Startup en scale-up

Van startup naar scale-up: denk jij groot genoeg?

Start ambitieus met een onderneming die vanaf het begin gericht is op groei en schaalbaarheid. Hoe ga je zo snel mogelijk van startup naar scale-up? Door groot en innovatief te denken, growth hacking te gebruiken om te groeien en je product of idee zo snel mogelijk in de markt te testen.

Wat is een startup?

Een definitie van het begrip startup is nog niet zo eenvoudig: een startup is namelijk een startende ondernemer, maar een startende ondernemer is niet altijd een startup.

De belangrijkste eigenschap van een startup is dat de ondernemer vernieuwend bezig is. Bijvoorbeeld door met een product een gat in de markt te vinden of met het uitwerken van een innovatief idee. Het is hierbij ontzettend belangrijk dat dit product of idee (bijvoorbeeld een technologische vernieuwing) schaalbaar is.

Is jouw onderneming schaalbaar?

Schaalbaarheid is ‘het vermogen om mee te groeien wanneer het gebruik en/of het aantal gebruikers van het product groeit’. Deze term komt uit de IT-wereld, waarin je een systeem ontwerpt waarmee je een continu wisselend aantal gebruikers kunt bedienen. Ineens 100 klanten erbij? Voor een schaalbaar bedrijf is dat geen probleem. Dit kun je naar allerlei producten en branches vertalen, van de foodbranche tot technologische vernieuwingen.

Je kunt je onderneming maar beter meteen schaalbaar inrichten. Het is veel lastiger om na een aantal jaar het roer nog om te gooien. 

Hiervoor moet je wel vanaf de eerste dag bezig zijn om dit doel en deze ambitie te verwezenlijken; bijvoorbeeld bij het opstellen van je verdienmodel. Bij sommige ondernemers is schaalbaarheid namelijk niet van toepassing omdat ze gebonden zijn aan een maximum. Dat kan op het gebied van uren, maar ook capaciteit of ruimte zijn. Dan is er minder ruimte voor groei.

Uurtje, factuurtje. Of toch meer?

Een ondernemer die volgens het verdienmodel ‘uurtje factuurtje’ werkt – bijvoorbeeld een schilder - zit bij een goedlopende business al snel aan zijn maximum. Hij werkt 40 uur per week, soms 50 of 60 uur, draait een stabiele omzet en dat is het dan. Verdere groei zit er niet in. Het is niet schaalbaar.

Dat betekent niet dat een schilder die begint als zzp'er niet direct kan starten met het oog op groei. Denk daarvoor verder dan alleen je eigen uren. Een startup bouwt een merk en voert dit door tot in de puntjes.

Denk verder dan het verkopen van ‘uurtjes’ of je product of dienst. Doe de Verdienmodel Challenge.

Abonnementsvorm

Veel startups verzinnen nieuwe verdienmodellen bij bestaande diensten (denk aan Uber). Als schilder kun je vanaf het begin ook een mooi merk, met betrouwbare dienstverlening neerzetten.

Je kunt ook denken aan abonnementsvormen. Als de vraag jouw uren overstijgt, dan bel je niet zomaar een vakgenoot. Je stuurt dan iemand die werkt vanuit jouw merk, met jouw bestickering op de auto en jouw kleding. Jij verdient aan zijn of haar uren en je rol verandert deels van schilder naar aannemer. Ook investeer je dan op tijd in bijvoorbeeld iemand voor planning en administratie. 

Wat is een scale-up?

De definitie scale-up is volgens het Britse Scale-up Institute ‘een bedrijf met minstens tien medewerkers dat gedurende drie jaar minimaal 20 procent per jaar groeit’. Deloitte voegde daaraan toe dat een onderneming na vijf jaar minimaal 10 miljoen dollar omzet moet boeken.

Als je de cijfers even wegdenkt, komt het er op neer dat een bedrijf fors moet groeien om zich van startup tot scale-up te ontwikkelen. En dat is precies het uitgangspunt van de ambitieuze ondernemer.

De hoge ambities van Milestone™

Neem Gemma Broekhuis van Milestone™. Haar bedrijf verkoopt kaarten om de belangrijke momenten die ouders met hun baby meemaken te vereeuwigen. Ze had vooraf een aantal randvoorwaarden gesteld: als het bedrijf niet zou groeien of niemand op de kaarten zat te wachten, zou ze ermee stoppen.

“Onderscheid maken met je product is een belangrijke factor. Ik was de eerste met deze kaarten. Nu zijn er meer partijen, maar wij zijn het beste, bekendste en meest originele merk. Ik wilde ons product op meerdere, internationale markten gaan verkopen en daarvoor had ik lokale partners nodig. Ik had al snel een distributeursmodel voor ogen om internationale ingangen te krijgen.”

Blijf innoveren om te groeien

Of je nu het gat in de markt vindt, je product aanpast of overstapt op een nieuw verdienmodel: innovatie is van groot belang voor het succes van je bedrijf. De overeenkomst tussen deze strategieën is dat de innovatie of niche tot groei en daarmee een commercieel succes moet gaan leiden. Alles draait daarbij om de toegevoegde waarde die je de klanten biedt. Je lost hun probleem op.

Bird Control Group

Een voorbeeld van een innovatieve ondernemer is Steinar Henskes van Bird Control Group. Hij ontwierp een diervriendelijke laser om vogels te verjagen, bijvoorbeeld van luchthavens en olieplatformen. Vanaf de start van zijn bedrijf was hij van plan om zijn technologische vernieuwing ook internationaal uit te rollen. En met succes, inmiddels is hij wereldwijd actief. 

Een andere innovatieve ondernemer is Lennert Pieters. Met Sellify heeft hij een online platform ontwikkeld waarmee iedereen heel snel en eenvoudig een webshop kan openen. Zijn uitgangspunt? Het beter doen dan Zalando en Bol.com.

Test je product in de markt

Tegelijkertijd brengen deze vernieuwingen grote onzekerheid met zich mee. Eén van de kenmerken van een startup is dat het bedrijf een product moet testen in de markt om het vervolgens te gaan verkopen. Dat maakt de start onzeker. Een ondernemer moet investeren in een product, maar weet nog niet of het aanslaat. 

Een tip van Gemma Broekhuis: "Test je product zo snel mogelijk en breng het op de markt. Pas als je het test, weet je of anderen het ook een goed idee vinden."

Groeien door growth hacking

Hoe kan je nu zo snel mogelijk doorgroeien naar een scale-up? Growth hacking kan hierbij een handig instrument zijn. Een growth hacker is alleen maar bezig met groei. Hij of zij is constant bezig met testen bij zijn doelgroep. Waar is behoefte aan? Waaraan niet? Zo gaan ze op zoek naar het slimste, snelste en efficiëntste pad naar groei. 

Een growth hacker zet creativiteit om in een idee dat vervolgens zo snel mogelijk in de praktijk wordt gebracht om te testen. Aan de hand van die data wordt bepaald of het een succes is, of bijsturing nodig is, of dat er juist iets totaal nieuws moet worden geprobeerd.

Leren delegeren om te kunnen groeien

Alle acties moeten gericht zijn op groei. Bedenk bij iedere stap die je zet: wat levert het me op? Niet door blijven modderen, maar direct actie ondernemen: stopzetten, aanpassen of het succes uitbreiden.

Volgens Gemma Broekhuis is de belangrijkste les dat je eigen groei ook de groei van je bedrijf is. En andersom. “Als je groeit, moet je delegeren, maar het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je op alle gebieden snapt wat er speelt. En uitdraagt wat het doel is van het hele bedrijf.”

Managen van onstuimige groei

Marcel van der Heijden van A friend of mine, dat digitale campagnes voor bedrijven verzorgt: "Ons grootste leerpunt was het managen van de onstuimige groei. Dat ging met vallen en opstaan. Het was dus niet zo dat we geen klanten hadden, eigenlijk precies het tegenovergestelde. Het grote gevaar is dan dat je te hard groeit en uiteindelijk over de kop vliegt. Die groei in goede banen leiden was echt een kwestie van learning by doing."

Bijgewerkt op: 15-02-2019

Wat vind je van dit artikel?

x22
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.