De mooiste ondernemerskansen van Pinterest
Pinterest - ’s werelds grootste ideeën catalogus - is hét social media-platform om te volgen in 2017. Met de introducte van diverse advertentiemogelijkheden in het vooruitzicht, kun je namelijk nog beter jouw doelgroep in het hart raken met inspirerende boodschappen. In deze blog zet ik alle opties voor je op een rijtje.
In de 'voorspellende lijstjes' die aan het eind van een jaar altijd verschijnen wordt Pinterest nog niet zo vaak genoemd als dat andere visuele platform, Instagram.
Ten onrechte, want met twee miljoen Nederlandse gebruikers (waarvan bijna 335.000 de site dagelijks bezoeken) doet de online inspiratie zoekmachine niet onder voor Instagram (met 2.1 miljoen gebruikers).
Bovendien verschillen beide platforms nogal van elkaar. Waar Instagram-gebruikers met name 'het nu' delen en een visueel dagboek bijhouden, wordt Pinterest vooral gebruikt om vooruit te kijken en de toekomst vorm te geven en te plannen. En zo inspiratie op te doen voor bijvoorbeeld een nieuwe woon- of slaapkamer of die mooie reis. Dat maakt dat de Pinterest-gebruiker vanuit een positieve flow deze website bezoekt.
Merkgevoeligheid
Met die 'ik-wil-ideeën-opdoen'-instelling zijn zogenoemde 'pinners' gevoelig voor merken en bedrijven die waardevolle content delen. Ook zullen zij eerder actie ondernemen op de informatie die ze vinden, zoals de daadwerkelijke aankoop van een product of het bezoeken van de gedeelde website.
Uit onderzoek van Ahalogy bleek dat het Pinterest het koopgedrag in de VS enorm stimuleert. Zo heeft 73 procent van de actieve pinners weleens een product gekocht, nadat ze dit op Pinterest had gezien.
Populairste categorieën op Pinterest
- DIY (do-it-yourself)
- eten & drinken
- interieur
- haar & beauty
- design
- reizen
- damesmode
- gezondheid & fitness
- cadeaus
- tuinieren
Sluit dit rijtje aan bij jouw doelgroep en product of dienst? Dan is Pinterest het overwegen waard, zeker als jij erin slaagt om jouw aanbod visueel goed neer te zetten.
'Via gesponsorde pins laat je de klant straks ideeën tot leven brengen met jouw producten en diensten.'
Sponsor je pins
In de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk biedt Pinterest al diverse interessante advertentiemogelijkheden aan. Het is de verwachting dat je deze gesponsorde pins (promoted pins) vanaf volgend jaar ook in Nederland kunt gaan inzetten.
Misschien heb je wel eens een Google Adwords-campagne gevoerd: dat zou je hiermee kunnen vergelijken. Het zijn pins waarvoor je als bedrijf betaalt, zodat primaire doelgroepen ze in relevante zoekresultaten, categoriepagina's en op de startpagina te zien krijgen.
Op deze manier genereer je meer aandacht voor je merk en bedrijf, verhoog je het bezoek aan je website en laat je de klant ideeën tot leven brengen met jouw producten en diensten.
'Buy it'-knop
In de Verenigde Staten is het al enige tijd mogelijk om rechtstreeks vanaf Pinterest producten aan te schaffen. Dit kan met zogenoemdede 'buyable pins'.
Pinterest evenaarde het gevoel van online shoppen al - op je gemak struinen en snuffelen door de online schappen - maar maakt het nu ook mogelijk om 'echt te winkelen' door pins met een koopknop aan te bieden.
In Amerika betaal je de aankoop gemakkelijk via Apple Pay of met een creditcard. Social media en e-commerce komen hier samen. Zeer interessant als je een webshop hebt of hier op korte termijn mee wilt starten.
Cinematic pins
Ook komen er langzaam maar zeker meer mogelijkheden om via Pinterest op een visuele manier het verhaal van je bedrijf te vertellen. Dat wordt ook wel visual storytelling genoemd. Op Pinterest kan dit via het toevoegen van 'cinematic pins' (een gif-bestand dat automatisch start met afspelen als je eroverheen scrolt) of 'promoted videos'.
'Maak gebruik van de mogelijkheid om extra informatie te tonen bij jouw pins.'
Pinterest in Nederland
Mooi natuurlijk al die gesponsorde pins, maar die zijn nog niet beschikbaar in Nederland. Toch kun je ook nu al een voorsprong nemen op de concurrentie en sterk(er) in beeld komen met Pinterest. Dat begint met het opstellen van een goed bedrijfsprofiel en het delen van relevante (en goed vindbare) content.
Ook kun je in Nederland al gebruik maken van uitgebreide pins. Bij deze pins wordt extra informatie getoond, zoals de naam van het product en de prijs. Daarnaast wordt hierbij vermeld of het product nog op voorraad is. Door deze informatie zichtbaar te maken, kun je een drempel wegnemen bij een (potentiële) klant.
Tip! Laat je ook eens inspireren door hoe andere bedrijven Pinterest inzetten in hun marketingstrategie; neem daarvoor eens een kijkje op Pinterest voor Bedrijven.
Tot pins in 2017?
Over deze auteur
Hélène van den Dungen (41) is trade marketeer bij Flokk. Als zzp'er adviseert ze bedrijven over de inzet van Pinterest. Ook geeft ze workshops en schreef ze het boek In beeld met Pinterest in 60 minuten. Volg Hélène op social media:
De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.