zakelijke rekening eenmanszaak

Zakelijke rekening bv: dit moet je weten

Als je een besloten vennootschap (bv) opricht, is een zakelijke rekening een vereiste. Na de inschrijving bij de KvK en het laten opstellen van een akte bij de notaris ga je naar de bank om een zakelijke rekening te openen. Dit moet je weten over een zakelijke rekening voor een bv. 

Bv als ondernemer

Na de eenmanszaak is de besloten vennootschap (bv) de meest gekozen rechtsvorm door zzp’ers. In tegenstelling tot een eenmanszaak is een bv geen natuurlijk persoon, maar een rechtspersoon. Met andere woorden: de Belastingdienst beschouwt niet jou, maar de bv als de ondernemer. 

Zakelijke rekening

Omdat de bv de ondernemer is, accepteert de bank niet dat je een privérekening opent namens de bv. Een zakelijke rekening is dus een vereiste voor het oprichten van een bv. De bv keert vanuit deze zakelijke rekening aan jou het salaris uit, dat je op jouw privérekening ontvangt. 

Belastingen

Je betaalt als eigenaar van de bv inkomstenbelasting over je loon dat de bv aan je uitkeert. De bv betaalt vennootschapsbelasting over de winst. Ook voor de btw is de bv de ondernemer, de btw-regels zijn dus niet op jou, maar op de bv van toepassing. Als de bv personeel in dienst neemt, krijgt de bv te maken met loonheffingen.

Aansprakelijkheid

Dit betekent dat je bij een bv in principe niet aansprakelijk bent voor de schulden van je bv. Je draait ook niet privé op voor een faillissement, tenzij er sprake is van onbehoorlijk bestuur. Dat wil zeggen dat je nalatig bent geweest met de boekhouding of hebt gefraudeerd. 

Loon uitkeren

Wanneer je alleen een bv opricht, is de bestuurder de enige aandeelhouder en daardoor directeur én grootaandeelhouder ineen. Als directeur-grootaandeelhouder (dga) ben je als werknemer in dienst van de bv en betaal je jezelf salaris uit. De Belastingdienst stelt hieraan wel strenge voorwaarden.

Gebruikelijk salaris

Dit moet een gebruikelijk salaris zijn (de gebruikelijkloonregeling), waaraan jaarlijks een minimum wordt gesteld. Zo bedraagt het jaarsalaris voor een dga in 2020 minimaal € 46.000. Dit loon stort je dus van de zakelijke rekening van de bv naar je privérekening. 

Deze regel is in het leven geroepen omdat een dga zichzelf anders een laag loon kan uitkeren. Het loon van de dga wordt van de winst afgetrokken. Hoe lager het loon dat je jezelf uitkeert, hoe hoger de winst dat onder de gunstige, lagere vennootschapsbelasting valt. Het loon valt onder de inkomstenbelasting, dat een hoger belastingtarief kent.

Omslagpunt fiscaal voordeel

Ondernemers twijfelen nog wel eens tussen een eenmanszaak en een bv oprichten. Dit heeft voornamelijk met fiscale voordelen te maken. Het fiscale omslagpunt ligt grof geschat tussen een omzet van € 100.000 en € 150.000.

Het standaard lagere tarief van de vennootschapsbelasting weegt dan meer op tegen de aftrekposten van een eenmanszaak en de hogere inkomstenbelasting. Draai je als bv structureel minder dan een ton omzet, dan is het goed om je rechtsvorm nog eens te (her)overwegen.

Jaarrekening opstellen

Als je een bv opricht, is het verplicht om een jaarrekening op te stellen en te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Welke gegevens je moet aanleveren, hangt af van de omvang van je bedrijf. 

Als je nalatig bent met het verstrekken of publiceren van de jaarstukken, kun je bij financiële problemen persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Zorg dus dat je je administratie altijd op orde hebt. Om een correcte jaarrekening op te stellen kun je het beste een boekhouder inschakelen.


Gratis whitepaper administratie

Hulp of inspiratie nodig om je bedrijfsadministratie op te zetten? In deze gratis whitepaper (pdf) lees je hoe je jouw boekhoudproces goed organiseert.


Boekhoudprogramma

Een van de tips voor een overzichtelijke administratie is het aanschaffen van een boekhoudprogramma. Als ondernemer (in dit geval is dat dus de bv) heb je keuze uit tal van boekhoudprogramma’s, die je het efficiëntst gebruikt als je deze koppelt met de zakelijke rekening.

Zo lopen alle transacties over in de boekhouding en wordt aan de hand van de facturen en zakelijke kosten de btw-aangifte (bijna geheel) automatisch voor de bv gedaan. 

Een zakelijke rekening is wat dat betreft dus een vereiste om onderscheid te maken tussen de bv en je privéuitgaven en -inkomsten. Daar komt bij dat als je met meerdere vennoten een bv hebt, iedereen inzicht moet hebben in de geldstromen van de bv en toegang heeft tot de zakelijke rekening.  

Bijgewerkt op: 08-04-2020

Wat vind je van dit artikel?

x2
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Zakelijke rekening

Heb je als startende ondernemer een zakelijke rekening nodig? Hoewel het niet verplicht is, biedt een zakelijke rekening wel een aantal voordelen. Vaak zijn de kosten voor starters ook niet zo hoog.

Als jij bij de start van je bedrijf begint met zakelijk bankieren, heb je alle zakelijke inkomsten en uitgaven vanaf het allereerste begin goed op orde. Het (laten) bijwerken van de administratie wordt zo een stuk minder tijdrovend. Zo betaalt deze investering zich in veel gevallen op den duur vanzelf terug.

Voordelen

  1. houd zakelijke en privé geldstromen gescheiden
  2. een eigen zakelijke bankpas
  3. internetbankieren (o.a. inzicht in toekomstige afschrijvingen)
  4. professionele uitstraling naar je klanten
  5. (in veel gevallen) koppeling met boekhoudpakket

Zakelijke rekening openen

Wist je dat jij als starter bij de Rabobank het eerste jaar gratis bankiert? Daarnaast kun je profiteren van startersvoordeel. Lees hier alles over Startersvoordeel

Lees meer over de zakelijke rekening in deze artikelen:

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.