vrouwelijke ondernemer

Vrouwelijke ondernemer, laat je zien!

Het is in Nederland 'not done' om met je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Het adagium is 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Als ondernemer echter kom je daar niet al te ver mee en zul je je zichtbaar moeten maken.

Vooral als ZZP'er zul je jezelf als ondernemer moeten laten zien. Jij bent tenslotte je eigen visitekaartje en de potentiële klant zal jou als persoon moeten (h)erkennen. Jouw zichtbaarheid kun je vergroten door regelmatig op een podium te verschijnen of met een interview in een vakblad te staan. 

Dat laatste is voor veel vrouwelijke ondernemers een brug te ver. Zij blijven liever wat meer in de luwte en steken hun hoofd niet snel boven het maaiveld uit. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de hogere faalangst en de lagere perceptie van hun eigen kwaliteiten in vergelijking met hun mannelijke collega's (bron: Global Entrepreneurship Monitor 2012 Women's Report). Een wereldwijd fenomeen bij vrouwelijke ondernemers dat hen in de weg zit bij het verkrijgen van zichtbaarheid.

Zichtbaarheid

We krijgen door het ontbreken van deze zichtbaarheid een vertekend beeld van ondernemerschap. Als ik bij een presentatie vraag naar voorbeelden van ondernemers, worden er alleen namen van blanke mannen op leeftijd genoemd. Het ondernemerslandschap is echter veel diverser met circa eenderde van de ondernemers in Nederland die vrouw is. 

Het zou goed zijn ook in de media een gevarieerder beeld te verschaffen van ondernemerschap zodat 'nieuwe' en bestaande ondernemers zich kunnen identificeren met eigen rolmodellen. Enerzijds zou het wenselijk zijn als journalisten en organisatoren van congressen meer vrouwelijke ondernemers op hun shortlist plaatsen. Een 'excuus' als "ze zijn niet te vinden" is verre van de waarheid, want ze zijn er wel degelijk. Anderzijds wil ik ook de vrouwelijke ondernemers oproepen hier zelf iets aan te doen.

Bedrijfsverhaal

Iedere ondernemer heeft een verhaal te vertellen en beschikt over een unieke mix van passie, kwaliteiten, kennis en ervaring. Als je deze unieke krachten combineert met je bedrijfsverhaal dan sta je sterk in je schoenen om jezelf als ondernemer te profileren. Je wilt dit verhaal dan toch tegen iedereen met verve verkondigen?!

Dat klinkt eenvoudig en eigenlijk is het dat ook. Zelf sta ik op vele podia en over aandacht van de media, zowel op televisie en radio als de geschreven media, heb ik niets te klagen. Ook bij mij stonden beren op de weg die vertegenwoordigers waren van mijn gedachten, zoals "kan ik dat wel?" en "stel dat het niet lukt… ". Oprechte gedachten, maar je hebt zelf de keuze wat je ermee doet. Ze uitdagen en denken "natuurlijk kan ik dat wel, ze vragen me toch niet voor niets" en "wat is het ergste wat me kan overkomen?" brengt je een stap voorwaarts.

Voorbereiding

Je komt dan tot de ontdekking dat je veel in huis hebt en wel degelijk iets te vertellen hebt. Bovendien zorg je zelf voor de voorbereiding en dat is écht het halve werk. Een presentatie voor op het podium kun je tot in de puntjes voorbereiden en oefenen. De vragen van een journalist kun je bedenken en er ook de antwoorden van tevoren bij opstellen. 

Veel mogelijke obstructies kun je bedenken, zoals het op tijd checken van de technische installatie voor je presentatie of het inhuren van een fotograaf voor rechtenvrije, professionele foto's voor bij een interview. Je zult zien dat dat podium echt niet zo eng is als het eruit ziet en de journalist vaak ook een ZZP'er is die net als jij zijn vak uitoefent. Stapje voor stapje ga je dan net als ik het plezier ontdekken van het uitdragen van je verhaal en het inspireren van anderen met jouw passie.

[Bron: MKB Servicesdesk]

Lees ook

Hoe zet je een product in de markt?
Zo blijf je als zelfstandige eigen baas
Vind jouw eerste klant in 5 stappen
Zo maak je een goede eerste indruk


Josette Dijkhuizen is ondernemerscoach, gastspreker en auteur van (onder andere) het boek Het Ondernemersgen.

Bijgewerkt op: 07-10-2014 Gepubliceerd op:
08-10-2014

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.