Kun je als zelfstandige personeel aannemen?

Kan ik als zelfstandige personeel aannemen?

Ooit begon je als zelfstandige zonder personeel. Nu heb je meer werk dan je aankunt en overweeg je om personeel in dienst te nemen. Let op: bij het aannemen van personeel meer komt kijken dan je denkt. Dit zijn de aandachtspunten.

Aandachtspunten bij personeel aannemen

De stap naar werkgeverschap is groot. Hoewel sommige zelfstandigen deze stap graag zouden zetten, doen zij dat uiteindelijk vaak niet. Zij worstelen onder meer met de loonkosten en de regels rond het ontslagrecht.

Desondanks weerhoudt dit een ander deel van de zelfstandigen niet om toch personeel aan te nemen. Deze groep doet dat om een verdere groei van hun bedrijf te realiseren. Als jij soortgelijke plannen hebt, is het zinvol om jezelf eerst een aantal dingen af te vragen.

Andere rol als werkgever

Bij het aannemen van personeel moet je in de eerste plaats nadenken of je een andere rol als ondernemer ambieert. Sommige eenpitters blijven juist graag klein, omdat zij dan de totale controle houden en graag inhoudelijk werk doen.

Personeel kan jou veel werk uit handen nemen. Of je dat ziet zitten, hangt af van het type werkzaamheden en jouw persoonlijke ambities.

Zodra jouw onderneming start met groeien, zul je steeds meer van dat oorspronkelijke werk uit handen geven. Je krijgt daarvoor meestal organisatorische taken terug, zoals het aansturen van personeel.

Als jij een goede werkgever wilt worden, moet je een personeelsbeleid opzetten en leidinggeven wordt en belangrijk aspect van je werkzaamheden. Als je bedrijf nog groter wordt, is het misschien zelfs tijd voor een HR-medewerker.

Werkzaamheden delegeren

Het is de uitdaging om jouw personeel mee te krijgen met de doelstellingen van je bedrijf. Dat betekent dat je mensen moet kunnen motiveren en in staat moet zijn om werkzaamheden te delegeren. Vooral dat laatste blijkt in de praktijk niet altijd even makkelijk. Je bedrijf is toch een beetje je kindje.

Ten slotte is het belangrijk om doelstellingen af te spreken, beoordelings- en functioneringsgesprekken te houden en een personeelsdossier aan te leggen.

Personeelskosten

Personeelskosten zijn een belangrijke factor in de uiteindelijke beslissing bij het aannemen van personeel. Want medewerkers moeten wel meer opleveren dan ze kosten. Bedenk dat je als werkgever niet alleen salaris betaalt, maar ook loonbelasting en sociale premies moet afdragen aan de Belastingdienst.

De personeelskosten kunnen hoger uitvallen als een werknemer uitvalt door ziekte. In dat geval moet je maximaal twee jaar lang het loon doorbetalen. Hier kun je je bedrijf overigens wel voor verzekeren.

Vergeet ook de pensioenen niet. In de meeste branches ben je als werkgever verplicht dit voor je personeel te regelen.

Wet- en regelgeving rond ontslagrecht

Last but not least speelt de wet- en regelgeving rond het ontslagrecht mee. Die is in Nederland vrij uitgebreid, waardoor werknemers veel bescherming genieten. Als een werknemer bijvoorbeeld niet goed functioneert, moet je dat als werkgever kunnen aantonen.

Werkgevers slagen daar niet altijd in, waardoor zij soms een hoge ontslagvergoeding kwijt zijn. Andere verplichtingen kunnen voortkomen uit cao's. Daarin kunnen afspraken staan waar jij je als werkgever aan moet houden.

Opties voor aannemen personeel

Voor het aannemen van personeel bestaan meerdere opties. Die bieden meer flexibiliteit, maar zijn lang niet altijd goedkoper.

Uitzendkrachten

Dat geldt bijvoorbeeld voor het inhuren van uitzendkrachten. Voor een beperkte periode kun je deze medewerkers op flexibele basis inschakelen, maar daarvoor betaal je doorgaans wel een hoger tarief.

Als je niet meteen 'vast wilt zitten' aan een werknemer, kun je ook kiezen voor andere zzp'ers of uitzendkrachten.

Het voordeel is wel dat je niet vastzit aan deze uitzendkracht en de samenwerking op ieder moment kunt beëindigen. 

Het uitzendbureau neemt jou daarnaast het bijhouden van een loonadministratie uit handen.

Zzp'er inhuren

Steeds meer ondernemers schakelen daarnaast zelfstandige professionals in om bij te springen in drukke periodes of om specifieke taken te kunnen uitbesteden.

Die bieden ook veel flexibiliteit, maar daarvoor moet je wel goede afspraken maken en dit fiscaal goed regelen. Als dit niet gebeurt, is het mogelijk dat hij door de Belastingdienst op een later moment alsnog als verkapte werknemer wordt gezien.

De VAR-verklaring is op 1 mei 2016 afgeschaft en vervangen door een nieuw systeem van modelovereenkomsten. 

Update! De wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) - en daarmee de controle op de samenwerkingsverbanden tussen zzp'ers en opdrachtgevers -  is van de baan. Vanaf 2021 moet er een nieuwe wet komen voor zzp'ers. Dat betekent dat de Belastingdienst tot die tijd niet actief gaat controleren of er bij het uitvoeren van een opdracht sprake is (geweest) van een vast dienstverband.

Bijgewerkt op: 17-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x11
x13

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Verzekeringen

Omdat je als zzp'er zelf verantwoordelijk bent voor het afsluiten van verzekeringen, is het belangrijk om eerst uit te zoeken welke premies het meest relevant zijn. 

Welke verzekeringen je nodig hebt, hangt sterk af van je branche. De CAR-verzekering is bijvoorbeeld alleen relevant als je in de bouw werkt. Er zijn ook verzekeringen die nuttig zijn voor elke ondernemer.

Een reëel risico is bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid. Mocht je in de toekomst onverhoopt niet meer kunnen werken, zorgt een AOV voor een vervangend inkomen. Bereken hoeveel premie jij zou betalen.

Naast arbeidsongeschiktheid kun je dan ook denken aan:

Benieuwd naar de risico's die zzp'ers het vaakst al meteen willen afdekken? Je leest er meer over in het artikel 7 verzekeringen voor startende ondernemers.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.