Wat is timemanagement?
Timemanagement is simpelweg het verstandig omgaan met je tijd. Zo kun je effectief en doelgericht werken zonder dat je overvoerd wordt. In deze tijd van de stroom aan informatie en de prikkels die op je afkomen, is het belangrijk dat je zo efficiënt mogelijk kunt werken.
Onderbreking en verstoring zijn de grootste vijanden van timemanagement. Het gaat erom dat je de juiste dingen doet in een kort tijdsbestek. Vraag jezelf af wat de meeste prioriteit heeft. Daarmee verhoog je je productiviteit.
Onze 8 tips om efficiënt met je tijd om te gaan:
1. Begin met de 2 minuten regel
Als het over timemanagement gaat en goed omgaan met je tijd, komt regelmatig het boek Getting Things Done van David Allen ter sprake. Daarin heeft hij het over de 2 minuten regel. Ofwel: alles wat je binnen twee minuten kunt afhandelen, moet je direct doen. Van het beantwoorden van een mail, tot een rekening betalen of factuur sturen. Lukt het niet in 2 minuten, plan er dan tijd voor in en zet het in je agenda.
2. Breng structuur in je werkdag
Als je een onderneming start, heb je bepaalde doelen voor ogen. In het begin zul je veel dingen moeten regelen om meteen goed te beginnen. Om niet overvoerd te worden, kun je voor jezelf een tijdsplanning maken. Wat wil ik vandaag doen en wat later in de week?
Als je structuur in je werkdag aanbrengt, geeft dat rust en kun je efficiënt werken. Werk dagelijks met een takenlijst en dagindeling. Zorg dat je dit dagelijks herhaalt.
3. Maak een to-do list
Bij goed omgaan met tijd en structuur aanbrengen, hoort een goede to-do list. Maak de lijst voor de dag niet te lang. Als je bepaalde taken niet kunt afronden, schuif ze dan door naar de volgende dag.
4. Doe de belangrijkste taken eerst
Als je de morgen fris begint, zorg dan dat je de belangrijkste taken van de dag als eerste doet. Met de taken die bovenaan je to-do-list staan, ga je meteen aan de slag. Dat geeft een goed gevoel voor de rest van de dag en laat je efficiënter werken.
5. Zorg voor werk-privé balans
Als startende ondernemer ben je de hele dag druk met je business, waardoor privézaken er mogelijk bij inschieten. Terwijl die privézaken misschien wel net zo belangrijk voor je zijn. Timemanagement is ook zorgen voor een goede werk-privé balans.
6. Zet notificaties uit
E-mails, appjes en social media zijn belangrijk, maar kunnen je ook afleiden. Kies momenten om je e-mails te checken, bijvoorbeeld drie keer per dag: ’s ochtends na de eerste belangrijke taken, aan het begin van de middag en op het einde van de dag voordat je je laptop dichtdoet. Hier zijn 6 handige tips om je mailbox te organiseren.
Ben je met een belangrijke taak bezig, zet dan notificaties uit voor appjes en social media. Kies ook daarvoor een aantal momenten op de dag. Kun je jezelf niet beheersen? Apps kunnen je helpen, bijvoorbeeld die van Unpluq.
7. Neem regelmatig pauze
Wil je je productiviteit verhogen en efficiënt werken, dan is het belangrijk regelmatig te pauzeren. Loop even weg van je laptop, ook al is het voor een paar minuten. In je timemanagement schema kun je ook die (kleine) pauzes opnemen.
8. Handige tools voor timemanagement
Er zijn allerlei handige tools voor goed omgaan met je tijd. Zoals Trello, dat borden, lijsten en kaarten biedt om to-do-lijsten te maken en projecten te beheren. Google eens op ‘de beste apps voor timemanagement’ en je zult veel tegenkomen, ook voor je werk-privé balans.
Timemanagement: de meest gestelde vragen
- Hoe doe ik het beste aan timemanagement?
Timemanagement is simpelweg het verstandig omgaan met je tijd. Zo kun je effectief en doelgericht werken zonder dat je overvoerd wordt. Structuur aanbrengen in je dag, to-do lists maken en de belangrijkste taken eerst doen, zijn enkele tips. - Welke tips zijn er voor timemanagement?
Breng structuur aan in je dag door lijsten te maken met taken. Maak een to-do list, doe de belangrijkste dingen eerst. Zorg voor vaste momenten om je e-mail te checken. Zet notificaties uit. Vergeet niet te pauzeren. Zorg voor een goede balans privé-zakelijk.