Hoe creëer je meer business vanuit LinkedIn?

Hoe creëer je meer business vanuit LinkedIn?

De meeste startende ondernemers hebben wel een LinkedIn-profiel, maar halen hier (nog) niet het maximale uit. Je kunt tegenwoordig bijvoorbeeld een bedrijfspagina maken en deze aan je persoonlijke profiel koppelen. In dit artikel geven we 5 tips over hoe je LinkedIn zo effectief mogelijk inzet als ondernemer.

1. Maak een bedrijfspagina aan

Naast je eigen profiel, kun je als ondernemer ook een bedrijfspagina aanmaken. Waar in eerste instantie grote bedrijven met deze optie begonnen om bedrijfsupdates te geven, zie je nu dat steeds meer kleine bedrijven ook een pagina aanmaken. In tegenstelling tot de persoonlijke profielen hoef je geen connectie te maken.

Bedrijfspagina’s op LinkedIn werken net als bij Twitter, anderen volgen jouw bedrijf en krijgen updates binnen. Andersom kan natuurlijk ook: jij kunt bedrijven volgen om te zien wat anderen in jouw branche doen en wat de laatste ontwikkelingen zijn. 

Waar grotere bedrijven bijvoorbeeld vacatures of nieuwe producten tonen, kun jij als ZZP'er de ontwikkeling van jouw bedrijf of interessante projecten via updates laten zien. Daarnaast kun je nieuwtjes of kennis delen. Je bouwt op deze manier een vaste groep volgers op en je leidt door de updates de lezers ook naar jouw zakelijke website.

Ook een handige optie: als je meerdere diensten of producten aanbiedt, kun je dit segmenteren naar verschillende doelgroepen. Een ander, prettig voordeel is dat jouw bedrijfspagina vindbaar is in zoekmachines.

2. Vergroot je vindbaarheid

Als zelfstandige ondernemer wil je een zo groot mogelijk bereik hebben. Dat leidt tot klanten en dat leidt tot omzet. Het draait online daarom om zichtbaarheid en vindbaarheid. Een openbaar LinkedIn-profiel verschijnt in Google en in andere zoekmachines.

Op je bedrijfspagina heb je ruimte voor een paar honderd woorden om jouw bedrijf te omschrijven. Doe dit door gebruik te maken van SEO-teksten. Als je online optimaal vindbaar wilt zijn, moet je ervoor zorgen dat jouw profiel veelgebruikte zoekwoorden bevat. Gebruik deze zoektermen in ieder geval in jouw samenvatting en functieomschrijving.

Vergeet verder niet je profiel volledig in te vullen. LinkedIn is jouw online visitekaartje en het staat behoorlijk slordig als je daar een aantal zaken niet invult. Als je een incompleet visitekaartje in je handen krijgt gedrukt, sta je immers ook vreemd te kijken.

Op jouw LinkedIn-pagina moet alle informatie te vinden zijn die je wilt tonen aan klanten of potentiële nieuwe opdrachtgevers. Realiseer je verder dat LinkedIn een netwerksite is, geen reclamesite. Ongevraagd allerlei linkjes lukraak rondsturen staat gelijk aan spam. Dat je jouw bedrijf in de spotlights zet is logisch, maar dat doe je dus via updates.  

3. Meld je aan bij groepen

Dezelfde scheidslijn tussen reclame maken en netwerken geldt voor de aanmelding bij LinkedIn-groepen. LinkedIn is het grote netwerkplatform en de groepen kun je daardoor vergelijken met een netwerkborrel. Alleen dan online. Hierin netwerk je met potentiële klanten of opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals.

De meeste groepen op LinkedIn zijn dus niet bedoeld om jouw producten of diensten te promoten. Je doet er juist contacten op die naar nieuwe klanten leiden. Deze groepen helpen je overigens ook weer indirect met SEO. De namen van de groepen verschijnen op je profiel, die weer geïndexeerd worden door de zoekmachines. Het LinkedIn-mes snijdt op deze manier aan alle mogelijke kanten. 

Op het gebied van de groepen is er echter wel een klein probleem: er zijn er tientallen, honderden, zoniet duizenden te vinden op LinkedIn. Bij welke groep is het dan handig om aan te sluiten en waar moet je beginnen? Begin bij branche-gerelateerde groepen, profileer je daarin met jouw expertise en wees vooral niet bang om je kennis te delen.

Kijk verder welke groepen er in jouw woonplaats actief zijn, in het ‘normale leven’ ga je ongetwijfeld ook wel eens naar de lokale netwerkborrels om te weten wat er in de omgeving speelt. Online aansluiten bij een groep is een stuk laagdrempeliger dan onbekenden aanspreken op een borrel. 

Als je in een groep zit, kun je deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Op termijn kan je dat waardevolle contacten opleveren en dat is precies de bedoeling van een groep. Andere groepsleden kun je overigens direct benaderen, dus je hebt geen introductie nodig.

4. Verzamel aanbevelingen

Waar het op de LinkedIn-pagina’s voor personen al gebruikelijk is om aanbevelingen van anderen op jouw pagina te plaatsen, kun je dit ook doen bij je bedrijfsprofiel. Tevreden klanten en opdrachtgevers zijn fijn, maar het is voor jou nog beter als iedereen dat ook te weten komt. Je kunt zelf nog zo hard roepen wat een mooi product of dienst je levert, maar als anderen dit over jou doen is dit onbetaalbaar. Geen betere gratis reclame dan positieve mond-tot-mondreclame. 

Op LinkedIn is dat mogelijk via aanbevelingen. Als een bestaande klant een compliment uitdeelt, kun je gerust vragen of hij een aanbeveling wil doen. Ga naar de pagina waar je jouw profiel kunt bewerken. Klik dan onder 'Aanbevelingen' op 'Vraag om een aanbeveling'. Je kunt vervolgens aangeven om welke functie het gaat en wie je wilt vragen om een aanbeveling.

Advertorial ondernemingsplan startproof

Voorbeeld nodig?

Leg een goed voorbeeldplan naast je eigen plan. Hier vind je gratis voorbeelden voor de branches ZZP, horeca, detailhandel en persoonlijke dienstverlening.

Download voorbeeldplan

5. Haal meer uit je connecties en breid je netwerk uit

Op het eerste gezicht ziet het er mooi uit, de 500-plus connecties die je hebt op LinkedIn. Maar laat je niet door aantallen leiden. Blijf kritisch kijken naar relevantie connecties. Het gaat niet zozeer om kwantiteit als wel om kwaliteit.

Natuurlijk, het aantal contacten is wel degelijk van belang, hoe meer contacten je hebt, hoe beter vindbaar je bent. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je in een groep of bij je connecties waarde toevoegt. Anders blijf je onzichtbaar, of je nu honderd of duizend connecties hebt. 

Haal verder zoveel mogelijk uit je bestaande connecties door ook te kijken naar het netwerk van deze contacten. Grote kans dat deze personen in dezelfde branche werken en daarmee kan je weer je eigen netwerk vergroten. Als je het netwerk vergroot kom je weer in andere groepen terecht, dit leidt weer tot een betere vindbaarheid en belangrijker: meer contact met andere ondernemers dat weer tot meer business leidt. 

Tips van de redactie

10 handige functionaliteiten van LinkedIn
7 manieren om meer te halen uit LinkedIn
7 netwerkvalkuilen voor starters
Starten met social media doe je zo
Checklist: scoren met SEO in 2015
Eigen website maken: zo pak je dat aan

Bijgewerkt op: 26-05-2016

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.