marieke

De 7 hoofdzonden van startende ondernemers

Alle begin is moeilijk. Dat geldt, net bij veel andere dingen, vaak ook voor ondernemen. Jezelf tijdens deze eerste periode weleens afvragen of je goed bezig bent is logisch, maar er bestaan voor de hand liggende obstakels die je kunt vermijden. Hieronder zetten we zeven van deze bekende valkuilen voor startende ondernemers op een rij.

1. Te weinig financiële reserve

Wellicht ten overvloede, maar de kans is groot dat je tijdens de eerste jaren van jouw bedrijf geen of maar weinig winst maakt (of dat winstgevende tijden worden afgewisseld met periodes van verlies). Om die reden is het van groot belang dat je voldoende financiële reserves hebt om deze fluctuerende inkomsten te kunnen opvangen met het inkomen van jouw partner, spaargeld etc.

De reden dat zoveel startups korte tijd na de oprichting weer worden opgeheven, heeft meestal niet zozeer te maken met een slecht business model, maar vooral met geldgebrek om het bedrijf te kunnen voortzetten. Als starter moet je er dus rekening mee houden dat het wel even kan duren voordat jouw bedrijf zoveel inkomsten genereert dat het zichzelf in stand kan houden.

2. Jezelf (of de markt) overschatten

Als starter geloof jij natuurlijk als geen ander in de meerwaarde van jouw product of dienst. Zo'n rotsvast vertrouwen zal zeker bijdragen aan de verkoopkansen wanneer je potentiële klanten en opdrachtgevers actief gaat benaderen, maar uiteindelijk zijn zij diegenen die bepalen of ze wel of niet jouw product/dienst willen afnemen.

En jij kunt nog zo overtuigd zijn van jouw nieuwe webshop in handgemaakte kleden en sieraden uit Noord-Afrika: als er maar weinig mensen bij jou een kleed kopen, blijft er van dat enthousiasme straks weinig over.

Je doet er dus verstandig aan om na die vakantie naar Marokko of Tunesië niet heel impulsief meteen te starten, maar eerst wat veldwerk te verrichten om uit te zoeken of er in jouw doelgroep en regio wel voldoende vraag is naar dergelijke producten.

Daarnaast moet je naar jezelf toe eerlijk zijn over de kansen, risico's en bijbehorende doelstellingen: is het wel realistisch om binnen twee maanden vijftien klanten binnen te halen? En kun je de maandelijkse lasten van dat schattige bedrijfspandje in het centrum van de stad wel dragen? Weloverwogen beslissingen maken op den duur vaak het verschil tussen een succesvolle en noodlijdende onderneming.

3. Jouw business model niet op tijd evalueren

Wanneer je de knoop hebt doorgehakt en jouw business idee daadwerkelijk gaat omzetten naar een bedrijf, is het zaak om alle kansen en risico's concreet te maken.

Het gebeurt namelijk nogal eens dat startende ondernemers op den duur worden afgeleid door bijzaken en daardoor de essentie uit het oog verliezen: een business model geeft jou onder meer grip op waar jouw onderneming nu staat, wat het verdienmodel is, waar je naartoe wilt en hoe je dit denkt te gaan realiseren.

Tip: het Business Model Canvas is een fijne tool om de uitgangspunten en doelstellingen van jouw bedrijf in kaart te brengen. Lees er alles over in dit artikel. Of download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemingsplan in 10 stappen.

Tot slot: ben je op zoek naar een goed voorbeeld dat je naast je eigen bedrijfsplan kunt leggen? Op Rabobank.nl kun je gratis diverse goede voorbeeldplannen downloaden.

4. Geen taken durven uitbesteden

Als ondernemer moet je doorgaans van veel markten thuis zijn, maar er zijn nu eenmaal altijd gebieden waarin je meer gespecialiseerd bent of meer aanleg voor hebt. Maar: het uitbesteden van bepaalde taken, waaronder de boekhouding, kost geld.

Sommige starters zijn daarom een beetje huiverig om voor hun administratie een professional in te huren, met als gevolg dat zij vaak uren kwijt zijn aan het bijwerken van hun administratie en invullen van de belastingaangifte, terwijl het inhuren van een fiscalist niet alleen tijdwinst oplevert (zodat jij je kunt concentreren op andere belangrijke werkzaamheden), maar ook jouw kansen vergroot op het benutten van alle fiscale voordelen. Zo betaalt deze investering zich in de meeste gevallen op den duur weer vanzelf weer terug.

5. De verkeerde vraagprijs hanteren

Als starter heb je in de meeste branches te maken met gevestigde concurrenten en zul je daardoor misschien geneigd zijn om jouw product of dienst voor een bodemprijs aan te bieden.

Dit is echter niet alleen op de lange termijn een slechte strategie (want hoe zullen jouw klanten reageren als je jouw prijzen straks in één keer een flink stuk verhoogt?), maar kan ook tot gevolg hebben dat potentiële zakenrelaties jou niet serieus nemen.

Maar het is uiteraard ook weer niet de bedoeling dat je jezelf de markt uit prijst. Ga liever eerst op onderzoek uit om uit te vinden wat de vraagprijs is van andere ondernemers in jouw branche en regio.

Benieuwd wat de juiste vraagprijs is voor jouw product of dienst? Lees het artikel De juiste kostprijs bepalen: hoe doe je dat? of ga op zoek naar het juiste uurloon in het artikel Welk tarief mag je rekenen als ZZP'er?

6. Niet teveel uren willen werken

Veel mensen die jarenlang in loondienst hebben gewerkt, zijn het wel gewend om zo nu en dan over te werken, maar dit is doorgaans niet te vergelijken met het werkschema van een gemiddelde startende ondernemer. Werkweken van zestig uur (of meer) zijn geen uitzondering.

Ook als starter moet jij (en jouw eventuele partner of gezin) hiermee rekening kunnen houden en - zeker in het eerste jaar - bereid zijn om alles te geven om van jouw onderneming een succes te maken.

Uiteraard is iedere onderneming anders, maar dit kan in bepaalde gevallen dus betekenen dat je op wekelijkse basis de nodige overuren zult maken, ook in de avonduren en in het weekend.

Sommige starters werken in eerste instantie naast het bedrijf nog parttime in loondienst en zijn daardoor gedwongen hun favoriete vrijetijdsbestedingen voorlopig op te geven.

Ook kan het zijn dat je in het begin gedwongen zult zijn jouw vakantie over te slaan of in te korten. Natuurlijk zal dit niet voor iedereen gelden, maar Rome is ook niet in één dag gebouwd. Een succesvol bedrijf opbouwen kost nou eenmaal de nodige tijd en energie. Je zult je dus van tevoren goed moeten afvragen of dit jou de investering waard is.

7. Te lang wachten met starten

andres

Marktcijfers nodig?

Hoe staat jouw markt ervoor? Begin je marktonderzoek met alle kennis en cijfers die de Rabobank paraat heeft. 

Breng je markt in kaart

Hoewel een gedegen voorbereiding straks zeker het verschil kan maken tussen een hit of een flop, is er uiteindelijk maar één manier om te ontdekken of jouw product of dienst daadwerkelijk de markt gaat veroveren.

Stel de start van jouw onderneming dus ook liever weer niet al te lang uit.

De conclusies die jij hebt getrokken in jouw ondernemingsplan en marketingplan geven richting, maar deze doelstellingen kunnen op den duur weer veranderen.

De beginfase is er dan ook mede voor bedoeld om een goede balans te vinden in het voorspellen van de groeikansen in jouw sector en regio en het adequaat inspelen op ontwikkelingen binnen de doelgroep.

Om jouw kansen op succesvol ondernemerschap te vergroten, kun je dus het beste goed voorbereid van start gaan en vervolgens de feedback van jouw eerste potentiële klanten of opdrachtgevers gebruiken om het product of de dienst verder te optimaliseren. 

Zolang je scherp blijft, houd je je ogen open voor mogelijke onverwachte wendingen en kun je strategisch gezien tijdig bijsturen.

Hoe weet je of de tijd rijp is?

Allereerst: je bent zeker niet de enige. Veruit de meeste oriënterende starters willen graag weten wat nou hét perfecte moment is om de sprong naar het ondernemerschap te wagen. Volgens de ondernemer uit dit filmpje bestaat dat moment eigenlijk niet en is het geheel aan jou om te bepalen wanneer je klaar bent om te starten:

Mark en Startup Cinema

Mark Vletter van Voys is dit najaar te gast bij de Startup Cinema-editie in Groningen. Wil je meer weten over deze inspirerende events die de Rabobank gratis voor jou organiseert in een stad bij jou in de buurt? Kijk op ikgastarten.nl/startupcinema.

Tips van de redactie

Vraag-antwoord: ben jij een geboren ondernemer?
Een bedrijf starten: ben jij er klaar voor?
9 aandachtspunten bij het starten van een bedrijf
De 7 schoonheden van succesvolle ondernemers
5 wijze ondernemerslessen voor starters

Bijgewerkt op: 15-11-2016 Gepubliceerd op:
18-03-2014

Ondernemingsplan

Een succesvolle carrière als ondernemer begint met het schrijven van jouw ondernemingsplan. Dit document, ook wel ondernemersplan, businessplan of bedrijfsplan genoemd, speelt een essentiële rol bij het starten van een bedrijf. Met een ondernemingsplan breng je namelijk pas echt concreet de kansen, concurrentie en potentiële klanten uitgebreid in kaart.

Wat staat er in een ondernemingsplan?

In jouw ondernemingsplan zet je in feite een plan van aanpak uiteen. Je geeft antwoord op vragen als: wat ga ik precies doen? Waar ga ik me vestigen? Welke rechtsvorm kies ik? Is er een markt voor mijn product, waaruit blijkt dat en hoe kom ik aan klanten? Hoe zit het met de concurrentie? En hoeveel geld heb ik in totaal nodig om dit bedrijf te kunnen oprichten? Als jij al deze vragen in het plan eerlijk beantwoordt en toelicht, krijg zowel jij als eventuele potentiële investeerders inzicht in de haalbaarheid van jouw plannen.

Checklist ondernemersplan

Hieronder vind je een aantal verwijzingen naar artikelen die je verder kunnen helpen bij het schrijven van een goed ondernemingsplan.

  1. Checklist: het opstellen van een businessplan
  2. Alles over de marketingmix
  3. Download hier de gratis white paper: een ondernemersplan in 10 stappen 
  4. Een bedrijfsplan in 10 stappen
  5. Download een gratis ondernemingsplan voorbeeld (PDF) voor ZZP, detailhandel, horeca of persoonlijke dienstverlening
  6. Breng al je bedrijfsaspecten in kaart met het business model canvas

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Ondernemende vrouwen
Vrouw promoblok - 3

Wist jij dat een op de drie Nederlandse ondernemers een vrouw is? Hier vind je een overzicht van artikelen en interviews met vrouwelijke ondernemers.

Alles over vrouwelijke ondernemers

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Just Nuts

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Wist je dat je bij de Rabobank het eerste jaar zonder kosten bankiert? Bespaar tot 70 euro per maand.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.