marieke

De 6 elementen van een ondernemingsplan

Een goed ondernemingsplan beschrijft je doelen en gaat in op hoe je deze wil bereiken. Van een beschrijving van je product en concurrenten tot het in kaart brengen van de markt en je financiën: deze elementen mogen niet in een bedrijfsplan ontbreken.

1. Samenvatting en introductie van het businessplan

In de introductie van je ondernemingsplan beschrijf je kort wat voor je bedrijf je gaat starten en hoe je dit wil bereiken. Je maakt een samenvatting van ongeveer een A4'tje dat je lezers moet inspireren en enthousiasmeren.

De lezers zijn potentiële investeerders en daar wil je met deze introductie indruk op maken. Je wil bereiken dat ze ook de rest van je bedrijfsplan gaan lezen, waarin je later uitgebreid je plannen zal toelichten. Houd het in de samenvatting tot de kern van het verhaal.  

2. De ondernemer achter het businessplan

Dit eerste onderdeel van het ondernemingsplan bevat een persoonlijke beschrijving. Hierin zeg je kort iets over jezelf en je ambities. Deze introductie is vooral bedoeld om een persoonlijk beeld te schetsen voor potentiële investeerders, zodat ze een idee krijgen met wie ze zaken gaan doen. Houd het kort en krachtig De echte kennismaking volgt, als het goed is, later in een persoonlijk gesprek.

  • Wat voor ondernemer ben je? 
  • Wie ben je als persoon?
  • Wat is je ervaring als ondernemer?
  • Waarom wil je voor jezelf beginnen?
  • Welke ondernemerseigenschappen heb je?
  • Ben je een teamspeler of werk je graag alleen?
  • Wat zijn je ambities?

3. De activiteiten van je onderneming

In dit hoofdstuk van het bedrijfsplan ga je dieper in op de plannen voor je onderneming. In welke branche ga je starten en wat ga je precies doen met je bedrijf? 

Stel dat je een onderneming wilt starten in de horeca, specificeer het dan stap voor stap: is het een café, een broodjeszaak of een fastfoodrestaurant? Wat ga je precies verkopen: honderd soorten speciaalbier met bijpassende borrelhapjes, broodjes met zelfgemaakte tapenades, geïnspireerd op het Midden-Oosten, of wil je een franchisenemer worden van Subway?

Een van de belangrijkste aspecten hierbij is de juiste doelgroep beschrijven. Aan wie ga je het product of de dienst verkopen, hoe wordt het geproduceerd en hoe kom je aan klanten

Wat voeg je toe met jouw bedrijf? Waarmee maak je het verschil ten opzichte van de concurrentie? 

Geef duidelijk aan wat je gaat doen en vooral ook in welke behoefte jij met jouw product of dienst wil voorzien en hoe jij denkt dit te kunnen realiseren. Wat voeg je toe met jouw bedrijf? Waarin of waarmee ga je het verschil maken ten opzichte van de concurrentie in jouw sector? 

Verder maak je duidelijk welke rechtsvorm je kiest en besteed je aandacht aan het vinden van een goede bedrijfslocatie.

4. Onderzoek de branche en markt

Het definiëren van de markt is een belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan. Dit hoofdstuk draait om het branche- en marktonderzoek en de marketingstrategie die je aan de resultaten koppelt. Investeerders willen met name antwoord op de vraag: bestaat er een markt voor dit product of deze dienst? Met andere woorden: is je product levensvatbaar en kunnen ze hun investering terugverdienen? 

In het marketingplan komen onder meer deze aspecten aan bod:

Als je doelgroep in kaart brengt, een SWOT-analyse doet zodat je niet alleen weet wat je sterke en zwakke punten zijn, maar ook je kansen en bedreigingen ziet, weet hoe de concurrentie is in jouw sector, en een concreet beeld hebt van je klanten door een klantenanalyse op te stellen dan kom je vanzelf op het laatste punt uit: de marketingstrategie 

  • Lees hier hoe de marketingmix jou verder kan helpen bij het bepalen van je marketingstrategie.

5. Algemene en juridische zaken

Hierin laat je zien dat je op de hoogte bent van de algemene en juridische zaken die van invloed kunnen zijn op jouw onderneming.

Je hebt bijvoorbeeld al algemene voorwaarden opgesteld, je hebt nagedacht over de verplichte certificataten en keurmerken in jouw branche. 

Daarnaast komen in dit onderdeel de verzekeringen aan bod die je moet afsluiten voor jouw bedrijf. Denk hierbij aan verzekeringen voor:  

De meeste verzekeringen vallen binnen Interpolis ZekerVanJeZaak®, een handig pakket aan waarmee je diverse belangrijke bedrijfsrisico's, waaronder bedrijfsaansprakelijkheid, in één keer kunt afdekken.

6. De financiering in het ondernemingsplan

Dit is een van de belangrijkste hoofdstukken van het businessplan. In dit onderdeel ga je dieper in op je verdienmodel, de omzetverwachting en de liquiditeitsbegroting. Als het gaat om het businessmodel, willen investeerders vooral weten op welke termijn hun investering zal worden terugverdiend.

Dit zijn drie belangrijke punten bij het opstellen van een financieel plan

  • Maak inzichtelijk wat de kosten zijn van het starten van jouw onderneming.
  • Breng in kaart wat de opbrengsten van je bedrijf zijn. Geef een prognose van een aantal jaren; neem je investeerders mee in de ontwikkeling van je bedrijf.
  • Bereken wanneer je verwacht break-even te draaien. Dit is een interessant punt voor de investeerders. Je hebt de kosten terugverdiend en je gaat nu winst maken.

Bijgewerkt op: 23-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x6
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.