent websitebouwer en krijgt veel vragen van klanten over goede websiteteksten, foto's en vormgeving. Het is dan vaak een kleine stap om te gaan samenwerken met mensen uit je netwerk. Jij kunt de klant dan nog beter van dienst zijn. Je kunt hem of haar dan immers een totaalpakket aanbieden. Een extra bonus is dat je via jouw samenwerkingspartners ook vaak nieuwe klanten vindt.

Tip #4: samen kennis inkopen 

Naast het gegeven dat je bij netwerken van elkaars ervaringen leert, is het ook een goede zet om kennis in te kopen. Er zijn zat ondernemers van buiten het netwerk die graag hun verhaal vertellen in ruil voor een fles wijn. 

Stel je voor dat veel leden binnen jouw netwerk zijn die meer willen weten over online marketing. Je kunt dan een online marketeer uitnodigen om een keer te komen praten over  belangrijke ontwikkelingen op dit gebied (en wat jij als starter hieraan hebt). Bovendien gun je de spreker een podium om zijn expertise te tonen en zijn bekendheid te vergroten. 

Vrijwillig betekent niet vrijblijvend: het is een kans om jezelf te profileren.

Tip #5: podium voor jouw expertise

Zie je netwerk als een podium om jouw expertise te profileren. Dat is zeker het geval wanneer je een actieve bijdrage aan het netwerk levert. Je kunt bijvoorbeeld workshops geven, vragen van mensen beantwoorden, jouw kennis delen in een blog of vrijwillig plaatsnemen in relevante besturen, werkgroepen of commissies. 

Voer deze werkzaamheden meer dan goed uit, lever kwaliteit én etaleer jouw manier van (samen)werken. Doordat je op deze manier jouw activiteiten verder ontplooit, gaan mensen jou op den duur vanzelf zien als een actieve speler. Op het moment dat zij eens iemand zoeken met jouw expertise, kun jij dat telefoontje verwachten!


Auteur | Martijn van der TuinOver deze auteur

Martijn van der Tuin (1977) heeft meerdere bedrijven opgezet (en weer verkocht) en is daarnaast actief als Succesvol Ondernemen-coach. Ook schreef hij een e-book over zijn '7 grootste ondernemersblunders'. Meer weten? Volg Martijn dan ook op social media:

Bijgewerkt op: 12-11-2015 Gepubliceerd op:
12-11-2015

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.