Digitalisering dienstverlening

Digitalisering van dienstverlening, wat is dat precies?

Met een digitale onderneming ben je beter voorbereid op de toekomst. Het zorgt ervoor dat je efficiënter kunt werken en nieuwe markten kunt aanboren. Hoe kun je als startende ondernemer je bedrijf digitaliseren?

Hoe digitaal is jouw bedrijf?

De meeste startende ondernemers beginnen met een idee en een leeg vel papier, behoorlijk analoog dus. Naar mate je bedrijf steeds volwassener wordt, ga je vaak ook steeds verder digitaliseren. Denk bijvoorbeeld aan:

Benieuwd waar je nu staat? Deze scan van Rabobank laat je zien hoe ver je al bent met het digitaliseren van je onderneming.

Digitaliseren (online) administratie

Ben jij je administratie begonnen met een stapel ordners met bonnetjes en een excel sheet? Dat kan veel makkelijker. Het is even een kleine investering, maar met een online boekhoudpakket voorkom je een hoop frustratie.

Voordelen online boekhouden:

  1. Je kunt eenvoudig overzichten maken
  2. Altijd en overal toegang tot je administratie
  3. De kans op fouten is lager dan wanneer je alles handmatig doet
  4. Je kunt veel tijd besparen
  5. Door digitaal te factureren, hoef je niets dubbel in te voeren
  6. Het is mogelijk om je boekhouder te laten meekijken

Lees hier meer over online boekhouden.

Digitale urenregistratie

In het verlengde daarvan ligt de digitale urenregistratie. Als ondernemer in de dienstverlening kun je eigenlijk niet zonder. Het bijhouden van je gewerkte uren, is met een agenda en excel sheet al snel erg onverzichtelijk.

Gratis tool voor ondernemers

IJzersterke start maken?

Maak gebruik van de Startversterker. Een gratis tool vol checklists, tests en uitdagingen. Onmisbaar voor de ambitieuze starter.

Naar de Startversterker

Er zijn veel verschillende online tools beschikbaar waar je bijvoorbeeld een timer kunt laten lopen. Vervolgens kun je invullen aan welk project je hebt gewerkt.

Wist je dat je het aantal uren dat je werkt aan/in je bedrijf moet kunnen bewijzen voor de Belastingdienst?

CRM software

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het helpt je bij het online beheren van je klantgegevens. Wat heb je ook al weer afgesproken met welke klant?

Daarnaast kun je veel CRM-software integreren met social media en biedt het ondersteuning bij je acquisitie.

Digitaliseer je bedrijfsactiviteiten

Ben je op zoek naar een manier om nieuwe klanten te vinden? Dan is het digitaliseren van je bedrijf misschien een mogelijkheid. Online ondernemen kan een mooie aanvulling zijn op je huidige dienstverlening.

Tijdens de coronacrisis zagen we bijvoorbeeld dat veel ondernemers de stap naar digitalisering maakten, omdat ze niet meer fysiek bij hun klanten in de buurt mochten komen. 

Deze voorbeelden helpen je om een idee te krijgen hoe je jouw onderneming zou kunnen digitaliseren.

Digitalisering: van winkel naar webshop

Veel ondernemers met een winkel hebben moeite om te concurreren met het gemak van de webshop. Toch heeft een fysieke winkel wel degelijk meerwaarde, je kunt een waardevolle ervaring bieden voor je klant.

Zo start je een eigen webshop

Gelukkig hoef je helemaal niet te kiezen tussen de webshop en een fysieke winkel. Je kunt ze ook combineren, zodat ze elkaar versterken.

Denk bijvoorbeeld aan een klant die op zoek is naar een mooi sierraad. Hij heeft het juweel online al gezien, maar wil het toch nog even in de winkel bekijken. Vervolgens bestelt hij het toch via je webshop.

Van fysiek event naar online event

Het organiseren van een evenement kost veel tijd en geld. Er moet bijvoorbeeld een programma opgezet worden, een locatie worden gevonden en sprekers worden geregeld. Als je het evenement online houdt, ben je aan een aantal van deze aspecten veel minder tijd kwijt.

Als je een interactief webinar organiseert, hoeven bezoekers niet te reizen, maar raken ze toch betrokken. Het is via deze weg zelfs eenvoudiger om het publiek om input te vragen, bijvoorbeeld door middel van een poll.

Let wel: het is lastiger om geld te verdienen met een online event. Mensen zijn minder snel geneigd om te betalen voor een webinar.

Dienstverlening uitbreiden met een app

Een eigen app voor je bedrijf, iets voor jou? Je kunt met een bedrijfsapp extra content delen en direct communiceren met je klanten. Daarnaast kun je in gaan zetten op loyaliteit programma's:

  • Organiseer je bijvoorbeeld een festival? Dan kun je een app inzetten om mensen te helpen om bepaalde locaties te vinden.  
  • Als horecaondernemer kun je een app gebruiken om gasten eenvoudig te laten reserveren.
  • Ben je werkzaam in de zorg, bijvoorbeeld als fysiotherapeut? Dan kun je clienten afspraken laten plannen via de app en zelf instructiefilmpjes en oefenschema's plaatsen.

Waarschijnlijk ben je zelf niet zo thuis in het bouwen van een app, dat is helemaal niet erg! Er zijn veel zzp'ers en bureau's op de markt die dit voor je kunnen doen.

Lees ook:

Online verkoopkanalen: meer dan een webshop
Routekaart naar succes: een strak plan
Checklist schaalbaarheid: denk groter

Bijgewerkt op: 01-07-2020

Wat vind je van dit artikel?

x2
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Veel (startende) ondernemers vragen zich af: is een ondernemingsplan echt nodig? Een bedrijfsplan is niet verplicht, maar blijkt in veel gevallen wel onmisbaar. IkGaStarten brengt in kaart wanneer je wat op papier moet zetten. Met handige tips, short-cuts en een voorbeeldplan.

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?
Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.