marieke

Wat je moet weten over tijdelijke arbeidscontracten

Naar verwachting zijn op 1 juli aanstaande drie belangrijke wetswijzigingen over tijdelijke arbeidscontracten een feit. Als startende ondernemer met de ambitie om personeel aan te nemen moet ook jij hiermee straks rekening houden. Waarom en wat gaat er dan precies veranderen? Dat zal ik in dit artikel proberen uit te leggen.

De Tweede Kamer heeft kort geleden ingestemd met het afschaffen van het concurrentiebeding bij tijdelijke arbeidscontracten. Daarnaast ging de Kamer akkoord met een verbod op een proeftijdbeding bij arbeidscontracten die zes maanden of korter duren. Tegelijkertijd wordt er voor tijdelijke contracten een zogenoemde wettelijke 'aanzegtermijn' ingevoerd.

Verbod concurrentiebeding

Hieruit kun je in principe opmaken dat het concurrentiebeding bij tijdelijke contracten grotendeels zal verdwijnen, al zal dit in zeer uitzonderlijke situaties wel mogelijk blijven. Maar dan moet jij als werkgever wel schriftelijk kunnen aantonen dat het concurrentiebeding vanwege 'zwaarwegende bedrijfsbelangen' noodzakelijk is geweest. Jurisprudentie toont echter aan dat deze argumenten alleen nog in zeer speciale en bijzondere omstandigheden door de rechter worden geaccepteerd.

Verbod op proeftijd

Bij tijdelijke arbeidscontracten van zes maanden (of korter) mag straks dus geen sprake meer zijn van een proeftijdbeding. Nu kan de werkgever zijn medewerker wettelijk gezien nog één maand op proef laten meedraaien, maar dat is vanaf 1 juli verboden. Dergelijke contracten kunnen vanaf juli 2014 tussentijds nog wel worden beëindigd via de rechter of het UWV. In de praktijk betekent dit dat werkgevers een contract met een looptijd van zes maanden of korter gewoon zullen laten aflopen. Simpelweg omdat deze optie meestal goedkoper is dan de kosten van een tussentijds ontslag.

Aanzegtermijn

Tijdelijke contracten lopen nu automatisch af. Maar let op: werkgevers moeten vanaf 1 juli een maand voor afloop van het contract de medewerker duidelijkheid geven over het al dan niet voortzetten van de arbeidsrelatie. Dit wordt ook wel 'aanzegtermijn' genoemd. Kom jij als werkgever deze verplichting straks niet (tijdig) na? Dan ben je de werknemer in kwestie maximaal een extra maandsalaris schuldig.

Wat zijn de gevolgen?

Werkgevers worden door deze aangekondigde wetswijzigingen gedwongen om goed na te denken over hoe zij flexibele medewerkers in de toekomst willen gaan inzetten. Nu de proeftijd voor sommige contracten gaat vervallen, moet een ondernemer met personeel dus juist proberen in te schatten hoe lang het duurt om een medewerker te 'testen' in zijn nieuwe functie. Zorg er als werkgever dus voor dat je de looptijd van het eerste (tijdelijke) contract op deze behoefte afstemt.

Nog belangrijker voor ondernemers met (tijdelijke) krachten in dienst: het administratief goed bijhouden van de termijnen waarop contracten aflopen. Straks moet jij als werkgever immers een maand van tevoren in actie komen en de werknemer vertellen of er een verlenging van het dienstverband inzit.

6 extra tips voor werkgevers

  1. Steek energie in het werven van goed personeel.
  2. Denk van tevoren na over hoe jij gebruik wilt maken van tijdelijke arbeidskrachten. Stem hierop vervolgens de looptijd van alle tijdelijke contracten af.
  3. Geef nieuwe medewerkers met een concurrentiegevoelige functie altijd een arbeidscontract met daarin een concurrentiebeding. Realiseer je wel dat een rechter dit beding achteraf nog ongeldig kan verklaren, maar dat is alsnog beter dan dat je op voorhand al met lege handen komt te staan.
  4. Verplaats in de bedrijfsadministratie de beëindigingdatum van al jouw tijdelijke contracten een maand naar voren. Op die manier zul je de verplichte aanzegtermijn van één maand nooit over het hoofd zien.
  5. Breng voor 1 juli 2014 al jouw huidige tijdelijke arbeidscontracten in lijn met de nieuwe regelgeving.
  6. En schakel bij twijfel altijd deskundige juridische hulp in.

-Antonie Kerstholt 

Gepubliceerd op:
08-04-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Juridisch

Als startende ondernemer moet je ook een aantal belangrijke juridische zaken regelen. Denk alleen al aan het opstellen van algemene voorwaarden en inkoop- of samenwerkingscontracten. Op deze pagina's vertellen we welke juridische kwesties gangbaar zijn en hoe jij je als startende ondernemer hiertegen kunt beschermen.

  1. Stel goede algemene voorwaarden op
  2. Onderzoek de mogelijkheden van merkbescherming
  3. Weet hoe jij je kunt wapenen tegen wanbetalers

Nu populair: juridisch en ondernemen gaat hand in hand met het opstellen van contracten. Lees de tips in de checklist: hoe stel je een juridisch contract op?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.