Een goede factuur

Factuur voorbeeld, gratis download

Een factuur opstellen, hoe doe je dat eigenlijk? Een goed voorbeeld zegt meer dan duizend woorden. Met dit gratis voorbeeld factuur voor startende ondernemers kun je het eenvoudig zelf invullen.

Voorbeeld factuur download

Opdracht afgerond? Dan is het nu tijd voor het sturen van de rekening: je factuur! Zeker als het je eerste keer is, kun je waarschijnlijk wel wat hulp gebruiken. Deze voorbeeld factuur helpt je op weg.

Klik op de afbeelding om het gratis PDF bestand te downloaden.

Factuur voorbeeld

Hoe maak je een factuur?

Aan een factuur worden wettelijke eisen gesteld, alleen zo is de nota rechtsgeldig. Vergeet je een van de verplichte gegevens op je factuur? Dan kan de ontvanger geen btw aftrekken van jouw factuur. Er is geen vaste opmaak voor een factuur, dat mag je zelf bepalen.

Klik op de link om direct naar een bepaald onderdeel te gaan:

  1. Btw-nummer/nieuw btw-identificatienummer
  2. KvK-nummer
  3. Factuurnummer
  4. Factuurdatum
  5. (Bedrijfs)naam en adres
  6. (Bedrijfs)naam en adres van de afnemer
  7. Datum en omschrijving levering/dienst
  8. Vooruitbetaling en rekeningnummer
  9. Betalingstermijn

1. Btw-nummer/nieuw btw-identificatienummer 

Als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK), word je automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. Als die besluit dat je btw-plichtig bent, krijg je een btw-nummer toegestuurd.

Let op: vanaf 1 januari 2020 gebruik je op je facturen een nieuw nummer, het btw-identificatienummer (btw-id). Je oude btw-nummer, gebruik je dan alleen nog maar als je contact hebt met de Belastingdienst. De nieuwe naam voor dit nummer is het omzetbelastingnummer.

2. KvK-nummer

Je krijgt bij de inschrijving bij de KvK een nummer als bewijs dat je in het handelsregister staat. Ben je dit nummer vergeten? Je kunt je KvK-nummer opzoeken door je bedrijfnaam te zoeken in op de website van de Kamer van Koophandel.

3. Factuurnummer

Je bent verplicht om op elke factuur een uniek nummer te zetten. Deze nummers moeten elkaar opvolgen. Het is handig om dit per jaar te doen. Je eerste factuur van 2020 is dan 2020001, de tweede 2020002, etc.

4. Factuurdatum

Hier vermeld je de datum waarop je de factuur verstuurt. Sommige ondernemers kiezen ervoor om al hun facturen op dezelfde dag te versturen. Probeer dit in elk geval voor de eerste van de maand te doen. 

5. (Bedrijfs)naam en adres

Vermeld hier je bedrijfsnaam en adres. Dit kan gelijk zijn aan je eigen adres. Sommige zzp'ers kiezen ervoor om bedrijf in te schrijven op het adres van een postbus. Zo komt hun privéadres niet bovendrijven wanneer je op hun bedrijf zoekt.

6. (Bedrijfs)naam en adres van de afnemer

Hier vermeld je de bedrijfsnaam, naam en het adres van het bedrijf waaraan je levert. Vergeet niet te dubbelchecken of het adres van de afnemer nog klopt. 

7. Datum en omschrijving levering/dienst

Hier vermeld je wat je wanneer precies geleverd hebt en om hoeveel aantallen het gaat. Heb je bijvoorbeeld drie artikelen geschreven of tien wijnglazen geleverd?

Hier vermeld je ook het btw-tarief. Het standaard btw-tarief is 21% en het verlaagde tarief 9%. Sommige producten en diensten zijn vrijgesteld van btw: 0%.

8. Vooruitbetaling en rekeningnummer

Is er al een bedrag vooruitbetaald? Noem dat dan hier. Vergeet ook je (zakelijke) rekeningnummer niet. Zo is het voor de afnemer direct duidelijk waar het te betalen bedrag naartoe moet.

9. Betalingstermijn

De standaard wettelijke betalingstermijn is dertig dagen. Vind je dat te lang? Dan kun je ervoor kiezen bijvoorbeeld zeven of veertien dagen aan te houden. Als jij en je opdrachtgever allebei akkoord gaan, mag je de betalingstermijn verlengen tot zestig dagen. 

Wordt je factuur maar niet betaald? Veel (startende) ondernemers hebben daar last van. Hier lees je hoe je wanbetalers aanpakt.

Lees ook

Een goede factuur in 9 stappen
Een goede offerte opstellen doe je zo

Bijgewerkt op: 31-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.