Bbz-uitkering: alles over bijstand voor zelfstandigen

Bijgewerkt op 18 mei 2022
6 min  leestijd
1.605
Auteur: Redactie
bbz-uitkering aanvragen

Heb jij als startende ondernemer behoefte aan financiële ondersteuning? Of wil je simpelweg weten van welke regelingen je gebruik mag maken als je in de financiële problemen komt? De overheid biedt een oplossing: de bijstand voor zelfstandigen. Lees meer over deze Bbz-uitkering. 

Wat is Bbz?

De afkorting Bbz staat voor ‘Besluit bijstandverlening zelfstandigen’. Het is een uitkering waar je als ondernemer gebruik van kan maken als je tijdelijk in financiële problemen bent gekomen. Ondernemen brengt immers risico’s met zich mee. En er kunnen periodes zijn dat je bedrijf – door bepaalde omstandigheden – even minder succesvol is.

Gelukkig kun je in Nederland bij tijdelijke financiële problemen een beroep doen op de Bbz-uitkering. Het is alleen niet zo dat elke eenmanszaak in aanmerking komt voor de bijstand voor zelfstandigen. De gemeente beslist of je als (startende) ondernemer in aanmerking komt voor deze bijstand.

Voor wie is de Bbz-uitkering bedoeld?

De Bbz-uitkering is dus bedoeld voor zelfstandig ondernemers die financiële ondersteuning nodig hebben. Bijvoorbeeld wanneer je in de bijstand zit of een werkloosheidsuitkering hebt en een bedrijf wil starten. Maar het kan ook zijn dat je tijdelijk minder geld verdient als startende ondernemer en niet in je levensonderhoud kunt voorzien. Met hulp van de Bbz-uitkering vul je dan jouw inkomen aan.

Je mag als ondernemer niet zomaar gebruik maken van de Bbz als het even iets minder gaat. De bijstand is echt bedoeld voor zelfstandigen die minder verdienen dan de bijstandsnorm. Het hangt ook af van je persoonlijke situatie hoeveel bijstand je ontvangt. Er wordt bijvoorbeeld meegenomen of je een partner hebt.

Hoe kun je een Bbz-uitkering aanvragen?

De Bbz aanvragen doe je via de gemeente. Kijk hieronder of je aan de voorwaarden voldoet en dus in aanmerking komt voor de Bbz. Is dat het geval? Bekijk dan de website van de gemeente waar je woont, soms kun je namelijk digitaal een Bbz-uitkering aanvragen. Als dat niet het geval is, breng je een bezoek aan de Sociale Dienst in je gemeente. 

Voorbereiding aanvraag Bbz-uitkering

Voor de aanvraag van deze uitkering heb je een aantal documenten nodig. Allereerst een kopie van je identiteitsbewijs. Daarnaast wil de gemeente financiële gegevens inzien, om zeker te weten dat je de Bbz inderdaad nodig hebt. Ook vragen sommige gemeenten naar een ondernemingsplan. Zo zien ze dat je echt over je bedrijf hebt nagedacht en niet zomaar bij de KvK hebt ingeschreven om de uitkering aan te vragen. 

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

  • Vergroot je kansen op een succesvolle start
  • Een compleet plan met handige tips
Download gratis voorbeeld

Voorwaarden Bbz-uitkering

Dan is de volgende vraag: kom jij als zelfstandig ondernemer in aanmerking voor de Bbz-uitkering? Je moet namelijk aan de volgende algemene voorwaarden voldoen:

  • Je hebt het inkomen uit je bedrijf nodig om van te kunnen leven
  • Je inkomen bedraagt niet meer dan het geldende bijstandsniveau. Het inkomen van je partner telt ook mee
  • Je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur per jaar
  • Je bent woonachtig in Nederland
  • Je bedrijf is in Nederland gevestigd
  • Je bent in het bezit van alle vergunningen die voor jouw bedrijf verplicht zijn
  • Je bent tussen de 18 jaar en de AOW-gerechtigde leeftijd
  • Je hebt zelf of met een compagnon de volledige zeggenschap over je bedrijf
  • Je kunt geen financiering krijgen bij een bank of microkredietenfonds

Categorieën Bbz

Verder maakt de gemeente ook nog onderscheid in de volgende categorieën om te bepalen aan welke specifieke voorwaarden je als ondernemer moet voldoen:

  • Startende ondernemer
    Je bent een startende ondernemer als je minder dan anderhalf jaar ondernemer of zzp’er bent. Check aan welke aanvullende voorwaarden je moet voldoen als startende ondernemer.
  • Gevestigde ondernemer
    Je onderneemt langer dan anderhalf jaar. Check aan welke aanvullende voorwaarden je moet voldoen als gevestigde ondernemer.
  • Oudere ondernemer
    Je bent een oudere ondernemer als je voor 1 januari 1960 geboren bent. Check aan welke aanvullende voorwaarden je moet voldoen als oudere ondernemer.
  • Stoppende ondernemer
    Je bent een stoppende ondernemer als je bedrijf niet langer levensvatbaar is. Je bent bijvoorbeeld door ziekte niet meer in staat om te ondernemen. Check aan welke aanvullende voorwaarden je moet voldoen als stoppende ondernemer.

Zzp-uitkering: TOZO

Tijdens de coronacrisis werd de Bbz-regeling aangepast naar de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’. Beter bekend als de TOZO. De TOZO-uitkering was een tijdelijke bijstand voor zzp’ers die in financiële problemen kwamen vanwege de coronacrisis. Het was mogelijk om gebruik te maken van deze speciale regeling van maart 2020 tot 1 oktober 2021.

Het verschil met de Bbz-regeling is dat de voorwaarden om gebruik te mogen maken van de TOZO sterk versoepeld waren. Door de crisissituatie was het belangrijk dat ondernemers op een laagdrempelige manier en snel bijstand kregen.

Je kon de tijdelijke bijstand aanvragen via je gemeente. Daarvoor had je in ieder geval de volgende zaken nodig:

  • KvK-nummer
  • ID-bewijs
  • Informatie over je huishouden
  • Inkomen partner (per 1 juni)

Meer weten? In dit artikel lees je alles over de TOZO-regeling.

Andere financiële hulpbronnen voor ondernemers

Kom je als startende ondernemer niet in aanmerking voor de Bbz-bijstand? Onderzoek dan eens of er nog andere financiële hulpbronnen zijn waarvoor je wél in aanmerking komt.

Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om gebruik te maken van de startersregeling, microfinanciering en de BMKB-regeling (Borgstelling MKB-kredieten). En wellicht kom je in aanmerking voor financiële ondersteuning als je bijvoorbeeld vanuit een arbeidsongeschiktheidsuitkering wilt starten met ondernemen.

  • Wil je verder onderzoeken welke mogelijkheden je hebt? In dit artikel lees je meer over financiële regelingen voor startende ondernemers.

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, ideaal voor zzp'ers

Betaal alleen voor wat je gebruikt, zonder vaste kosten. 
Bekijk de voordelen

Meest gestelde vragen over de Bbz-uitkering

  • Wat is Bbz?
    De afkorting Bbz staat voor ‘Besluit bijstandverlening zelfstandigen’. Het is een uitkering waar je als ondernemer tijdelijk gebruik van mag maken. Bijvoorbeeld als je een bepaalde periode in financiële problemen bent gekomen.
  • Wanneer kom je in aanmerking voor Bbz-bijstand?
    Er zijn minstens 9 algemene voorwaarden waaraan je als ondernemer moet voldoen om in aanmerking te komen voor een Bbz-uitkering. Zo moet je bijvoorbeeld in Nederland wonen, voldoen aan het urencriterium van 1225 uur per jaar en minimaal 18 jaar zijn.
  • Hoeveel is de Bbz-uitkering?
    De gemeente bepaalt of je in aanmerking komt voor de Bbz. De hoogte van het bedrag dat je als ondernemer tijdelijk ontvangt hangt af van je persoonlijke situatie. Leef je bijvoorbeeld alleen of heb je een partner? In het laatste geval wordt het inkomen van de partner ook meegenomen. En dat heeft invloed op hoeveel bijstand je uiteindelijk ontvangt.

Meer over zzp

Meer over zzp
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2023

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten