De start van Evian

De start van Evian

Een volwaardig geneesmiddel kun je het niet echt noemen, maar mensen drinken al eeuwenlang water uit de Franse Alpen om hun gezondheid te bevorderen. De Evian-bron zelf bestaat al dertigduizend jaar, het bedrijf dat het lucratieve water bottelt 'pas' sinds 1829. De mythe dat dit product een helende werking zou hebben, is door het bedrijf slim in de markt gezet. Met als resultaat: een merk dat over de hele wereld bekend is.

Merk: Evian.
Eigenaar: Danone Water
Opgericht in: 1829
Opgericht door: Meneer Cachat.

Hoe kwam de oprichting van Evian tot stand?

Eind achttiende eeuw (het rationalisme viert hoogtij) is het met de gezondheidszorg niet al te best gesteld. Patiënten met aandoeningen die tegenwoordig vrij eenvoudig en snel te behandelen zijn, moeten er in die tijd maar gewoon mee leren leven. Of hopen dat hun kwaal vanzelf overgaat.

Mensen zoeken in eerste instantie vaak hun heil in de geneeskracht van de natuur, al worden sommige helende werkingen eerder bij toeval ontdekt. Dat is het geval met het mineraalwater van de bron Évian-les-Bains aan het meer van Genève (in het Frans 'Lac Léman').

Spontane genezing

Op een goede dag in 1789 maakt de Markies van Lessert - lijdend aan nierstenen en een leverkwaal - een wandeling op het landgoed van zijn goede vriend, monsieur Cachat. Eenmaal terug drinkt hij water uit een verfrissende bron (toen nog Sainte Catherine genaamd). Hij vindt het water zo lekker dat hij op zijn volgende wandelingen steeds een tussenstop maakt bij de bron.

Het drankje doet echter meer dan alleen zijn dorst lessen en geneest hem prompt van zijn nierstenen. Het nieuws van deze 'wonderbaarlijke' genezing verspreidt zich - mede door toedoen van Lessert zelf - als een lopend vuurtje door het stadje. 

Zowel Cachats landgoed als de waterbron uit de Alpen raken al snel bekend in de wijde omgeving. Het bronwater wordt sindsdien door dokters in de regio regelmatig voorgeschreven als helend middel.

De waterbron van Evian

Het duurt nog een paar jaar voordat Cachat beseft dat zich een potentiële goudmijn in zijn achtertuin bevdint. Hij sluit de omgeving van de bron af voor publiek en begint het water te verkopen aan geïnteresseerden.

De oprichting van een kuuroord

Enkele decennia later breidt hij zijn 'winkeltje' uit door een kuuroord te bouwen met thermale baden, waar gasten in contact kunnen komen met het bronwater. Ze drinken hier niet alleen Evian-water, maar baden er ook in.

De behandeling zou een positief en jeugdig effect hebben op 'lichaam en geest'. Ongeveer tegelijkertijd wordt de oorspronkelijke waterbronnaam Sainte Catherine aangepast naar Bron van Cachat.

De hertog van Savoy

Twee jaar later geeft de Hertog van Savoy officieel toestemming om het bronwater te bottelen, waarmee een uitgebreidere distributie tot de mogelijkheden gaat behoren, en uiteindelijk is in het jaar 1829 het eerste bronwaterbedrijf in de regio een feit.

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

In 1859 wordt het bedrijf een naamloze vennootschap en krijgt de onderneming een nieuwe naam: 'Société anonyme des eaux minérales de Cachat'.

Het zal nog een jaar duren voordat het bedrijf in Franse handen valt (Savoy was een van de hertogdommen die in het Verdrag van Turijn werd overgedragen aan Frankrijk), waar in die tijd Napoleon de dienst uitmaakt.

Toch een helende werking?

Tot die tijd is de helende werking van de waterbron altijd een gerucht gebleven: een veelbelovend sprookje waarin mensen graag willen geloven. Voor iedereen die altijd al overtuigd was van de kracht van Evian-water komt in 1878 gerechtigheid.

In dat jaar komt de French Academy of Medicine met het officiële bericht dat de mineralen en andere bestanddelen in het bronwater wel degelijk bijdragen aan de gezondheid.

Zo wordt het water op den duur zelfs geschikt bevonden als dorstlesser voor baby's. Dit nieuws heeft uiteraard een positief effect op de omzet en eind negentiende eeuw kan het bedrijf dan ook op zoek naar een grotere fabriek om het water voor de massa te bottelen. Vanaf 1908 wordt het bronwater van Evian op grote schaal aangeboden in glazen flessen.

De thermale baden op het landgoed van Cachat zijn dan nog onveranderd populair in binnen- en buitenland. In 1908 opent het Evian Koninklijk Paleis, een kuuroord voor de rijken der aarde dat van alle gemakken is voorzien, haar deuren. Het is voor het eerst dat een watermerk zoals Evian zich identificeert met beroemdheden - veel sterren brengen herhaaldelijk een bezoek aan het paleis - waardoor de bekendheid (gratis reclame!) van het product bij het publiek nog verder toeneemt.

Waarin onderscheidde het merk zich van de concurrentie?

Evian staat als vanouds bekend als hét merk bronwater voor de welvarende en beroemde medemens. Als sinds de opening van de thermale baden is de binnen- en buitenlandse elite kind aan huis op het Franse landgoed.

Een beetje supermodel, acteur of andere beroemdheid wordt graag door fotografen gespot met een flesje Evian in de hand, omdat dit een gezonde leefstijl zou benadrukken.

Daarnaast wordt het merk regelmatig door sterren aangehaald als beautyregime. Zo staat actrice Cameron Diaz erom bekend dat ze haar gezicht alleen schoonmaakt met Evian en wast collega Demi Moore naar verluidt haar haren altijd in bronwater.

De drank van de elite

Het merk springt handig op dit gegeven in door met enige regelmaat sport- en mode-evenementen te sponsoren en beroemdheden te contracteren voor advertenties. Ook hebben beroemde designers, onder wie Jean-Paul Gaultier, Elie Saab en recent nog Kenzo, gelimiteerde edities ontworpen om het water in te bottelen.

Nu is een halve literfles Evian echt niet zo duur dat alleen de rijken der aarde zich dit bronwater kunnen veroorloven. Dat is ook helemaal niet de bedoeling van Evian, maar marketingtechnisch gezien is de populariteit bij beroemdheden wel een fijn uitgangspunt.

Hoe meer sterren kenbaar maken fan te zijn van Evian-water, des te meer de gewone medemens zich ook graag met het merk wil identificeren. Dat het water van Evian ten opzichte van bijvoorbeeld Spa Blauw of Vittel daarnaast een wat meer neutrale smaak heeft, zal bij sommige fans ook een rol spelen.

Hoe staat Evian er nu voor?

In 1970, ongeveer een jaar nadat de eerste plastic fles met Evian-water wordt geproduceerd, wordt het merk Evian in zijn geheel overgenomen door het Franse BSN Group; het concern dat vandaag de dag bekendstaat als de Danone Group.

In 1978 wordt het product gelanceerd op de Amerikaanse markt, waar het opvallend snel succes boekt. Pas na 2000 begint Evian last te krijgen van concurrerende merken zoals Aquafina.

In 2004 steeg de totale verkoop van koolzuurvrij bronwater in de Verenigd Staten naar 22 procent, maar daalde de verkoop van Evian met 23 procent.

Nieuwe branding

Danone Group sloeg in de daarop volgende jaren terug met een kleinschalige rebranding (volgens het bedrijf bleef de kwaliteitsstatus van Evian moeiteloos overeind) en een goed scorende marketingcampagne (zie de tweede video onder dit artikel).

Het gezondheidsaspect van Evian blijft een rol spelen in campagnes. Zo ging het bedrijf in het najaar van 2014 een samenwerkingsverband aan met de Amerikaanse actrice Lea Michele (bekend van Glee) om het regematig zelf onderzoeken van de borsten te promoten onder jonge vrouwen.

Evian werkt tot slot nog steeds aan het in stand houden van haar duurzaamheidsimago en het kweken van bewustzijn voor de kwaliteit van drinkwater. Het merk beseft dat 97 procent van het totale wateroppervlak op aarde zout bevat en van de drie procent die daarvan overblijft, is 2,6 procent bevroren.

Met de rest (0,4 procent) moet de wereldbevolking het doen. Om ervoor te zorgen dat schoon drinkwater ook in de toekomst voor iedereen beschikbaar blijft, heeft Evian dan ook het Water Protection Institute opgericht. 

Video

De bijzondere reis van een druppel Evian-water:
 

Bijgewerkt op: 04-04-2019

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ben jij werkzaam in de zorg en droom je van een eigen praktijk? Weet dan dat je bij de oprichting of overname gebonden bent aan regels van de overheid. We zetten de regels voor zorgprofessionals op een rij.

Eigen praktijk in 10 stappen
Eigen praktijk in 10 stappen

Zorg

Van fysiotherapeut tot logopedist en van verpleegkundige tot acupuncturist: als er een sector is waarin je als zelfstandig ondernemer veel kanten op kunt, is het de gezondheidszorg wel. Maar je kunt uiteraard niet zomaar een praktijk starten of aan de slag gaan als zelfstandige professional; hierbij komt echt wat meer kijken. Hieronder vind je belangrijke informatie voor ondernemers in de zorg. En met de volgende links zet je alvast een eerste stap naar de start van jouw bedrijf:

  1. Stappenplan 1: open een eigen praktijk in 10 stappen
  2. ​​Stappenplan 2: word zelfstandige zorgprofessional in 9 stappen

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends over de zorgsector.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.