Voorbeeld Business Model Canvas

Op jacht naar groeimogelijkheden

De week van de ondernemer wordt in april georganiseerd. Een event waar kennis, inspiratie en netwerken centraal staan. Het thema van dit jaar is groei: iets wat mij erg aanspreekt, omdat het aansluit bij mijn zakelijke doelen. In 2014 wil ik namelijk groeien met mijn onderneming. De letterlijke betekenis van groeien is: 'groter worden, 'in omvang toenemen'.

Ik wil dit jaar vooral groeien in het aantal opdrachten en zo meer omzet genereren. Om die doelstelling te halen, zal ik aan de slag moeten. Tot nu toe had ik de luxe dat opdrachten op het juiste moment 'voorbijkwamen'. Heerlijk natuurlijk, maar voor mijn groeitarget kan ik het hier niet meer van laten afhangen. Het is noodzakelijk om andere bronnen en middelen aan te boren, zoals het actief werven van nieuwe klanten. Met andere woorden: acquisitie plegen.

Workshop

Ik schoot volledig in de stress en van mijn zorgvuldig uitgedachte plan dreigde niets terecht te komen. Maar na een workshop koude acquisitie was ik van mijn (eerste) gespreksangst af en ik wist wat ik moest doen. Ik maakte een lijst met bedrijven waarvoor ik graag wil werken. Vervolgens heb ik een kort script uitgeschreven met een paar antwoorden die ik kan verwachten. Met de tips uit de workshop en mijn script heb ik het eerste gesprek voorbereid.

Overwinnen

Toch vond ik het doodeng. In mijn carrière heb ik al heel wat acquisitiegesprekken gevoerd, maar dat was altijd voor een baas. Nu ik mijn bedrijf en dienst onder de aandacht ga brengen, blijft dit spannend. In mijn hoofd hoorde ik kleine vervelende stemmetjes, met telkens terugkerende bezwaren. Ik sloot me ervoor af en kreeg mijn eerste potentiële klant aan de telefoon.

Jammer genoeg kwam er geen opdracht voort uit het eerste gesprek, maar mijn acquisitie-angst verdween als sneeuw voor de zon. Ik merk dat ik steeds makkelijker mijn product kan verkopen; mijn pitch wordt ook steeds sterker. Een overwinning op mezelf die mijn bedrijf ten goede komt.

-Hubertien van Heek


Hubertien van Heek is actief als zelfstandig werkend coach en adviseur. Zij begeleidt werkgevers en werknemers die op enigerlei wijze geconfronteerd worden met de emotionele gevolgen van rouw en verlies op het werk.

Gepubliceerd op:
08-04-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 7.002 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.