marieke

Effectief netwerken

Ik vind 'netwerken' leuk om te doen. Het levert mij klanten en toekomstige kansen op. Daarom besteed ik continu aandacht aan mijn netwerk en breid ik dit waar mogelijk uit met nieuwe waardevolle contacten. Mijn tip voor als u net een bedrijf bent gestart of dit gaat doen: breng eerst uw huidige netwerk in kaart.

Bepaal met welk doel u netwerkt en welke netwerken (bestaand en nieuw) u gaat gebruiken om dit te bereiken. Wilt u klanten binnenhalen? Wees dan actief op platformen waarop uw potentiële klanten zich begeven. Bijvoorbeeld door u op LinkedIn aan te melden bij relevante groepen of startersbijeenkomsten bij te wonen. Op social media kunt u trouwens eenvoudig ontdekken waar uw concurrenten zitten. Denk aan het nagaan van de deelnemers van bepaalde LinkedIn-groepen en volgers van specifieke Twitter-profielen. Formuleer per netwerk uw doelen en doelstellingen.

Wees uzelf

Netwerken is een belangrijke vaardigheid voor ondernemers. U bent - bewust of onbewust - vaak al actief via:

  • LinkedIn, Twitter etc;
  • Ondernemersverenigingen;
  • Ondernemersplatformen;
  • Brancheorganisaties;
  • Sportverenigingen;
  • Vrienden

Activeer juist die netwerken waarbij u zich comfortabel voelt. U kunt dan op een authentieke manier uw boodschap overbrengen aan deze contacten. Online, offline of op beide manieren.

Vraag hulp

Via LinkedIn ontdekt u snel genoeg welke persoonlijke relatie u kunt introduceren bij iemand buiten uw netwerk. Veel mensen vinden het lastig om aan anderen hulp te vragen. Zelf ervaar ik dat de meesten anderen graag helpen als daarom wordt gevraagd.

Valkuil

Is kennismaken voor de ander net zo belangrijk als voor u? Voorkom dat u iemand vaak benadert zonder resultaat. Dan komt u al snel drammerig over. Wees liever geduldig en geeft iemand voldoende tijd om te reageren. Blijft deze uit? U bereikt door het bezoeken van iemand zijn profiel dat u gezien wordt. Wie kijkt tegenwoordig niet wel eens op de 'Who's viewed your profiel?'-pagina? Tip: Stuur het contact altijd eerst een bericht. Heeft u al een voicemail ingesproken? Probeer dan een andere benadering, zoals het sturen van een e-mail.

Nu en in de toekomst

U weet vooraf vaak niet welk contact nieuwe kansen oplevert. Ik zoek in gesprekken altijd naar raakvlakken. Nu en in de toekomst. Ook het opbouwen van een goede netwerkrelatie kost tijd. Mijn relatie met de Rabobank startte een jaar geleden. Wij spraken toen over de lancering Wijstarten.nl. Dit resulteerde in een goed eerste contact, hoewel de Rabobank nog niet meedeed aan ons platform. Wel stelden we vast dat bloggen op Ikgastarten.nl voor beide partijen relevant zou zijn.

Effectief netwerken

Wees consequent. Zorg dat de communicatie relevant is voor uw doelgroep, zodat contacten niet snel weer afhaken. Bijvoorbeeld door u te 'ontvolgen' op Twitter. Uw berichten bereiken die persoon dan niet meer. Verstuur afwisselende berichten; Ik deel op Ikgastarten.nl mijn kennis en ervaring. Anderzijds verspreid ik via Facebook en Twitter feiten over mijn markt en gebruik daarbij leuke plaatjes, filmpjes of anekdotes om anderen te inspireren.

Daarnaast plaats ik commerciële berichten en heb ik veel persoonlijk contact. Deze mix is belangrijk. Doseer uw communicatie. Zorg dat u continu - maar niet teveel - aanwezig bent. Ook uw concurrenten zijn actief op social media. En communiceren misschien wel met dezelfde mensen. Houd daarom altijd uw ogen en oren open en benut kansen.

Verbind uw netwerk

Zorg voor logische verbindingen tussen uw netwerken en laat deze elkaar versterken. Bloggen kost mij de nodige tijd en moeite, maar levert ook veel op. Ik bereik hierdoor mijn primaire doelgroep en kan tegelijkertijd een link leggen met mijn platform. Deze maandelijkse inspanning is dus goed besteed.

Resultaat

Samen met andere ondernemers, een aantal grote bedrijven en andere belanghebbenden lanceer ik binnenkort een nieuwe dienst voor starters. Hieraan zal de Rabobank wel een bijdrage leveren. Van het schrijven van een businessplan tot de lancering van mijn bedrijf heeft bijna negen maanden in beslag genomen. Dit nieuwe initiatief kunnen wij - mede dankzij mijn netwerk - twee keer zo snel lanceren. Het trotse resultaat van een starter die sinds één jaar bewust actief netwerkt in een nieuwe markt.

-Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
27-08-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.