Plannen maken voor je eigen bedrijf

Van startup naar scale-up: denk jij groot genoeg?

Begin ambitieus met een onderneming die vanaf de start gericht is op groei en schaalbaarheid. Hoe ga je zo snel mogelijk van startup naar scale-up? Door groot en innovatief te denken, growth hacking te gebruiken om te groeien en je product of idee zo snel mogelijk in de markt te testen.

Wat is een startup?

Een definitie van het begrip startup is nog niet zo eenvoudig: een startup is een startende ondernemer, maar een startende ondernemer is niet altijd een startup.

De belangrijkste eigenschap van een startup is dat de ondernemer vernieuwend is, dat kan met een product een gat in de markt vinden of met een innovatief idee. Van groot belang daarbij is dat het product of idee (bijvoorbeeld een technologische vernieuwing) schaalbaar is.

Wat we in dit artikel willen benadrukken is dat je jouw onderneming van begin af aan kunt inrichten op schaalbaarheid. Het is veel lastiger om na een aantal jaar het roer nog om te gooien. Dit doe je met het juiste idee of product én met de ambitie om van begin af aan groot te denken: van startup naar scale-up.

Is jouw onderneming schaalbaar?

Schaalbaarheid is ‘het vermogen om mee te groeien wanneer het gebruik en/of het aantal gebruikers van het product groeit’. Deze term komt uit de IT-wereld, waarin je een systeem ontwerpt waarmee je een continue wisselend aantal gebruikers kunt bedienen. Dit kun je naar allerlei producten en branches vertalen; van de foodbranche tot technologische vernieuwingen.

Hiervoor moet je wel vanaf de eerste dag bezig zijn om dit doel en deze ambitie te verwezenlijken; bijvoorbeeld bij het opstellen van je verdienmodel. Bij sommige ondernemers is schaalbaarheid namelijk niet van toepassing omdat ze gebonden zijn aan een maximum. Dat kan op het gebied van uren, maar ook capaciteit of ruimte zijn. En dan is er weinig ruimte voor groei.

Wil je groeien? Maak dan je bedrijf vanaf de start schaalbaar 

Denk verder dan 'uurtje, factuurtje'

Een ondernemer die volgens het verdienmodel ‘uurtje factuurtje’ werkt – bijvoorbeeld een schilder - zit bij een goedlopende business al snel aan zijn maximum. Hij werkt 40 uur per week, soms 50 of 60 uur, draait een stabiele omzet, maar verdere groei zit er niet in. Het is niet schaalbaar.

Dat betekent niet dat een schilder die begint als zzp'er niet direct kan starten met het oog op groei. Denk daarvoor verder dan alleen je eigen uren. Een startup bouwt een merk en voert dit door tot in de puntjes. En veel startups verzinnen nieuwe verdienmodellen bij bestaande diensten (denk aan Uber). Als schilder kun je vanaf het begin ook een mooi merk, met betrouwbare dienstverlening neerzetten.

En je kunt denken aan abonnementsvormen. Als de vraag jouw uren overstijgt, dan bel je niet zomaar een vakgenoot. Je stuurt dan iemand die werkt vanuit jouw merk, met jouw bestickering op de auto en jouw kleding. Jij verdient aan zijn of haar uren en je rol verandert deels van schilder naar aannemer. Ook investeer je dan op tijd in bijvoorbeeld iemand voor planning en administratie. 

Lees ook: Verdienmodel opstellen: zo zit dat

Wat is een scale-up?

De definitie scale-up is volgens het Britse Scale-up Institute ‘een bedrijf met minstens tien medewerkers dat gedurende drie jaar minimaal 20 procent per jaar groeit’. Deloitte voegde daaraantoe dat een onderneming na vijf jaar minimaal 10 miljoen dollar omzet moet boeken.

Als je de cijfers even wegdenkt komt het er op neer dat een bedrijf fors moet groeien om zich van startup tot scale-up te ontwikkelen. En dat is precies het uitgangspunt van de ambitieuze ondernemer.

Neem Gemma Broekhuis van Milestone™; een van de sprekers tijdens Startup Now. Haar bedrijf verkoopt kaarten om de belangrijke momenten die ouders met hun baby meemaken te vereeuwigen. Ze had vooraf een aantal randvoorwaarden gesteld: als het bedrijf niet zou groeien of niemand op de kaarten zat te wachten, zou ze ermee stoppen.

“Onderscheid maken met je product is een belangrijke factor. Ik was de eerste met deze kaarten. Nu zijn er meer partijen, maar wij zijn het beste, bekendste en originele merk. Ik wilde ons product op meerdere, internationale markten gaan verkopen en daarvoor had ik lokale partners nodig. Ik had al snel een distributeursmodel voor ogen om internationale ingangen te krijgen.”

Blijf innoveren om te groeien

Of je nu het gat in de markt vindt, je product aanpast of overstapt op een nieuw verdienmodel: innovatie is van groot belang voor het succes van je bedrijf. De overeenkomst tussen deze strategieën is dat de innovatie of niche tot groei en daarmee een commercieel succes moet gaan leiden. Alles draait daarbij om de toegevoegde waarde die je de klanten biedt. Je lost hun probleem op.

andres

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

Voorbeelden van innovatieve ondernemers zijn Steinar Henskes van Bird Control Group en Florian Schneider van Nerdalize. Steinar ontwierp een diervriendelijke laser om vogels te verjagen, bijvoorbeeld van luchthavens en olieplatformen. Vanaf de start van zijn bedrijf was hij van plan om zijn technologische vernieuwing ook internationaal uit te rollen. En met succes, inmiddels is hij wereldwijd actief. 

Florian bedacht met vrienden het concept om huizen te verwarmen met behulp van de warmte van servers. Enorm schaalbaar; want als het concept aanslaat zijn er duizenden (nationaal), zo niet miljoenen (internationaal) huizen om te verwarmen. 

Test je product in de markt

Tegelijkertijd brengen deze vernieuwingen grote onzekerheid met zich mee. Een van de kenmerken van een startup is dat het bedrijf een product moet testen in de markt om het vervolgens te gaan verkopen. Dat maakt de start onzeker; een ondernemer moet investeren in een product, maar weet nog niet of het aanslaat. 

Gemma Broekhuis (Milestone™):"Test je product en breng het op de markt. Dan pas weet je of anderen het ook een goed idee vinden. Dat geeft je een voorsprong bij de bank."

Dat is ook een concrete tip van Gemma Broekhuis: “Zorg dat je kan laten zien dat jouw product potentie heeft. Test je product zo snel mogelijk en breng het op de markt. Pas als je het test, weet je of anderen het ook een goed idee vinden. Dat geeft je een voorsprong bij de bank.”

Groeien door growth hacking

Hoe kan je nu zo snel mogelijk doorgroeien naar een scale-up? Growth hacking kan hierbij een handig instrument zijn. Een growth hacker is alleen maar bezig met groei. Hij is constant bezig met testen bij zijn doelgroep. Waar is behoefte aan? Waaraan niet? Zo zoekt hij het slimste, snelste en efficiëntste pad naar groei. 

Een growth hacker zet creativiteit om in een idee dat hij vervolgens zo snel mogelijk in de praktijk brengt om te testen. Aan de hand van die data kan hij dan bepalen of het een succes is, of hij moet bijsturen of dat hij iets nieuws moet proberen.

Een growth hacker zet creativiteit om in een idee dat hij zo snel mogelijk in de praktijk brengt om te testen

Alle acties moeten gericht zijn op groei. Bedenk bij iedere stap die je zet: wat levert het me op? Niet doormodderen, maar direct actie ondernemen: stopzetten, aanpassen of het succes uitbreiden.

Volgens Gemma Broekhuis is de belangrijkste les dat je eigen groei ook de groei van je bedrijf is. En andersom. “Als je groeit, moet je delegeren, maar het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je op alle gebieden snapt wat er speelt. En uitdraagt wat het doel is van het hele bedrijf.”

Marcel van der Heijden van A friend of mine, dat digitale campagnes voor bedrijven verzorgt: "Ons grootste leerpunt was het managen van de onstuimige groei. Dat ging met vallen en opstaan. Het was dus niet zo dat we geen klanten hadden, eigenlijk precies het tegenovergestelde. Het grote gevaar is dan dat je te hard groeit en uiteindelijk over de kop vliegt. Die groei in goede banen leiden was echt een kwestie van learning by doing."

Gepubliceerd op:
19-02-2018

Wat vind je van dit artikel?

x12
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.