Van startup naar scale-up: denk jij groot genoeg?

Bijgewerkt op 15 juli 2020
6 min  leestijd
3.830
Auteur: Roy Timmerman
Startup en scale-up

Start ambitieus met een onderneming die vanaf het begin gericht is op groei en schaalbaarheid. Hoe ga je zo snel mogelijk van startup naar scale-up? Door groot en innovatief te denken, growth hacking te gebruiken om te groeien en je product of idee zo snel mogelijk in de markt te testen.

Wat is een startup?

Een definitie van het begrip startup is nog niet zo eenvoudig: een startup is namelijk een startende ondernemer, maar een startende ondernemer is niet altijd een startup. Snap jij het nog?

De belangrijkste eigenschap van een startup is dat de ondernemer vernieuwend bezig is. Bijvoorbeeld door met een product een gat in de markt te vinden of met het uitwerken van een innovatief idee.

Het is hierbij ontzettend belangrijk dat dit product of idee (bijvoorbeeld een technologische vernieuwing) schaalbaar is.

Is jouw onderneming schaalbaar?

Schaalbaarheid is ‘het vermogen om mee te groeien wanneer het gebruik en/of het aantal gebruikers van het product groeit’. Deze term komt uit de IT-wereld, waarin je een systeem ontwerpt waarmee je een continu wisselend aantal gebruikers kunt bedienen.

Ineens 100 klanten erbij? Voor een schaalbaar bedrijf is dat geen probleem. Dit kun je naar allerlei producten en branches vertalen, van de foodbranche tot technologische vernieuwingen.

Je kunt je onderneming maar beter meteen schaalbaar inrichten. Het is veel lastiger om na een aantal jaar het roer nog om te gooien. 

Zet vanaf het begin in op groei

Hiervoor moet je wel vanaf de eerste dag bezig zijn om dit doel en deze ambitie te verwezenlijken; bijvoorbeeld bij het schrijven van je ondernemingsplan en het opstellen van je verdienmodel.

Bij sommige ondernemers is schaalbaarheid namelijk niet van toepassing omdat ze gebonden zijn aan een maximum. Dat kan op het gebied van uren, maar ook capaciteit of ruimte zijn. Dan is er minder ruimte voor groei.

Uurtje, factuurtje. Of toch meer?

Als je met het verdienmodel ‘uurtje factuurtje’ werkt – bijvoorbeeld een schilder - zit bij een goedlopende business al snel aan zijn maximum. Je werkt 40 uur per week, soms 50 of 60 uur, draait een stabiele omzet en dat is het dan. Verdere groei zit er niet in. Het is niet schaalbaar.

Dat betekent niet dat een schilder die begint als zzp'er niet direct kan starten met het oog op groei. Denk daarvoor verder dan alleen je eigen uren. Een startup bouwt een merk en voert dit door tot in de puntjes.

Denk verder dan het verkopen van ‘uurtjes’ of je product of dienst. Doe de Verdienmodel Challenge.

Abonnementsvorm

Veel startups verzinnen nieuwe verdienmodellen bij bestaande diensten (denk aan Uber). Als schilder kun je vanaf het begin ook een mooi merk, met betrouwbare dienstverlening neerzetten.

Je kunt ook denken aan abonnementsvormen. Als de vraag jouw uren overstijgt, dan bel je niet zomaar een vakgenoot. Je stuurt dan iemand die werkt vanuit jouw merk, met jouw bestickering op de auto en jouw kleding.

Jij verdient aan zijn of haar uren en je rol verandert deels van schilder naar aannemer. Ook investeer je dan op tijd in bijvoorbeeld iemand voor planning en administratie

Van startup naar scale-up

Een scale-up is volgens het Britse Scale-up Institute ‘een bedrijf met minstens tien medewerkers dat gedurende drie jaar minimaal 20% per jaar groeit’. Deloitte voegde daaraan toe dat een onderneming na vijf jaar minimaal 10 miljoen dollar omzet moet boeken.

Als je de cijfers even wegdenkt, komt het er op neer dat een bedrijf fors moet groeien om zich van startup tot scale-up te ontwikkelen. En dat is precies het uitgangspunt van de ambitieuze starter.

Hoe hebben andere ondernemers dat aangepakt?

De hoge ambities van Milestone™

Neem Gemma Broekhuis van Milestone™. Haar bedrijf verkoopt kaarten om de belangrijke momenten die ouders met hun baby meemaken te vereeuwigen. Ze had vooraf een aantal randvoorwaarden gesteld: als het bedrijf niet zou groeien of niemand op de kaarten zat te wachten, zou ze ermee stoppen.

“Onderscheid maken met je product is een belangrijke factor. Ik was de eerste met deze kaarten. Nu zijn er meer partijen, maar wij zijn het beste, bekendste en meest originele merk.

"Ik wilde ons product op meerdere, internationale markten gaan verkopen en daarvoor had ik lokale partners nodig. Ik had al snel een distributeursmodel voor ogen om internationale ingangen te krijgen.”

Blijf innoveren om te groeien

Of je nu het gat in de markt vindt, je product aanpast of overstapt op een nieuw verdienmodel: innovatie is van groot belang voor het succes van je bedrijf. De overeenkomst tussen deze strategieën is dat de innovatie of niche tot groei en daarmee een commercieel succes moet gaan leiden.

Alles draait daarbij om de toegevoegde waarde die je de klanten biedt. Je lost hun probleem op.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Bird Control Group

Een voorbeeld van een innovatieve ondernemer is Steinar Henskes van Bird Control Group. Hij ontwierp een diervriendelijke laser om vogels te verjagen, bijvoorbeeld van luchthavens en olieplatformen.

Vanaf de start van zijn bedrijf was hij van plan om zijn technologische vernieuwing ook internationaal uit te rollen. En met succes, inmiddels is hij wereldwijd actief. 

De ambitie van Sellify

Een andere innovatieve ondernemer is Lennert Pieters. Met Sellify heeft hij een online platform ontwikkeld waarmee iedereen heel snel en eenvoudig een webshop kan openen. Zijn uitgangspunt? Het beter doen dan Zalando en Bol.com.

Test je product in de markt

Tegelijkertijd brengen deze vernieuwingen grote onzekerheid met zich mee. Eén van de kenmerken van een startup is dat het bedrijf een product moet testen in de markt om het vervolgens te gaan verkopen. Dat maakt de start onzeker. 

Een ondernemer moet investeren in een product, maar weet nog niet of het aanslaat. 

Tip van Gemma Broekhuis: "Test je product zo snel mogelijk en breng het op de markt. Pas als je het test, weet je of anderen het ook een goed idee vinden."

Groeien door growth hacking

Hoe kan je nu zo snel mogelijk doorgroeien naar een scale-up? Growth hacking kan hierbij een handig instrument zijn. Hij of zij is constant bezig met testen bij zijn doelgroep. Waar is behoefte aan? Waaraan niet? Zo gaan ze op zoek naar het slimste, snelste en efficiëntste pad naar groei. 

Een growth hacker zet creativiteit om in een idee dat vervolgens zo snel mogelijk in de praktijk wordt gebracht om te testen. Aan de hand van die data wordt bepaald of het een succes is, of bijsturing nodig is, of dat er juist iets totaal nieuws moet worden geprobeerd.

Leren delegeren om te kunnen groeien

Alle acties moeten gericht zijn op groei. Bedenk bij iedere stap die je zet: wat levert het me op? Niet door blijven modderen, maar direct actie ondernemen: stopzetten, aanpassen of het succes uitbreiden.

Volgens Gemma Broekhuis is de belangrijkste les dat je eigen groei ook de groei van je bedrijf is. En andersom. “Als je groeit, moet je delegeren, maar het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je op alle gebieden snapt wat er speelt. En uitdraagt wat het doel is van het hele bedrijf.”

Managen van onstuimige groei

Marcel van der Heijden van A friend of mine, dat digitale campagnes voor bedrijven verzorgt: "Ons grootste leerpunt was het managen van de onstuimige groei. Dat ging met vallen en opstaan. Het was dus niet zo dat we geen klanten hadden, eigenlijk precies het tegenovergestelde.

"Het grote gevaar is dan dat je te hard groeit en uiteindelijk over de kop vliegt. Die groei in goede banen leiden was echt een kwestie van learning by doing."

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten