Twitter tips voor ondernemers

6 fijne Twitter tools voor ondernemers

Als startende ondernemer kunt u anno 2013 niet meer om social media heen. Een actieve houding op bekende platforms als Facebook, LinkedIn en natuurlijk Twitter zijn een goede manier om uw nieuwe bedrijf, merk en product of dienst onder de aandacht te brengen. Inmiddels zijn er ook diverse apps die u daarbij kunnen ondersteunen: 6 fijne Twitter tools voor ondernemers.

1. Tweetreach

Twitteren is leuk, maar hoe krijgt u nou inzicht in hoe vaak een bericht is geretweet en hoeveel mensen hierop hebben gereageerd? Tweetreach - wellicht heeft u al eens van deze Twitter tool gehoord - is echt een uitkomst als u het exacte bereik van een specifieke tweet wilt meten. Deze tool komt voor starters vooral van pas als u nog zoekende bent naar de juiste tone of voice van uw berichtgeving en als u onderzoek doet naar welke tweets mensen sneller aanklikken. Is een 'catchy' zin de trigger geweest, of juist eerder het promoten van een speciale actie?

Tweetreach, waarbij u onder meer het bereik kunt achterhalen van een bepaalde tweet, keyword, hashtag of gebruikersnaam, is in principe een kosteloze tool. Er is echter ook een betaalde versie waarmee u veel meer kunt dan alleen het opvragen van een momentopname. Met Tweetreach Pro kunt u bijvoorbeeld ook meer inzicht krijgen in permanente statistieken.
-> Kijk voor meer informatie op Tweetreach.com

2. Hootsuite

Hootsuite is al jaren een van de bekendste Twitter-tools. Deze applicatie is meestal betaalbaar en komt vooral goed van pas bij het updaten en managen van uw profielen op Twitter, Facebook en Google+. Het grote voordeel is dat meerdere mensen en afdelingen binnen uw organisatie een account kunnen aanmaken. Met Hootsuite kunt u ook uw berichtgeving plannen (nu een tweet formuleren en deze pas drie uur later plaatsen), het klikgedrag van uw volgers analyseren, bestanden delen met andere gebruikers en zelfs berichten vertalen (in meer dan vijftig talen). Hootsuite werkt op vrijwel alle smartphones, waaronder de iPhone, Blackberry en een Android-toestel.
-> Hier vindt u meer informatie over deze tool: Hootsuite.com

3. Followerwonk

Als ondernemer bent u natuurlijk uitermate nieuwsgierig naar (potentiële) klanten, omdat een betere aansluiting bij uw doelgroep in veel gevallen ook bijdraagt aan een hogere omzet. Dat geldt ook voor uw publiek op social media. Als u staat te springen om het verkrijgen van meer informatie over uw doelgroep op Twitter (wie zijn zij, waar komen ze vandaan en wanneer ze het meest actief?), kan het zomaar zijn dat Followerwonk precies is wat u zoekt.

Deze tool helpt u bij het vinden van gebruikers die op basis van hun locatie en de onderwerpen in hun biografie interessant zijn voor u als ondernemer. Door de verschillende Twitter-accounts met elkaar te vergelijken en diverse filters aan te brengen, kan Followerwonk u sneller in contact brengen met uw belangrijkste doelgroep.
-> Kijk voor meer informatie op Followerwonk.com

4. Bit.ly

Dat u op Twitter slechts honderdveertig karakters krijgt om uw boodschap mee te verwoorden, is algemeen bekend. Maar soms komt u nét die paar tekens tekort om uw tweet net wat krachtiger te maken. Irritant, zeker als u een lange url (link naar een website) moet toevoegen aan uw bericht en u daardoor al snel ver boven de maximale lengte uitkomt. In dat geval is een zogenoemde 'link shortener' zoals Bit.ly zeker een uitkomst.

Met deze tool kunt u lange urls eenvoudig inkorten. Omdat het gebruik va Bit.ly voor veel Twitteraars inmiddels een bekend gegeven is, zal het posten van zo'n ingekorte url nog maar weinig mensen afschrikken om op de link te klikken. Bijkomend voordeel is dat uw Bit.ly-account voor u kan bijhouden hoe vaak er op de geposte link is geklikt. Bekende alternatieven van websites waar u links kunt inkorten, zijn Tinyurl, Goo.gl of Tiny.cc.
-> Lees hier meer over Bit.ly

5. Topsy

Een slimme zakelijke twitteraar houdt ook rekening met de actualiteit en probeert hier op een relevante manier zoveel mogelijk op in te spelen, bijvoorbeeld door een tweet te plaatsen die gerelateerd is aan een trending topic. Maar tenzij u alle tijd van de wereld heeft om dagelijks goed in de gaten te houden welke onderwerpen op dit moment populair zijn in Nederland, is het wellicht verstandiger om een functionaliteit te zoeken die dit voor u kan bijhouden. Topsy is zo'n tool.

Met Topsy krijgt u beschikking tot real-time overzichten van populaire onderwerpen. Zo kunt u een beter beeld krijgen van wanneer er over uw producten wordt gepraat en wat er wordt gezegd. Als u een Pro-account aanmaakt, kunt u nog veel meer informatie krijgen over hoe Twitteraars denken over uw bedrijf, product of dienst. Zo kunt u in grafieken zien in welke discussies uw product of dienst recent zijn genoemd. En u kunt niet alleen informatie vergaren over de status van uw eigen producten, maar ook over die van uw concurrenten. Het loont dan ook zeker om eens te kijken naar hoe er over de concurrentie wordt gesproken en hier - indien mogelijk - op in te spelen.

6. Buffer

Als startende ondernemer moet u uw tijd goed verdelen tussen de verschillende taken die bij het opzetten van een succesvolle onderneming komen kijken. Aandacht besteden aan uw social media-accounts maakt daar deel van uit, maar er zullen ook dagen zijn dat u hier gewoonweg geen of weinig tijd voor heeft. Voor drukke tijden is het dan ook fijn om een tool als Buffer achter de hand te hebben.

Met Buffer zorgt u ervoor dat de media die u op social media wilt delen gelijkmatig over de dag worden verspreid onder uw volgers. Ook wanneer u vroeg in de ochtend diverse berichten heeft toegevoegd, houdt deze tool er rekening mee dat mensen in uw netwerk niet in één keer worden overspoeld met alle updates. Buffer plaatst de berichten in een wachtrij en verzendt deze vervolgens in de loop van de dag. In de browsers Firefox, Chrome en Safari kunt u bovendien extensies toevoegen, zodat u een pagina nog sneller kunt delen.
-> Lees hier meer over de Buffer-tool

Lees ook

De start van Twitter
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter
De 8 beste zakelijke apps van 2012
5 belasting-apps voor tablet en smartphone
Maak een eigen website in 7 stappen
6 online betaalopties voor ondernemers
6 handige zakelijke apps voor de iPad

Gepubliceerd op:
25-04-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.