Zo start je een bedrijf

6 tips voor succesvol ondernemen in crisistijd

In crisistijd is het voor (startende) ondernemers  belangrijk om op een eventuele recessie in te spelen. Klanten hebben minder geld te besteden en het verkrijgen van leningen is lastiger. Wat kun je doen om de onderneming draaiende te houden?

1. (Her)schrijf je ondernemingsplan

Een succesvolle onderneming begint met een goed ondernemingsplan. Dit plan brengt niet alleen je beperkingen en mogelijkheden in kaart, het helpt je ook om externe financiers te overtuigen.

In tijden van economische crisis is het verstandig om nog eens goed naar je mooi opgestelde plan te kijken. Je branche kan er namelijk door de crisis ineens heel anders voorstaan dan een half jaar geleden.

Tip: geef je ondernemingsplan een APK!

Houd een vinger aan de pols en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in je branche. Het is nu belangrijk om vooruit te kijken en zo actief mogelijk in te spelen op deze ontwikkelingen.

2. Innoveren, juist in crisistijd

In tijden van crisis komen veel (startende) ondernemers met de mooiste ideëen. Je moet immers creatiever zijn dan normaal om het hoofd boven water te houden. Dit is misschien wel hét moment om iets nieuws te proberen. Een nieuw businessmodel slaat soms juist aan in crisistijd.

Veel ondernemers komen er in moeilijke tijden pas achter dat hun verdienmodel eigenlijk niet aansluit bij de behoefte van de klant. Durf dan het roer om te gooien.

3. Actief debiteurenbeheer

Het is belangrijk nu extra belangrijk om de inkomsten in de gaten te houden en op tijd actie te ondernemen. Een overzichtelijke administratie is daarvoor onmisbaar, anders weet je niet goed van wie je nog geld krijgt.

Verstuur je rekeningen op tijd en scherp het debiteurenbeheer (het betaald krijgen van facturen) aan. Bijvoorbeeld door direct actie te ondernemen als je klant te laat betaalt.

Wanbetaler aanpakken

Grote kans dat jouw klant tijdens een crisis ook in geldnood komt, het is dan ook aan te raden niet meteen met een incassobureau te dreigen. Gebruik liever het volgende stappenplan:

  1. Betalingstermijn verstreken? Stuur een betalingsherinnering.
  2. Bel je klant, misschien is een regeling te treffen.
  3. Stuur een tweede betalingsherinnering.
  4. Pas als de klant nu niet betaalt, is het slim om een incassobureau in te schakelen. Zij kunnen je helpen met het betaald krijgen van je factuur.

4. Klanten vinden in crisistijd (acquisitie)

Om winst te blijven maken, is acquisitie ontzettend belangrijk. Probeer altijd een aantal klanten te houden om je basisinkomen niet in te laten zakken. Hierbij is het belangrijk om tariefverlagingen te allen tijden te voorkomen. Zie maar eens terug te komen op je oude niveau als je 'ja' zegt...

Tegelijkertijd is het als ondernemer vaste kost om constant op zoek te zijn naar meer klanten. Als je het vaker doet, word je er ook steeds handiger in. Wees niet te bescheiden, presenteer je unique selling point met enthousiasme en laat je zien op netwerkbijeenkomsten, je website en social media.

De juiste marketing

Neem je marketinguitingen eens kritisch onder de loep, passen ze wel bij de huidige tijd? In tijden van crisis houden mensen sneller de hand op de knip, goede, wervende reclame is nu extra belangrijk.

Marketing zonder budget? Zo doe je dat!

5. Inzetten social media

Social media worden steeds belangrijker voor ondernemers voor het vinden van nieuwe opdrachten. Er zijn regelmatig opdrachten te vinden in groepen op Facebook en LinkedIn. 

Via deze kanalen kun je als ondernemer bekendheid, autoriteit en uiteindelijk ook klanten genereren. Alleen een account aanmaken is niet genoeg, je moet er wel echt werk van maken.

6. Kosten reduceren

Kijk nog eens goed naar de kosten die je jaarlijks maakt. Zijn ze allemaal wel nodig om je bedrijf draaiende te houden? Als je personeel in dienst hebt, is dat een constante kostenpost.

Soms lopen contracten af en dan kan een kritische blik op je personeelsbestand geen kwaad. Werkt deze medewerker zoals je dat zou willen? Veel ondernemers vinden het moeilijk om mensen te ontslaan, maar als je iemand alleen in dienst houdt uit loyaliteit, snijd je jezelf uiteindelijk in de vingers.

Investeringen, noodzakelijk of niet?

Stond er een investering op de planning? Dan is het slim om hier nog eens kritisch over na te denken. Is het slim om hier nu geld aan uit te geven? Of kan het beter gebruikt worden om bijvoorbeeld personeel in dienst te houden?

Heb je wél genoeg cashflow, dan is het niet onverstandig om nu te investeren. De prijzen zijn waarschijnlijk lager, al moet je dit wel goed doorrekenen om de investering rendabel te maken.

Bijgewerkt op: 17-04-2020

Wat vind je van dit artikel?

x8
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Verhoog je uurtarief in 2020. Een stijging van € 1,00 levert al snel € 1000 per jaar op (vóór de belasting). Voor je klanten is die prijsstijging geen probleem. Bovendien zijn er drie belangrijke redenen om juist dit jaar meer te vragen.

Uurtarief verhogen
Uurtarief verhogen

Financiën

Je financiën in één keer goed regelen? Drie vragen die je op dit gebied in ieder geval voor jezelf moet beantwoorden, zijn:

  1. Hoe kom ik aan startkapitaal?
    Als startende ondernemer kun je de start van een bedrijf natuurlijk helemaal zelf bekostigen. Maar als je financiering nodig hebt, zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

    Bekijk alle financieringsopties voor startende ondernemers. En ben je benieuwd of een bancair krediet tot de mogelijkheden behoort? Lees hier waarop de Rabobank let bij het beoordelen van een financieringsaanvraag

  2. Op welke subsidies heb ik recht?
    Als starter kun je soms ook gebruikmaken van handige subsidies en andere regelingen. Een fijne steuntje in de rug bij de start van je bedrijf
  3. Hoe organiseer ik mijn boekhouding?
    Als je vanaf het begin je administratie op orde hebt, heb je daar vaak later profijt van. Je kunt je boekhouding gewoon zelf doen, of uitbesteden.
Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.