marieke

Internationale ondernemers moeten lokale taal spreken

Ondernemers die zich in het buitenland vestigen en de taal van het land beheersen, maken aanzienlijk meer kans op succes dan bedrijfseigenaars die zich minder goed kunnen uitdrukken. Dat stelt Martin Hope, het hoofd van het onderzoek Language Rich Europe, in een interview met EurActiv.

Het beheersen van meerdere talen is essentieel bij het opbouwen van een vertrouwensband met lokale zakenpartners. Volgens Hope is het spreken van Engels alleen niet genoeg. "Het leren van een taal draait niet puur om zakelijke transacties, maar ook om het begrijpen van een andere cultuur."

Waardevol

Hope legt in het interview uit dat wanneer ondernemers de taal van hun buitenlandse zakenpartners goed spreken, zij sneller positief zullen worden benaderd omdat ze oprecht interesse tonen in de lokale cultuur. "Bovendien is het bij de verkoop en marketing van producten extreem waardevol om te begrijpen hoe mensen denken."

Talencursus

Hope pleit voor een omvangrijker taalbeleid bij Europese ondernemingen. Bedrijven zouden er onder meer goed aan doen werknemers in dienst te nemen die meerdere talen spreken en hun huidige personeel aan te moedigen een talencursus te volgen.

Gepubliceerd op:
30-06-2011

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ga jij starten met exporteren? Dan is het goed om te weten dat je als ondernemer aan diverse nationale én internationale regels moet voldoen. In dit artikel hebben wij de belangrijkste voorwaarden voor je op een rij gezet.

Starten met exporteren: zo doe je dat
Starten met exporteren: zo doe je dat

Internationaal

Overweeg jij om niet alleen in het binnenland, maar ook in het buitenland zaken te doen? Bijvoorbeeld door Nederlandse goederen te exporteren of omdat je voor jezelf gaat beginnen als handelsagent? Weet dan dat je te maken krijgt met belangrijke (overheids)regels en andere verplichtingen. Bij internationaal ondernemen heb je verschillende mogelijkheden, zoals:


Zakendoen in het buitenland brengt je doorgaans in contact met lokale culturen en gebruiken. Weten wat je bijvoorbeeld in Duitsland of China wel of niet moet zeggen? Lees de tips in het artikel De do's en dont's van internationaal zakendoen.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.