Een horecabedrijf beginnen: wat zijn de risico’s?

Bijgewerkt op 03 december 2019
4 min  leestijd
5.886
Auteur: Marieke Leijnen
Horecabedrijf beginnen

Een eigen horecabedrijf beginnen is geweldig, maar brengt ook risico's met zich mee. Weet jij hoe je deze gevaren kunt beperken of nog liever: voorkomen? We zetten de meest voorkomende risico's en bedreigingen voor je op een rij.

1. Draait de horecazaak ook zonder jou?

Als jij langdurig uitvalt, bijvoorbeeld door een arbeidsongeval of een burn-out door de lange werkdagen die je maakt, lopen je vaste lasten gewoon door. Zonder dat er geld binnenkomt.

Hoe lang houd jij dan het hoofd boven water? Is het verstandig om daar iets voor te regelen, zoals het afsluiten van een AOV-verzekering?

Klik hier om meer te lezen over het nut van een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering.

2. Arbeidsongevallen

In de horeca werk je dagelijks met mixers, elektrische messen, vleesmolens en snijmachines. Een ongeluk zit in een klein hoekje, vooral als je machines verouderd of niet goed onderhouden zijn.

Schaf daarom alleen machines aan met de juiste beveiliging (CE-gemarkeerde machines) en laat jouw apparatuur regelmatig controleren, bij voorkeur door de leverancier. En houd je aan de werkinstructie. Dat geldt natuurlijk ook voor je medewerkers

3. Waterschade

Logisch dat je 's avonds na sluitingstijd de vaatwasser laat draaien. Maar als uitgerekend dan de slang van de koppeling breekt, heb je pech.

Verzekeringen, kapotte deur

Goed verzekerd

Met Interpolis ZekerVanJeZaak® ben je goed verzekerd voor de risico's die jouw bedrijf kan lopen. Meer weten?

Bereken je premie

Overdag kun je dan nog op tijd ingrijpen, maar 's nachts meestal niet. Met flinke waterschade tot gevolg. Installeer dus op alle waterverbruikende toestellen een waterslot. 

Tip! Wil je het risico op een inbraak verkleinen? Plaats een mistgenerator in je zaak.

4. Inbraak

Dieven komen vaak heel eenvoudig binnen, door de voordeur of door een klein zijraampje. Wordt er straks in jouw horecabedrijf ingebroken? Dan moet je de schade (laten) herstellen en de gestolen spullen vervangen. Mogelijk moet je de zaak zelfs tijdelijk sluiten en mis je dus ook nog eens omzet. 

Inbraakpreventie begint met goede sloten op ramen en deuren en het plaatsen van een alarminstallatie.

Wil je echt goed beschermd zijn? Plaats dan ook een mistgenerator; deze blijken erg effectief tegen het inbrekersgilde. Of bekijk deze tips van Interpolis om de inbraakrisico's te verkleinen.

5. Fraude door medewerkers

In de horeca kom je verschillende vormen van fraude tegen. Denk aan medewerkers die vrienden gratis laten drinken of rekeningen naar boven afronden en het verschil in eigen zak steken.

Zorg ervoor dat de verleiding om te frauderen niet te groot is en controleer alles goed, bijvoorbeeld door de drankuitgifte te automatiseren, zodat ieder drankje direct wordt geregistreerd. 

6. Aansprakelijkheid

Je moet er niet aan denken, maar het kan gebeuren dat je klanten ziek worden na een bezoek aan het restaurant en jou als eigenaar daarvoor aansprakelijk stellen. En dat kan grote financiële gevolgen hebben.

Volg daarom de laatste Hygiënecode, zodat je voldoet aan de wettelijke voorschriften van voedselveiligheid (HACCP). 

Het is belangrijk dat je in de praktijk kunt laten zien dat jij en je medewerkers altijd op een verantwoorde en veilige manier met eet- en drinkwaren omgaan.

Bied het personeel voorlichting en training aan en stel duidelijke instructies op voor persoonlijke hygiëne. Bespreek deze regelmatig met je werknemers tijdens een werkoverleg en controleer actief of iedereen zich hieraan houdt. 

7. 'Ober! Er zit een vlieg in mijn soep'

Hoe goed jij je best ook doet, het gaat jou vast een keer overkomen dat een gast niet tevreden is met wat jij hem hebt opgediend. Onthoud dat gasten die teleurgesteld je zaak verlaten, zeker niet meer terugkomen. 

Maar als ze vervolgens hun ongenoegen ook via social media of recensiewebsites zoals Iens verspreiden, kost dat mogelijk nog meer klandizie…

Bied ontevreden gasten dus altijd oprecht excuses én een oplossing aan. Zo kun je er wellicht alsnog voor zorgen dat ze met een goed gevoel naar buiten stappen! 

Vraag klanten om te pinnen. Met weinig contant geld in kas ben je een minder aantrekkelijk doelwit voor overvallers.

8. Overval en agressie

Een overval heeft een grote emotionele impact. Verklein de kans dat het jou overkomt, bijvoorbeeld door klanten te stimuleren om digitaal te betalen.

Zo heb je minder contant geld in je kassalade en ben je een minder aantrekkelijk doelwit voor overvallers. 

Stel daarnaast duidelijke procedures op voor het openen en afsluiten van je zaak. Als je dat altijd alleen doet, ben je kwetsbaar.

Zorg er dan voor dat je steeds je mobiel bij de hand hebt of maak controle-afspraken met winkeliers bij jou in de buurt.

Groepstraining Veiligheid

Ook handig om te weten: het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) heeft een groepstraining Veiligheid. Samen met je werknemers oefen je in het voorkomen van (en omgaan met) agressieve gasten, (winkel)diefstal en overvallen.

Beperk je risico's

Sommige gevaren kun je eenvoudig vermijden of verkleinen, bijvoorbeeld door veiligere materialen of een andere werkwijze te kiezen. 

Meer inzicht in de verschillende risico’s die je als horecaondernemer loopt?  De belangrijkste informatie, inzichten en handige links voor je op een rij.

Voorbeeld ondernemingsplan horeca - Cover

Voorbeeld ondernemingsplan horeca

  • Vergroot je kansen op een succesvolle start
  • Een compleet plan met handige tips
Download gratis voorbeeld

Meer over horeca

Meer over horeca
Voorblad WP aansprakelijkheid

Hé starter, ben jij goed voorbereid?

Een schadeclaim kan duur uitpakken. In onze whitepaper over aansprakelijkheid lees je welke risico's je loopt en hoe je deze risico's beperkt. 

Sluiten