Stappenplan: een eigen zaak beginnen

Dit is een doe-artikel uit de gratis tool voor starters: de Startversterker. Sla inzichten op, vink lijstjes af en test jezelf.

Naar de Startversterker

Routekaart naar succes: een strak plan

Dwing jezelf om een stip op de horizon te zetten: waar sta je over vijf jaar? Heeft jouw merk dan de markt op zijn kop gezet? Heb je 100.000 producten verkocht? Hoe ziet succes er volgens jou uit?

Als je je doel in kaart hebt, kun je de route ernaartoe uittekenen. Wat is je grote doel? Wat wil je teweeg brengen/veroorzaken met je bedrijf? En wat levert het jou op? Stippel de weg uit naar je grote doel en ga met 100% focus aan de slag. Heb jij deze 8 zaken al in kaart?

  1. Dit is mijn doel

  2. Voor deze klant doe ik het 

  3. Mijn idee is uniek

  4. Ik ben een gedreven ondernemer

  5. Ik begrijp de markt

  6. Ik maak zo snel mogelijk iets tastbaars

  7. Zo ga ik geld verdienen

  8. Mijn financiën zijn op orde

We geven je in dit artikel concrete acties per item, zodat je met focus bouwt aan een mooi bedrijf. Je verzamelt zo meteen ook belangrijke ingredienten verzameld voor een strak businessplan (ook handig als je op zoek moet naar financiering).

1. Dit is mijn doel

Ik weet waar ik naartoe wil
Waarom doe je dit eigenlijk? Vul in de Startversterker je ambitie in. Heb je hem nog niet scherp. Ga ermee aan de slag met deze actiepunten:

Actiepunten

Doe de oefeningen om je ambitie bierviltje-proof te maken
Laat kritische vrienden of ervaren ondernemers je lastige vragen stellen
Laat je inspireren door startersverhalen

2. Voor deze klant doe ik het

Mijn klant bepaalt of ik mijn doel bereik
Een valkuil voor startende ondernemers: ‘a solution in search of a problem’. Ofwel: jij ontwikkelt een product of dienst waarvan je denkt dat het een probleem oplost of een onvervulde behoefte vervult. Ofwel: een gat in de markt. Alleen… dat blijkt in de praktijk tegen te vallen.

Op je routekaart kom je niet langs klanten, je bent mét ze op weg. Onderzoek of jouw plan aansluit bij wat potentiële klanten nodig hebben. Tegen welke irritaties lopen zij nu op? Waarom lost jouw product of dienst dit op? Wat moet je nog meer tweaken en testen om je klant en dus je doel te bereiken?

Actiepunten

Praat met potentiele klanten. Leer ze kennen. Waar hebben ze behoefte aan. Past dit bij jouw ambitie? Lees Klantinzicht in 6 échte gesprekken
Analyseer reviews van bestaande producten: wat missen mensen in het aanbod? Wat werkt juist wel?
Welke klant zou nu echt zorgen voor een vliegende start van je bedrijf? Ontdek je potentiële launching customer.

3. Mijn idee is uniek

Dit is al een keer gedaan. Maar niet zó.
Er zitten misschien meer ondernemers op min of meer dezelfde route. In de startupscene hoor je regelmatig het advies: zoek naar je ‘unfair advantage’, ofwel je ‘oneerlijke voorsprong’.

Wat zijn dingen waar concurrenten echt jaloers op zullen zijn, omdat het niet gemakkelijk te kopiëren of overtreffen is? Wat maakt jou beter en écht anders? Ofwel: waarmee ben je ze echt twee stappen voor?

Actiepunten

Wat maakt je uniek? Kijk naar de 8 factoren waarmee je je kunt onderscheiden. Beschrijf concreet op welke punten jouw bedrijf uniek is. ‘Hele goede service’ is te algemeen. Concreter is: ‘we kiezen voor hele persoonlijke service en sturen bijvoorbeeld altijd handgeschreven kaartjes mee met producten’.

  1. service en gemak

  2. prijs

  3. kwaliteit, uitstraling en design

  4. persoonlijke kwaliteiten van jou en je team

  5. unieke combinatie van diensten en producten

  6. uniek netwerk

  7. bijzonder verdienmodel, met aantoonbaar voordeel voor je klant

  8. je eigen unieke verhaal

Toets je USP’s. Formuleer je drie belangrijkste unique selling points (USP’s) en vraag anderen om feedback. Vinden zij ook dat deze aspecten jouw product of dienst uniek maken? Vraag ook om kritiek. Is dit wel zo uniek als jij dacht? Heb je de USP wel concreet genoeg gemaakt? En: zouden ze er ook voor betalen?

 Maak je USP's concreet. Formuleer op basis van de feedback wat écht onderscheidende kenmerken zijn. Om welke reden komen klanten bij jou terug? Hiervoor kun je weer je USP’s gebruiken.

4. Ik ben een gedreven ondernemer

Ik wil hier vol voor gaan.
Gedrevenheid is een voorwaarde voor succes. Investeerders willen dit ook echt terugzien in jou en je plan.

Actiepunten

Breng je drijfveren als ondernemer in kaart. Waarom moet jij dit doen?
Wat is je track record? Wanneer zat je in flow? Wanneer scoorde je? Succes uit het verleden is een voorspeller voor succes in de toekomst. Zorg dat je als ondernemer weet waarin je bewezen goed bent.
Denk na over de timing. Waarom moet je dit juist nu doen? Zit er genoeg urgentie in je plannen? Want dat geeft jou (en eventuele partners) extra energie.

5. Ik begrijp de markt

Ik zie dat andere ondernemers kansen laten liggen.
Ken je concurrenten en weet wat er in de markt speelt. Wie zijn je belangrijkste concurrenten? Hoe werken zij? Welke service leveren ze? Welk gevoel hebben consumenten bij bestaande merken? Welke prijs willen ze betalen?

Actiepunten

Laat potentiële klanten gewoon eens vertellen hoe hun ervaring met vergelijkbare producten of diensten is. Zo krijg je ook inzicht in wat zij belangrijk vinden en wat ze missen. Houd de lijst van 8 factoren bij stap 3 in je hoofd en vraag door. Wat kun jij doen om hun ervaring te verbeteren?
Check betrouwbare, actuele marktcijfers en trends in jouw branche van de Rabobank. 
Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk welke plek in de markt je wilt veroveren. Waar ga je staan ten opzichte van wat er is? Hoe groot wordt je aandeel? Met wie ga je de concurrentie juist niet aan? Denk ook aan de lange termijn. Gebruik ook de Checklist schaalbaarheid: denk groter

6. Ik maak zo snel mogelijk iets tastbaars

Testen met prototypes, pilots of samples
Bij stap 3 ging je al uitgebreid in op de oplossing voor het probleem, hier ga je nog dieper in op jouw product of dienst. Hoe ga je het maken? Op welke manier bied je het aan?

Actiepunten

Maak op basis van je gesprekken met klanten zo snel mogelijk een prototype, samples of een mooi uitgewerkte visualisatie. Toets dit ook weer bij potentiele klanten of investeerders. Lopen ze hier warm voor? Lees ook: Doe-test-tweak-repeat

7. Zo ga ik geld verdienen

Verdienmodel
Een ambitieuze ondernemer heeft een duidelijk antwoord op de vraag: hoe ga je geld verdienen? Over je verdienmodel heb je goed nagedacht. Je kiest bijvoorbeeld voor een originele mix van uurtje-factuurtje; verkoop van je diensten als product én een abonnementsmodel.

Je hebt gecheckt bij je potentiele klanten waar zij voor zouden betalen en heb prognoses uitgewerkt voor omzet, marge en winst.

Actiepunten

 Doe de verdienmodel-challenge

8. Mijn financiën zijn op orde

Je hebt een goede startbuffer en weet hoeveel geld je nodig hebt om je plannen te realiseren. Je begrotingen zijn doorgerekend en gecheckt door een financieel expert (must-do als je dit zelf niet bent).

Op basis van je prognoses stel je ook meteen vast wanneer je denkt break-even te kunnen draaien. Denk daarbij ook aan je privéfinancien en de risico’s bij bijvoorbeeld ziekte of andere tegenvallers.

Actiepunten

Doe de check bij de Rabobank: Is een eigen bedrijf starten financieel haalbaar?
 

Bijgewerkt op: 19-07-2019

Startversterker

Jouw grote doel

Meer Startversterker

Wat vind je van dit artikel?

x52
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.