marieke

Netwerken

Als startende ondernemer zal u er vroeg of laat mee te maken krijgen: netwerken. Met als doel: het vinden van nieuwe klanten. Velen zweren erbij, anderen moeten er niets van hebben. Is netwerken tijdsverspilling of pure noodzaak?

Toen ik jaren geleden mijn bedrijf startte, was ik uiteraard hard op zoek naar klanten. Vaak zijn de eerste klanten bekenden uit uw bestaande netwerk, maar daarna zullen ook nieuwe klanten de weg naar uw bedrijf moeten weten te vinden. Dit kunt u bereiken door zakelijk te netwerken.

Borrels

Een populaire manier van netwerken zijn de zogenaamde netwerkborrels. Een informele setting om snel - maar vaak wat oppervlakkig - veel nieuwe gezichten te zien. In de grote steden worden dit soort initiatieven regelmatig georganiseerd. In de regio Rotterdam kunt u bijvoorbeeld denken aan de Rotterdam Community-borrel.

Ongedwongen

Netwerkborrels kenmerken zich door een open en ongedwongen structuur. Het gaat er puur om het uitbreiden van uw zakelijke kennissenkring. In principe is zo'n borrel geen slechte gelegenheid om nieuwe contacten op te doen, maar in mijn ervaring draait het vaak uit op het uitwisselen van kaartjes en het toevoegen van LinkedIn-contacten, maar blijven structurele relaties uit. Deze borrels zijn echter meestal gratis en gezellig om een keer mee te maken.

Thema-avonden

Een minder voorkomend netwerkevenement zijn de zogenaamde thema-avonden, die door bestaande bedrijven worden georganiseerd. Een goed voorbeeld is de Rabobank, die onder meer in Rotterdam speciale avonden voor startende ondernemers organiseert. Hier wordt onder meer gesproken over social media, juridische onderwerpen en financiële mogelijkheden voor starters.

Nuttig

Je zou misschien verwachten dat dergelijke bijeenkomsten vooral een reclamepraatje zijn, maar in mijn geval waren deze avonden juist nuttig. Na het praatje of workshop is er vaak voldoende gelegenheid om te netwerken. Zelf heb ik via dit soort evenementen meerdere klanten mogen verwelkomen. Ook voor deze avonden hoeft u vaak niets te betalen, al moet u wel ervoor worden uitgenodigd. Bijvoorbeeld wanneer u klant bent bij Rabobank.

Clubs

Een derde manier zijn de zogenaamde businessclubs. Deze zijn minder open en bieden meer structuur. Landelijk is er bijvoorbeeld Jong Management; een VNO NCW-netwerk voor jonge managers en ondernemers. Deze clubs zijn er in eerste instantie voor bedoeld om kennis en ervaringen uit te wisselen, maar in de praktijk wordt er ook druk genetwerkt.

Plat

Dit netwerkaspect ligt er alleen wat minder bovenop en daardoor ervaar ik dit soort gelegenheden als minder plat. Wel moet u lid worden van de club of vereniging. In mijn ervaring zijn dit soort initiatieven een verrijking voor een ondernemer. Behalve een breder netwerk, verbreedt u ook uw kennis.

Optimaal

Met alleen netwerken zal een ondernemer het niet redden. Continuïteit van uw bedrijf schuilt in langdurige relaties met klanten. Een tevreden klant kan het netwerken deels overnemen door zich in zijn eigen netwerk positief uit te laten over uw prestaties. In de regel is een referentie van een klant dan ook meer waard.

Relatie

Mede daarom heb ik het netwerken via open en informele borrels inmiddels aan de wilgen gehangen; om de simpele reden dat het veel tijd kost en (in mijn geval) te weinig opleverde. Zorg liever voor tevreden klanten door uitstekend werk te leveren, via goede aftersales en door het contact met klanten te onderhouden. Geef eens kosteloos advies of laat tijdens de feestdagen iets van u horen. Zorg voor een goede relatie met uw klant en het netwerken gaat vanzelf.

-Hubert Mooren


Hubert Mooren is eigenaar van Netnotion, een bedrijf dat zich richt op het opzetten en exploiteren van e-commerce concepten. Een voorbeeld is verandervanprovider.nl. Op IkGaStarten deelt hij zijn ervaringen als startend ondernemer.

Gepubliceerd op:
27-11-2012

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.072 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.