6 vragen en antwoorden over crowdfunding

6 vragen en antwoorden over crowdfunding

Wat financiering betreft zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Je kunt hiervoor natuurlijk naar je bank gaan of kijken of microfinanciering van Qredits iets voor jou is. Een andere optie is crowdfunding, waarbij meerdere mensen of partijen in je bedrijf of product investeren.

1. Wat is crowdfunding?

De letterlijke definitie van crowdfunding is: 'funding (investering) door de crowd (massa)'. Het is een vorm van financiering waarbij meerdere individuen of partijen in hetzelfde bedrijf of product investeren.

Dit proces verloopt verloopt vaak zonder invloed en inbreng van financiële intermediairs; er is dus sprake van direct contact tussen de investeerders en ondernemers.

De term is afgeleid van crowdsourcing, waarbij via een online oproep meerdere partijen worden opgeroepen om betrokken te zijn bij een bepaalde actie. In het geval van crowdfunding is dat dus investeren.

Het idee hierachter is dat investeerders samen meer kunnen dan alleen. Wanneer iedere geldschieter afzonderlijk een klein bedrag in een startup investeert, zal het benodigde startkapitaal alsnog kunnen worden gerealiseerd. 

2. Hoe gaat crowdfunding in zijn werk?

Stel: je hebt vergevorderde plannen voor het ontwikkelen van een nog zuinigere soort ledlamp en wilt dit product bij Nederlandse mkb'ers onder de aandacht brengen.

Maar om jouw nieuwe bedrijf definitief van de grond te krijgen, heb je nog vijftigduizend euro aan startkapitaal nodig. 

Veel ondernemers die gebruik willen maken van crowdfunding schakelen hiervoor een intermediair of platform in. Zo'n bemiddelaar:

  • regelt de contracten;
  • zorgt ervoor dat investeerders die geld toezeggen het bedrag ook daadwerkelijk storten;
  • en neemt de periodieke rente- en aflossingsbetalingen voor zijn rekening.
     

Een goed voorbeeld van zo'n partij is Fundipal, een startpagina voor ondernemers die zich aan het oriënteren zijn op crowdfunding. Op dit platform kom je erachter of deze financieringsvorm iets voor jou is, of crowdfunding relevant is voor je financieringsvraag en zo ja: welk platform bij hun financieringsvraag past.

Er bestaan ontzettend veel platforms voor crowdfunding. Fundipal geeft inzicht in de kosten. Eigenlijk is het een soort gids die ondernemers bij de hand neemt en hen door het oerwoud van crowdfunding leidt.

Het is bij crowdfunding in ieder geval de bedoeling dat je het project online aanbiedt. Jouw oproep moet bestaan uit een concrete beschrijving van jouw project en/of product en jouw bedrijf.

Hoe beter jij het belang van de investering omschrijft, des te groter de kans dat je mensen hiermee overtuigt.

Uiteraard vermeld je  hierbij ook meteen het bedrag dat je wilt ophalen. Houd er rekening mee dat je niet de enige ondernemer bent die een oproep plaatst; zorg dus dat de tekst informatief is, maar ook nieuwsgierig maakt.

Laat ook zien dat je persoonlijk betrokken bent bij jouw project door regelmatig updates op social media te plaatsen. Hoe beter jij het belang van de investering omschrijft, des te groter de kans dat je mensen hiermee overtuigt.

Benadruk in ieder geval dat je investeerders zoekt die gezamenlijk vijftigduizend euro in jouw bedrijf willen investeren. In ruil daarvoor geef jij hen recht op - bijvoorbeeld - rendement op de lening of een aandelenconstructie. 

3. Welke crowdfunding-varianten zijn er?

Investeren via crowdfunding kan op meerdere manieren. Zo kan de investering worden gedaan als donatie of als lening die later zal worden terugbetaald.

Daarnaast kan er een aandelenuitgifte worden vastgesteld of gedeeld worden in de winst, maar het komt ook voor dat er tussen partijen een deal wordt gesloten voor een niet-financiële beloning.

Denk aan een biologische boer die het jaarlijkse rendement in natura uitkeert: voor vijftig euro aan biologisch vlees. 

4. Wat zijn de voordelen van crowdfunding?

Fundipal crowdfunding

Welk platform kies ik?

Welk crowdfundingplatform past bij jou? Met de online keuzehulp selecteer je snel de methode die het best aansluit bij jouw strategie.

Ga naar Fundipal

Het meest voor de hand liggende voordeel is dat je bij crowdfunding niet afhankelijk bent van een enkele investeerder.

Bovendien kun je aan de populariteit van een oproep al een beetje aflezen hoe makkelijk je de investering zult binnenhalen. 

Als veel mensen positief reageren op jouw oproep, is dat een teken dat je iets goeds in handen hebt.

Daarnaast is crowdfunding met name een uitkomst voor branches waar het vinden van investeerders al helemaal niet vanzelfsprekend is, zoals de creatieve industrie.

Zo slagen steeds meer beginnende kunstenaars en musici erin hun kunstwerken en albums via crowdfunding te financieren.

5. Kleven er ook nadelen aan?

Het kan natuurlijk gebeuren dat je een oproep plaatst op een van de vele online platforms en hierop vervolgens weinig reacties van investeerders ontvangt.

Daarnaast kan het gebeuren dat een investeerder, die eerst heel enthousiast reageerde op jouw plannen, later besluit om zijn bijdrage alsnog stop te zetten.

In dat geval zit er niets anders op dan op zoek te gaan naar een nieuwe geldschieter, of zelf het financiële gat op te vullen.

6. Wat zijn de aandachtspunten bij crowdfunding?

Ondernemersplatform Sprout stelde een lijst samen van punten waarop je bij crowdfunding moet letten en hoe je als ondernemer het meeste profijt hebt van deze investeringsvorm:

  1. Zoek een platform dat bij je past; voor veel verschillende branches zijn er crowdfundsites te vinden. Als je op zoek bent naar financiering voor een sportbrace maak je op het ene platform meer kans dan ergens anders.
  2. Presenteer je plannen duidelijk en vermijd jargon; je moet 'gewone' mensen immers overhalen om te investeren in jouw onderneming.
  3. Begin met familie en vrienden. Als zij het zien zitten, is de kans groter dat de buitenwereld ook iets in jouw plannen ziet.
  4. Maak het persoonlijk. Voordat anderen in jouw bedrijf investeren, zullen ze sympathie of bewondering voor jouw missie moeten kunnen opbrengen.
  5. Gebruik de groep als onderzoeksgroep: probeer dingen uit en stel vragen. Het feit dat deze mensen in jou investeren, betekent dat ze betrokken zijn bij jouw plannen. En meer weten natuurlijk meer dan één.
  6. Zorg dat jouw investeerders ambassadeur én klant worden. Als ze enthousiast zijn, zullen ze hun kennissenkring ook overhalen om te investeren of te kopen.
  7. Houd je geldschieters goed op de hoogte. Veel meer dan professionele investeerders – die vaak puur naar rendement kijken – zijn crowdfunders geïnteresseerd in jouw belevenissen. Houd een dagbloek of nog beter - een vlog - en stel iedereen op de hoogte van nieuwe mijlpalen. Social media zijn hier uitermate geschikt voor.

Bijgewerkt op: 27-06-2017 Gepubliceerd op:
24-04-2012

Crowdfunding

Crowdfunding komt uit het Engels en betekent letterlijk: 'funding (investering) door de crowd (massa)'. Maar eigenlijk is dit gewoon een andere vorm om een startup of specifiek project te financieren, waarbij meerdere partijen (onder wie individuen) gezamenlijk hierin kunnen investeren. Op deze pagina's vind je uitgebreide info over het fenomeen crowdfunding en ontdek je of deze sociale financieringsvorm ook van toepassing kan zijn op jouw bedrijf of project. Denk daarbij aan:

  1. Zo maak je een goed begin met crowdfunding
  2. Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
  3. Ken jij de mogelijkheden van Fundipal al?
  4. Weet jij alle soorten crowdfunding? (hint: het zijn er 5)

Lees hier wat voor rol de Rabobank kan spelen in jouw crowdfundingproject.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Investeringsregelingen

Investeringen in je product, dienst of bedrijf in het algemeen kun je soms terugverdienen. Hoe? Dat lees je hier.

Meer over investeren

Blink uit met je plan

IJzersterk financieel plan

Met de tips van deze expert maak je met jouw financiële overzicht straks écht indruk op je bank of investeerder.

Bekijk de tips

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.