marieke

Samen succesvoller

Als starter stelde ik mijzelf veel vragen. Welke vaardigheden en activiteiten zijn essentieel voor mijn succes? Wat zijn mijn kwaliteiten en welke activiteiten kan ik beter uitbesteden? Hoe zorg ik ervoor dat anderen mij daarbij helpen? Ik weet veel van sales en marketing, maar het ontwikkelen, inrichten en managen van een online platform… Dat kunnen anderen veel beter.

Ik maak al jarenlang actief gebruik van LinkedIn en mijn contacten op dit platform. Een up-to-date LinkedIn-profiel heeft zo zijn voordelen. Zo kunt u snel contact leggen met persoonlijke relaties. Het raadplegen en activeren van mijn eigen netwerk heeft mij geholpen bij de start van mijn bedrijf. Om het eerste idee uit te werken tot een concreet businessplan overlegde ik bijvoorbeeld bijvoorbeeld met veel relaties waarmee ik via Linkedin snel contact maakte.

Focus

Ongeveer zeventig procent van de startende ondernemers is ZZP'er. Ook ik heb ervaren dat er veel komt kijken bij ondernemen. Het is afwisselend en uitdagend, maar er schuilt ook een gevaar in. U kunt namelijk de nodige tijd en energie verspillen aan activiteiten die u (nog) niet goed beheerst. Al die tijd en energie leveren dan een matig resultaat op. Het is daarom de kunst om over voldoende zelfkennis te beschikken en te kunnen inschatten voor welke zaken u beter hulp van buitenaf kunt inschakelen. Het is een bekende valkuil voor ZZP'ers dat zij (te)veel zelf willen doen.

Krachten bundelen

In samenwerking met mijn zakenpartner vond ik andere ondernemers die ons konden helpen met activiteiten die niet tot onze kernkwaliteiten behoren, maar wel essentieel waren voor het realiseren van onze ondernemersdroom. Hieronder volgen 7 tips waar u op het gebied van samenwerking uw voordeel mee kunt doen:

  1. Werk samen met professionals die over de benodigde kennis beschikken om uw doelen te realiseren. Heel belangrijk: een goed team moet elkaar aanvullen.
  2. Zorg voor een gedeelde visie, aanpak en gezamenlijk doel.
  3. Bespreek uw verwachtingen over de samenwerking en wees daarover open.
  4. Maak concrete afspraken over de taken en rolverdeling.
  5. Formuleer SMART-doelstellingen en houd elkaar hieraan.
  6. Stel een contract op waarin de gemaakte afspraken (en elkaars persoonlijke belangen) zijn opgenomen.
  7. Blijf eerlijk en open met elkaar communiceren.
  8. Vier ook successen samen.

Together Each Achieves More (TEAM)

Ondertussen werk ik in mijn bedrijf met een aantal ondernemers als één team samen aan ons online platform voor starters. We hebben een gezamenlijk doel, waarbij bij een succesvolle uitkomst iedereen evenveel profiteert. Op deze manier bereiken we samen meer. De vijf belangrijkste voordelen van samenwerken zijn:

  1. U werkt samen met professionals.
  2. Iedereen werkt mee voor eigen rekening en risico.
  3. U houdt elkaar scherp.
  4. U kunt uw tijd en energie besteden aan datgene waar u goed in bent.
  5. Als iedereen profiteert van eventueel succes, zullen uw teamleden zich sneller maximaal inzetten om het gezamenlijke doel te bereiken.

-Coen van Delft


Marketing- en salesexpert Coen is voor SRM werkzaam als kerndocent voor de opleiding e-Marketing NIMA B. Daarnaast is hij als (mede)oprichter actief betrokken bij wijstarten.nl en de Online Starterstraining.

Gepubliceerd op:
26-03-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x3
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketingplan

Het schrijven van een goed marketingplan kan jouw bedrijf een vliegende start geven en werkt op termijn bovendien kostenbesparend. Natuurlijk kun je dit door een extern marketingbureau laten doen, maar als je dit plan zelf schrijft, krijg je ook beter zicht op de marketingstrategie en (haalbaarheid van de) gestelde doelen uit het bedrijfsplan. Hieronder gaan we dieper in op het maken van een goed marketingplan en ontdek je wat hierbij komt kijken, zoals:

  1. Hoe maak je een goed marketingplan? Alles over de marketingmix 2.0
  2. Hoe zet je een product of dienst goed in de markt?

Tip! Het maken van een concurrentie- en/of klantenanalyse kan helpen om een nog beter beeld te krijgen van de markt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.