Opdrachten vinden als zzp'er: 6 tips

Bijgewerkt op 03 juni 2024
6 min  leestijd
6.931
Auteur: Redactie
Zo vind je klanten als zzp'er

Opdrachten vinden als zzp’er: hoe pak je dat aan? Van netwerken tot online platforms vol opdrachten: lees deze 6 tips voor offline en online mogelijkheden om opdrachten binnen te halen.

Opdrachten vinden als zzp'er? In dit artikel bespreken we 6 manieren om dat voor elkaar te krijgen. Wil je direct meer lezen over een specifieke manier? Klik dan op één van onderstaande links:

  1. Vind opdrachten via je netwerk

  2. Overtuig opdrachtgevers

  3. Vergroot je zichtbaarheid

  4. Benut LinkedIn

  5. Hou contacten warm

  6. Gebruik online vindplaatsen

1. Opdrachten vinden als zzp'er via je netwerk

In dit artikel leggen we uit hoe je succesvol overstapt naar een bestaan als freelancer. Een van de beste manieren om als startende ondernemer opdrachten te vinden, is via je netwerk. Dat is op het moment dat je voor jezelf begint waarschijnlijk nog niet heel groot.

Netwerk speelt grootste rol

Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel (KVK) blijkt dat het formele netwerk (83%) en eerdere tevreden klanten (74%) de grootste rol spelen bij het vinden van nieuwe opdrachten als zzp'er. Ook veel nieuwe klussen worden binnengehaald via collega-ondernemers (48%), het informele netwerk zoals familie en vrienden (43%), en social mediakanalen zoals LinkedIn (41%).

Creëer een sneeuwbaleffect

Daarom worden de eerste opdrachten meestal via kennissen, vrienden of een voormalige werkgever gevonden. Die manier van werving vormt een veilige en fijne manier om te starten, maar als je ambitieus ondernemer zaak om snel door te pakken. Je moet de sneeuwbal aan het rollen zien te krijgen. 

Niek de Jong (Sustainder): "Een netwerk is zó belangrijk. Het levert je niet alleen goede mensen op, maar ook (eerste) klanten en de juiste partners om verder te groeien"

Normaal gesproken bezoek je hiervoor netwerkbijeenkomsten, waar je diverse mensen uit jouw branche spreekt. Lees op deze pagina alles dat je moet weten over (online) netwerken en een vliegende start te maken als (zelfstandig) ondernemer.

2. Overtuig opdrachtgevers met een elevator pitch

Als je opdrachten zoekt als zzp’er, dan moet je jouw bedrijf goed kunnen presenteren. Binnen enkele zinnen moet je een opdrachtgever overtuigen dat jij de aangewezen persoon bent om de klus uit te voeren.

Op een netwerkbijeenkomst heb je vaak maar een paar minuten tijd om de interesse te wekken. Ook online is het goed om jezelf met een kort en krachtig verhaal voor te stellen.

In dit artikel leggen we uit hoe je een killer elevator pitch maakt.

3. Vergroot je zichtbaarheid als zzp'er

Een belangrijk onderdeel van opdrachten vinden als zzp’er, is zichtbaar zijn. Dit bereik je dor de eerdergenoemde netwerkbijeenkomsten te bezoeken, maar je moet ook zeker online vindbaar zijn. 

Toon betrokkenheid binnen je vakgebied

Dat is ook een advies van Janneke van Heugten van het platform Vaker in de Media: “Als je gevonden wilt worden door klanten, dan lukt dat niet door te denken dat kwaliteit vanzelf wel boven komt drijven. Toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional. Een goede personal brand creëer je door zichtbaarheid, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid.”

Whitepaper Uurtarief cover

Een (hoger) uurtarief bepalen?

In zes stappen naar een passende prijs. Gebruik de infographic om jouw uurtarief te berekenen. En check of het tijd is om je tarief te verhogen.

Download gratis PDF

4. Benut LinkedIn en andere digitale media

Het belangrijkste social mediakanaal voor starters is LinkedIn. Hier kun je direct contact maken met potentiële klanten en opdrachtgevers. De volgende stappen om ook hier opdrachten als zzp'er te vinden:

  • Maak een bedrijfsprofiel aan waardoor je vindbaar wordt voor klanten of opdrachtgevers.
  • Meld je aan bij groepen in jouw branche of netwerk, zodat je ook daar opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals ontmoet.
  • Maak jezelf zichtbaar door deel te nemen aan discussies, door vragen te beantwoorden of interessante artikelen uit jouw vakgebied aan te dragen.
  • Als je een opdracht goed hebt afgerond, vraag dan om een online aanbeveling van de opdrachtgever.

Ben zichtbaar én vindbaar in Google

Een openbare LinkedIn-pagina verschijnt in de zoekmachines, waardoor je sneller vindbaar wordt op Google. Maak daarnaast een goede SEO-proof website, dat fungeert als online etalage van jouw producten of diensten. 

Doe in 30 minuten 30 ideeën op over social media.

Je kunt dit goed zelf doen, bijvoorbeeld met het gebruiksvriendelijke Wordpress, Squarespace of Joomla. Als je er echter het budget voor hebt, dan kun je ook een specialist inschakelen om nog beter vindbaar en zichtbaar te worden. 

5. Houd contacten met opdrachtgevers warm

Het werven van klanten blijkt zeven keer zo veel tijd en geld te kosten als het onderhouden van het bestaande netwerk van (zelfstandig) ondernemers. Koester daarom bestaande klanten en blijf deze contacten benutten om nieuwe opdrachten te vinden. 

Stuur af en toe een mailtje om te vragen hoe het gaat, like hun berichten op LinkedIn, deel relevant nieuws met je netwerk en laat je gezicht zien op (jaarlijkse) ontmoetingsmomenten, zoals nieuwjaarsborrels. 

Op deze manier bouw je een vaste relatie op met opdrachtgevers en vergroot je de kans dat ze je vaker in zullen huren. Bovendien bevelen enthousiaste opdrachtgevers je dan wellicht ook aan bij anderen in hun netwerk, en er is haast geen betere reclame denkbaar.

6. Opdrachten vinden op online marktplaatsen

Er zijn zowel gratis als betaalde online platforms om opdrachten te vinden als zzp’er. Op de meeste marktplaatsen kun je zowel zelf een profiel aanmaken waar opdrachtgevers op kunnen reageren, als zelf reageren op geplaatste opdrachten. Enkele populaire online marktplaatsen zijn: 

  1. Freelance.nl
  2. Werkspot.nl
  3. Jobbird
  4. Freelancer.nl
  5. Marktplaats
  6. Hoofdkraan.nl
  7. Opdrachten.nl
  8. Jellow

Kijk eens rond op deze platforms en bekijk welke het beste op jouw situatie en branche van toepassing is. Er wordt veel gereageerd, dus de concurrentie is groot. Maar je zult ontdekken dat er veel vraag is naar zzp’ers en er ook opdrachten aan overhouden.

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, zonder vaste kosten

Betaal als zzp’er alleen wat je gebruikt.
Bekijk de voordelen

  • Hoe kun je opdrachten vinden als zzp'er?
    In dit uitgebreide artikel worden zes manieren uitgelegd om als (zelfstandig) ondernemer opdrachten te vinden. Zo kun je gebruikmaken van je bestaande netwerk, social media zoals LinkedIn gebruiken, én je kunt contacten met eerdere opdrachtgevers warm houden.
  • Hoe vinden de meeste zzp'ers nieuwe opdrachten?
    Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat het formele netwerk (83%) en eerdere tevreden klanten (74%) de grootste rol spelen bij het vinden van nieuwe opdrachten als zzp'er. Ook veel nieuwe klussen worden binnengehaald via collega-ondernemers (48%), het informele netwerk zoals familie en vrienden (43%), en social mediakanalen zoals LinkedIn (41%).
  • Hoe gebruik je als zzp'er LinkedIn en andere sociale media om nieuwe opdrachten te vinden?
    Maak een bedrijfsprofiel aan, meld je aan bij groepen in jouw branche of netwerk, maak jezelf zichtbaar door deel te nemen aan discussies, vragen te beantwoorden of interessante artikelen uit jouw vakgebied aan te dragen, vraag om een online aanbeveling van een tevreden opdrachtgever

Meer over klanten en acquisitie

Meer over klanten en acquisitie
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2024

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten