7 legendarische tv-reclames die je bijblijven

7 legendarische tv-reclames die je bijblijven

Een televisiecommercial is dé manier om hun merk of nieuwe product onder de aandacht te brengen. Humor, herkenbaarheid en ontroering doen het vaak goed bij de kijker. En als het om reclames gaat, kijken (inter)nationale organisaties niet op een euro meer of minder. Een overzicht van bijzondere tv-reclames die een plekje hebben veroverd in ons collectief geheugen.

1. KPN - Goeiemoggel (2007)

Ook met de smartphones van tegenwoordig levert de autocorrectiefunctie nog wel eens onbedoeld grappige situaties op. Maar circa tien jaar geleden, toen de meeste mensen nog berichten verstuurden met de T9-functie op hun telefoon, was sms'en een ware kunst. 

Telecomprovider KPN speelde handig op deze ergernis in met de Goeiemoggel-campagne. Het spotje bleek een ware hit en KPN verdiende er datzelfde jaar een Gouden Loeki mee.

2. Apple - Get A Mac (2006)

Al sinds de oprichting van computergiganten Microsoft en Apple wordt er door gebruikers flink gediscussieerd over welk computersysteem beter is. Aanhangers lijken het maar moeilijk eens te worden: vaak terugkerende onderwerpen op internetfora zijn de pretentieuze gebruikers van de Mac, de onhandigheid van PC-computers, de hoge kosten van Apple-producten en de traagheid van Windows door het gebruik van virusscanners. 

Apple lanceerde in 2006 de succesvolle Get A Mac-campagne, waarin het technische bedrijf openlijk de draak steekt met de ‘Windows vs Mac’-houding van voor- en tegenstanders. In de spotjes legt een suffe man van middelbare leeftijd (Windows) het steeds opnieuw moet af tegen een hippe jonge gast (Apple). Bekijk hieronder een voorbeeld.

3. Rolo - Olifant (1996)

'Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet'. Waarschijnlijk weet je nu al over welke tv-reclame we het hier hebben. Voor het snoepmerk zijn meerdere commercials met deze slogan gemaakt.

Toch blijft het filmpje over een olifant die, na jaren geleden te zijn getreiterd door een bijzonder irritant jongetje, revanche neemt op de inmiddels volwassen man favoriet. De Rolo-commercial werd in 1996 bekroond met een Gouden Loeki.

4. Albert Heijn - Meneer van Dalen

Tien jaar lang stonden de tv-reclames van Albert Heijn in het teken van een sympathieke supermarktmanager die kortingen en speciale acties bij de kijker onder de aandacht bracht. Meneer van Dalen veroverde al snel de harten van het Nederlandse publiek.

Acteur Harry Piekema won in 2008 een oeuvreprijs voor zijn optredens in de reclamespotjes van de grootgrutter. Na 153 tv-commercials was het voor hem welletjes en zette hij er een punt achter. De laatste reclame uit deze serie, waarin ‘meneer Van Dalen’ afscheid neemt van de kijker, won in 2015 de Gouden Loeki.

5. Heineken - Biertje (2002)

Uit de koker van Heineken zijn door de jaren heen natuurlijk wel meerdere memorabele tv-reclames gekomen (eervolle vermelding voor de recentere walk in fridge-commercial), maar ook vooral deze commercial over de Oostenrijkse skileraar Rudi heeft de tand des tijds prima doorstaan. "Heeeeeeeeeeey… biertje?!" schalt ook nu nog veelvuldig door menig après-skibar.

6. Centraal Beheer - Museum (1995)

Centraal Beheer was jarenlang hofleverancier als het ging om humoristische reclamecampagnes. Wie er op YouTube naar zoekt, kan de een na de andere grappige spotjes voorbij zien komen. Een van de opvallendste tv-reclames in het kader van Even Apeldoorn bellen is het voodoofilmpje over Bill Clinton, de toenmalige president van Amerika.

Te zien is hoe een stuntelende museumbezoeker een Afrikaanse voodoopop van tafel stoot. Zijn verwoede pogingen om de schade te herstellen heeft ook directe gevolgen voor de president.

De tv-reclame was erg populair onder Nederlandse kijkers, terwijl het spotje op last van het Witte Huis relatief snel wel weer van de buis verdween. Het reclamebureau heeft nog persoonlijk ervoor gezorgd dat het Witte Huis de commercial te zien kreeg. Het spotje werd naar verluidt wel positief ontvangen, maar het verbod werd niet opgegeven. 

7. Coca-Cola - Holidays are coming (1995)

Deze sfeervolle kerstreclames van Coca-Cola werden in de jaren '90 van half november tot eind december uitgezonden op televisie. Te zien is hoe een lange stoet rode vrachtwagens door een sneeuwlandschap en pittoreske dorpjes rijdt en bij het passeren de kerstverlichting in de wijde omgeving laat oplichten.

Het spotje is begin 2017 al meer dan 1,6 miljoen keer bekeken op het YouTube-kanaal van Coca-Cola. De commercial, die enkele jaren wereldwijd werd uitgezonden, werd opgenomen in het Canadese Vancouver. Alleen al op elke vrachtwagen die je in het filmpje ziet zaten maar liefst 30.000 lampen. 

Dat levert al genoeg sfeervolle beelden op, zou je denken, maar toch huurde Coca-Cola de makers van de Star Wars-films in om de verlichte wagens met special effects nog meer te laten schitteren. Het resultaat is een commercial die er twintig jaar later nog steeds voor kan zorgen dat je spontaan zin krijgt in kerst (en in cola natuurlijk).

Ook interessant voor jou

Visual storytelling: vertel een sterk visueel verhaal
Productintroductie: zo lanceer je een nieuw product
8 sprekende voorbeelden van guerrillamarketing
6 inspirerende social media-campagnes die viral gingen
Handige tips voor het maken van reclame voor startups
4 dingen die je moet weten over neuromarketing

Gepubliceerd op:
11-01-2017

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhalen Naif Care

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.