Zakelijke rekening voor een bv? Dit moet je weten

Bijgewerkt op 25 maart 2024
6 min  leestijd
14.612
Auteur: Roy Timmerman
zakelijke rekening bv

Als je een besloten vennootschap (bv) opricht, is het openen van een zakelijke rekening logische stap. In dit artikel leggen we uit waarom dit zo is, en hoe je dit eenvoudig doet.

In dit artikel geven we antwoord op al je vragen over een zakelijke rekening voor een bv. Wil je direct meer lezen over een specifiek onderwerp? Klik dan op één van onderstaande links:

  1. Een bv oprichten?
  2. Zakelijke rekening verplicht?
  3. Aansprakelijkheid en belastingen
  4. Loon uitkeren
  5. Jaarrekening bv opstellen
  6. Boekhoudprogramma

1. Een bv oprichten als zelfstandig ondernemer?

Na de eenmanszaak is de besloten vennootschap (bv) de meest gekozen rechtsvorm door zzp’ers. In tegenstelling tot een eenmanszaak is een bv geen natuurlijk persoon, maar een rechtspersoon. Met andere woorden: de Belastingdienst beschouwt niet jou, maar de bv als de ondernemer. Wanneer is het fiscaal slim om een bv op te richten in plaats van een eenmanszaak?

Omslagpunt fiscaal voordeel

Deskundigen schatten dat het fiscale omslagpunt ligt bij een omzet tussen € 100.000 en € 200.000. Is je omzet groter dan dit bedrag? Dan is het gunstiger om een bv op te richten dan door te gaan mals eenmanszaak.

Het standaard lagere tarief van de vennootschapsbelasting weegt dan meer op tegen de aftrekposten van een eenmanszaak en de hogere inkomstenbelasting. Draai je als bv structureel minder dan een ton omzet, dan is het goed om je rechtsvorm nog eens te (her)overwegen.

Lees in dit artikel alles over de keuze tussen een eenmanszaak en een bv.

2. Zakelijke rekening verplicht?

Omdat de bv de rechtspersoon is (en dus aansprakelijk), accepteert de bank niet dat je een privérekening opent namens de bv. De bv keert vanuit deze zakelijke rekening aan jou het salaris uit, dat je op jouw privérekening ontvangt.

Een zakelijke rekening is dus verplicht als je een bv opricht, in tegenstelling tot een eenmanszaak. Bij Rabobank heb je je zakelijke rekening zo geopend. Je regelt het vaak al in 5 minuten.

Ben je zzp'er? Dan is de Rabo ZZP Rekening er speciaal voor jou. Je betaalt dan per transactie en hebt geen vaste kosten.

3. Aansprakelijkheid en belastingen

Aansprakelijkheid

Bij een bv ben je in principe niet aansprakelijk voor de schulden van je bedrijf Je draait ook niet privé op voor een faillissement, tenzij er sprake is van onbehoorlijk bestuur. Dat wil zeggen dat je nalatig bent geweest met de boekhouding of hebt gefraudeerd.

Lees in dit artikel alles over de besloten vennootschap.

Belastingen

Je betaalt als eigenaar van de bv inkomstenbelasting over je loon dat de bv aan je uitkeert. De bv betaalt vennootschapsbelasting over de winst. Ook voor de btw is de bv de ondernemer. De btw-regels zijn dus niet op jou van toepassing, maar op de bv. Als de bv personeel in dienst neemt, krijgt je onderneming te maken met loonheffingen.

Rabo SmartPin

Rabo SmartPin

Met Rabo SmartPin kunnen je klanten afrekenen via de kaartlezer, op je smartphone of tablet. Ideaal als je weinig transacties hebt of veel onderweg bent.

Probeer Rabo SmartPin

4. Loon uitkeren

Wanneer je in je eentje een bv opricht, dan ben je als enige bestuurder ook meteen de enige aandeelhouder. Daardoor ben je directeur én grootaandeelhouder ineen, oftewel dga (directeur-grrootaandeelhouder).

Als dga ben je als werknemer in dienst van de bv en betaal je jezelf salaris uit. De Belastingdienst stelt hier strenge voorwaarden aan, waarvan we er in dit hoofdstuk enkele zullen toelichten.

Gebruikelijk salaris dga

Dit moet een gebruikelijk salaris zijn (volgens de zogeheten gebruikelijkloonregeling), waaraan jaarlijks een minimum wordt gesteld. Zo bedraagt het jaarsalaris voor een dga in 2024 minimaal € 56.000. Dit loon stort je dus van de zakelijke rekening van de bv naar je privérekening.

Deze regel is in het leven geroepen omdat een dga zichzelf anders met opzet een laag loon kan uitkeren. Het loon van de dga wordt namelijk van de bedrijfswinst betaald. Hoe lager het loon dat je jezelf uitkeert, hoe meer winst er wordt belast onder het gunstige tarief van de vennootschapsbelasting.

Loon valt onder de inkomstenbelasting, dat een hoger belastingtarief kent en dus zwaarder wordt belast.

5. Jaarrekening opstellen

Als je een bv opricht, dan is het verplicht om een jaarrekening op te stellen en deze te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Welke gegevens je moet aanleveren, hangt af van de omvang van je bedrijf.

Als je nalatig bent met het verstrekken of publiceren van de jaarstukken, kun je bij financiële problemen persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Zorg dus dat je je administratie altijd op orde hebt. Om een correcte jaarrekening op te stellen, kan het verstandig zijn om een boekhouder in te schakelen. 

Gratis whitepaper administratie

Hulp of inspiratie nodig om je bedrijfsadministratie op te zetten? In deze gratis whitepaper (pdf) lees je hoe je jouw boekhoudproces goed organiseert.

6. Boekhoudprogramma koppelen

Een van de tips voor een overzichtelijke administratie is het aanschaffen van een boekhoudprogramma. Als ondernemer (in dit geval is dat dus de bv) heb je keuze uit tal van digitale boekhoudprogramma’s. Deze gebruik je het efficiëntst als je ze koppelt met de zakelijke rekening.

Zo worden alle zakelijke transacties automatisch opgenomen in de bedrijfsadministratie. Ook wordt aan de hand van de facturen en zakelijke kosten de btw-aangifte (bijna geheel) automatisch gedaan voor de bv.

Overzicht zakelijk en privé

Een zakelijke rekening is wat dat betreft dus een vereiste om onderscheid te maken tussen de bv en je privéuitgaven en -inkomsten. Daar komt bij dat als je met meerdere vennoten een bv hebt, iedereen inzicht moet hebben in de geldstromen van de bv en toegang heeft tot de zakelijke rekening.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Veelgestelde vragen over de zakelijke rekening voor een bv:

  • Is een zakelijke rekening verplicht voor een bv? Bij het oprichten van een bv is een zakelijke rekening een vereiste vanuit de Belastingdienst. Bij een eenmanszaak hoef je geen zakelijke rekening te hebben, maar is dat alsnog erg handig, onder andere om privé en zakelijk gescheiden te houden.
  • Wat zijn de voordelen van een zakelijke rekening openen? Met een zakelijke rekening wordt je zakelijke administratie veel makkelijker en overzichtelijker. Het staat bovendien ook een stuk professioneler richting je klanten. Je boekhouder stelt het zelfs vaak als eis. Door het koppelen van een boekhoudprogramma aan je zakelijke rekening, worden veel administratieve zaken zelfs geautomatiseerd.
  • Moet je voor je bv een aparte betaalrekening openen? Als je een bv gaat oprichten, wil de Belastingdienst dat je een zakelijke rekening opent. De bv is namelijk de rechtspersoon en niet jij als ondernemer. De bv is dus ook aansprakelijk.

Meer over zakelijke rekening

Meer over zakelijke rekening
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten