1. Begin met je bedrijf
Deze eerste tip lijkt misschien een dooddoener. Toch zien we veel ondernemers in de dop eindelijk twijfelen of ze de eerste stap wel durven zetten.
"Begin gewoon!"
Natuurlijk moet je je goed inlezen, een ondernemingsplan schrijven en marktonderzoek doen. Toch moet je het uiteindelijk toch echt gaan doen.
Tip van Renée
"Begin gewoon!" zegt Renée van der Hoff van PR-bureau Desk Dertig. "Je kunt wachten tot je alles helemaal hebt uitgewerkt en € 20.000 hebt, maar dat hoeft niet. Als je een goed idee hebt om te starten, gewoon doen! Dan volgt de rest vanzelf"
2. Schaalbaarheid vanaf de start
Start je pas net met een eigen bedrijf? Dan kun je nu al inzetten op schaalbaarheid. Dat betekent dat je je bedrijf zo inricht dat je makkelijk kunt groeien.
Gebruik de checklist schaalbaarheid!
Tip van Michael
"We hebben BOON vanaf het begin zo ingericht dat we niet alleen de Nederlandse markt kunnen bedienen, maar dat we in een tweede fase ook naar andere landen kunnen", vertelt Michael Luesink van peulvruchten-bedrijf BOON.
"Ik verwacht dat we over een jaar BOON in andere landen introduceren. Het doel is naar Groot-Brittannië, Duitsland, Zweden en België te gaan."
3. Succesvolle ondernemers besteden uit
Als starter probeer je eerst nog alles zelf te doen. Je marketing, administratie, website en zelfs je logo! Dit lijkt een goed idee, je geeft tenslotte geen geld uit.
Toch ben je waarschijnlijk langer bezig dan een professional en is het resultaat vaak niet optimaal. Als je dit doorrekent naar je eigen uurtarief ben je misschien wel duurder uit. Heb je al wat kapitaal opgebouwd? Dan is het vaak slim om je alleen te focussen op je kernactiviteiten.
Tip van Remco
Zo denk Remco Dupuis van Goodfuture (duurzame bedrijfskleding) er ook over. "De administratie is niet mijn grootste kracht. Ik heb een poosje gedacht dat ik die er wel bij kon doen."
"Zolang het normale facturen zijn, lukt dat ook wel. Maar als er bijzondere transacties plaatsvinden, ben ik er al snel te veel tijd aan kwijt. Ik heb daarom besloten om de boekhouding uit te besteden aan onze accountant. Dan kan ik me richten op de dingen waar ik wél goed in ben."
4. Check, check, dubbelcheck je bedrijf
Assumption is the mother of all f*ckups. Je kunt er wel vanuit gaan dat je klanten zitten te wachten op je product, maar heb je dat gecheckt in de vorm van marktonderzoek?
Ook als je al gestart bent, is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden. Zijn je klanten nog tevreden en houden je medewerkers zich aan alle afspraken?
Tip van Jasper
"Een belangrijk aspect is het verifiëren van allerlei zaken", vertelt Jasper van Seepje.
"Vanaf het begin moet je dat doen. Check steeds bij klanten of je de juiste snaar hebt geraakt. Verifieer bij leveranciers of ze nog steeds het product maken zoals we het hebben afgesproken.”
Lees ook
Ambitie op een bierviltje
Maak fans van je klanten
Checklist solide basis