Piektijden in je webwinkel? Zo ga je daarmee om

Bijgewerkt op 30 december 2022
7 min  leestijd
149
Image

De laatste maanden van het jaar zijn ware piektijden voor de meeste webwinkels, maar ook op andere momenten kan de klandizie plotseling stijgen. Logistiek en organisatorisch moet je zorgen dat je op die momenten alles op orde hebt. Dankzij de zes punten op deze checklist weet je wat er op je afkomt tijdens deze piektijden en hoe je daarmee omgaat.

  1. Je koopt je voorraad slim in

  2. Je denkt aan een marketingstrategie

  3. Je hebt goede capaciteit voor klantenservice

  4. Je hebt goede afspraken met bezorgdiensten

  5. Je webshop is technisch in orde

  6. Je biedt snelle betaalmethoden

1. Je koopt de voorraad van je webshop slim in

Wanneer je denkt aan piektijden dan is dit misschien wel het meest logische punt op je checklist, voor álle webwinkels. Je moet voldoende voorraad hebben om alle bestellingen in je webshop op tijd te kunnen leveren. Koop producten waarvan je weet dat ze gewild zijn, op een slim moment in.

Vlak na de feestdagen is er het perfecte moment voor, want andere ondernemers willen niet nog een jaar met hun overgebleven voorraad blijven zitten. Slim inkopen en voorraadoptimalisatie zijn wellicht niet het meest spannende onderdeel van je bedrijfsvoering, maar je succes kan er voor een groot deel door worden bepaald. 

2. Je denkt aan een marketingstrategie om piektijden te creëren

Om meer verkeer naar je webshop te krijgen en piektijden te creëren, bedenk je welke kanalen je kunt inzetten om nieuwe bezoekers te trekken en vaste klanten terug te laten keren.

Denk bijvoorbeeld aan een contentplanning om in de aanloop naar speciale acties spanning op te bouwen. Daarnaast hoort extra inzet van bijvoorbeeld Google Adwords en sociale media tot je marketingstrategie. Uiteraard moeten je promoties naadloos aansluiten bij jouw product of dienst. 

Verder kun je tips en trucs geven aan klanten die nog niet goed bekend zijn met jouw product of dienst. Verkoop je bijvoorbeeld kleding? Dan komen jouw prachtige feestjurken goed tot hun recht in video's op je sociale mediakanalen. Daarin kun je meteen demonstreren hoe die het mooist gedragen kunnen worden.

Heb jij jouw verzekeringen voor 2023 goed geregeld?

Choices

3. Je hebt goede capaciteit voor klantenservice

Een webshop tijdens piektijden beheren vereist veel inschattingsvermogen. Meer verkeer naar je website betekent zeer waarschijnlijk meer betalingen, maar ook meer vragen van consumenten.

Zorg daarom voor een klantenservice met voldoende capaciteit om iedereen meteen te kunnen bedienen. Dat is overigens niet alleen belangrijk op de piekmomenten. Het hele jaar door een goede klantenservice zorgt voor sterke klantloyaliteit.

4. Je hebt ook tijdens piektijden goede afspraken met bezorgdiensten

Een gestroomlijnde bezorging kan het verschil maken tussen een boze en een tevreden klant. Die moeten er na bestellingen in jouw webshop op kunnen rekenen dat ze hun product op tijd in huis hebben. Kies een pakketdistributeur die betrouwbaar en flexibel is en maak goede afspraken voor bezorging in piektijden. Ook het afsluiten van een goede verzekering voor startende ondernemers is geen overbodige luxe om je tegen dit soort vervelende situaties te beschermen. Lees het volgende artikel om meer te weten te komen over de technische voorwaarden waaraan je webwinkel nog meer moet voldoen: Webshop logistiek: zo werkt het

laptopscherm

Webshop en geld ontvangen?

De Rabo OnlineKassa is een flexibele betaaloplossing voor webwinkels. 

Meer info en aanvragen

5. Je webshop is technisch in orde

Voldoet mijn webwinkel aan de eisen van deze tijd? Het is de vraag die je jezelf steeds moet stellen als je een webshop hebt.

  • Zorg dat je klant snel bestellingen kan doen en kan betalen in de webshop. Zorg dat de bezoeker niet te lang moet scrollen en in een paar clicks bij het gewenste product is. 
  • Controleer periodiek of je inventaris en informatie up-to-date zijn. Groepeer producten logisch per categorie.
  • Zorg dat je webwinkel op mobiele apparaten goed werkt. Consumenten gebruiken hun smartphone steeds vaker voor online aankopen. Het is daarom belangrijk dat juist de mobiele versie van je webshop snel en goed te vinden is én snel en eenvoudig werkt.

6. Je biedt snelle betaalmethoden, juist in piektijden

Als je een webshop start, dan kun je niet zonder betaalsystemen. Klanten moeten in jouw webshop veilig online kunnen afrekenen.

Bij een goed werkende webwinkel horen snelle, veilige betaalmethoden én meerdere keuzes in betalingen. Klanten willen tegenwoordig steeds vaker contactloos betalen om het betalingsproces vlot af te ronden en hun pakketje op tijd thuis te hebben.

Als je de overeenkomsten voor de betaalmethoden in je webshop bij verschillende aanbieders afsluit, moet je al die geldstromen voortdurend in de gaten houden. Hierdoor bestaat de kans dat je het overzicht op den duur kwijtraakt en er betalingen tussendoor glippen. Dat is niet handig voor je administratie, én je portemonnee.

Rabo Smart Pay biedt een totaaloplossing voor al je betalingen, omdat je er eenvoudig verschillende betaalmethoden mee aan je webshop kunt koppelen. Denk aan een betaalverzoek, QR-code of een pinapparaat.

Rabo Smart Pay heeft ook oplossingen om klanten in je webwinkel te laten betalen met iDEAL, creditcard of PayPal. Het Rabo Smart Pay dashboard geeft je een handig overzicht van alle betalingen aan je webshop. Je hebt dus alle transacties in één overzicht. Op deze manier verlopen die allemaal via één loket en hoef jij geen losse overeenkomsten af te sluiten.
Het gebruik van het Rabo Smart Pay dashboard is gratis.

Veel gestelde vragen over piektijden in webwinkels

 

  • Hoe voorkom ik grote wachtrijen tijdens piektijden in mijn webshop?Begin op tijd met het regelen van de inkoop van artikelen en producten voor de piektijden. Zorg voor goede afspraken met bezorgdiensten en leveranciers en volg de juiste marketingstrategie om op te vallen. Je website moet goed en snel werken en je klantenservice moet op orde zijn. Je webwinkel moet geschikt zijn voor verkopen via smartphones en je dient diverse betalingsmogelijkheden te bieden.
  • Welke betaalmethoden moet ik bieden tijdens piektijden?
    Bij een goed werkende webwinkel horen snelle, veilige betaalmethoden én meerdere keuzes in betalingen. Klanten willen tegenwoordig vooral snel en eenvoudig bestellen en betalen. Handig is een totaaloplossing voor al je betalingen, zoals Rabo Smart Pay. Hiermee koppel je eenvoudig verschillende betaalmethoden aan je webshop zoals een betaalverzoek, QR-code of een pinapparaat.
  • Hoe ga ik om met piektijden in mijn webwinkel?Tijdens piektijden in je webshop is het belangrijk om de volgende zaken op orde te hebben: een solide betaalsysteem zoals Rabo Smart Pay, goede afspraken met bezorgdiensten, voldoende capaciteit voor een uitmuntende klantenservice, een goed doordacht marketingplan waarin staat welke kanalen je kunt inzetten om nieuwe bezoekers te trekken en vaste klanten terug te laten keren. Tot slot is ook een goed doordachte voorraadplanning onmisbaar.

 

Rabo OmniKassa

Zo werkt Rabo Smart Pay

Al je betaaloplossingen in één keer geregeld met Rabo Smart Pay. Flexibel, overzichtelijk en snel.

Meer weten?

 

 

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop
Samen voor jezelf beginnen

Ga jij starten als zzp’er?

De Rabo ZZP Rekening is er voor zzp’ers die klein beginnen en groot dromen. Zonder vaste kosten, dus je betaalt alleen voor je transacties.

En worden je dromen groter? Dan breid je de Rabo ZZP Rekening makkelijk uit met extra producten.

Sluiten