marieke

Beter ondernemerschap

Koud gestart als zelfstandige stromen ook bij u vast en zeker de uitnodigingen binnen om lid te worden van een netwerk. Vol overgave stortte ik mij jaren geleden op het Jonge Bedrijven Netwerk Groningen (JBN). De opbrengst: een paar interessante en langdurige samenwerkingsverbanden.

Netwerken met frequente bijeenkomsten leveren op dat u de leden en hun expertises goed kent. Heeft u een opdracht die u niet alleen, of zelf kunt vervullen, dan schakelt u iemand uit uw netwerk in. Nu zijn er nogal wat netwerken. Landelijk, regionaal én lokaal. Sommigen daarvan lijken duur betaald, zoals het BNI.

Verkopers

Robert Oosterbaan van Enigma Research, lid van BNI Zuidlaren, legt uit waarom het de investering waard is. "Als lid is het alsof je een groep verkopers bij de weg hebt. Medeleden hebben namelijk altijd jouw visitekaartje bij zich en bevelen jouw producten of diensten aan bij de mensen die zij ontmoeten."

Geven loont

Oosterbaan: "Een BNI-chapter bestaat uit ongeveer 35 leden. Omdat één iemand gemiddeld vierhonderd mensen kent, vergroot je jouw netwerk met 14.000 mensen. De BNI-leden vinden het belangrijk om elkaar goed te leren kennen en persoonlijke relaties op te bouwen, zodat ze elkaar op basis van vertrouwen consequent aan meer omzet kunnen helpen. Daarom heeft BNI als slogan 'geven loont'."

Sparringpartner

Een voorbeeld van een netwerk dat niets kost, is een lokale beweging van ondernemers met als doel: sparren. Jeroen Boersma van Jeroen Architectuur Studio (JAS) is één de initiatiefnemers. "Mijn persoonlijke motivatie om dit netwerk op te starten is het feit dat ik als zelfstandig professional veel alleen werk. Dat is leuk, maar ik mis soms wel een sparringpartner aan wie ik ideeën en plannen kan voorleggen."

Vrije denksfeer

"Om te voorkomen dat ik een tunnelvisie ontwikkel, heb ik brainstormpartners buiten de deur gezocht", legt Boersma uit. "Deze partners zijn lokale ondernemers die actief zijn in een andere branche. Zo ontstaat een vrije denksfeer en kom je de meest verrassende oplossingen tegen. Dit netwerk is interessant voor ondernemers die ook buiten hun vaste denkpatronen willen denken. Voor ondernemers die geen beren, maar kansen op de weg willen zien."

Gezien worden

Omdat de business niet zoals vroeger vanzelf naar u toekomt, is hotelmanager Dick Postma van het Familiehotel Paterswolde lid van MartiniBusiness. De doelstelling van dit netwerk: het verbinden van bedrijven in het Noord-Nederland. "Voor mij is het belangrijk om op veel plekken te komen en gezien te worden als ambassadeur van ons hotel. Zeker in deze economisch uitdagende tijd."

Energie

Postma: "Het vasthouden van klanten, maar zeker ook het winnen van nieuwe is belangrijk; daar moet je energie in steken. Dat kan alleen door zichtbaar te zijn. MartiniBusiness biedt die mogelijkheid, mede omdat de leden afkomstig zijn uit alle bedrijfstakken. Dit netwerk is interessant voor ondernemers die er - net als ik - in geloven dat gezien worden, ontmoeten en verbinden bijdragen aan beter ondernemerschap."

Beter ondernemerschap. Dat lijkt de winst van de besproken - en waarschijnlijk ook van de niet besproken - netwerken. Dat mag wat kosten. Tijd én geld! Zolang het u maar niet de kop kost. Benieuwd naar wat u doet. Wordt u lid van een netwerk? En wat is uw motivatie? Ik hoor graag van u.

-Marjanka Jansen


Met ruime ervaring in arbeidsbemiddeling en het communicatievak staat Marjanka Jansen van Flexibility Noord-Drenthe ondernemers terzijde in hun zoektocht naar tijdelijk en vast personeel. Zij schrijft over personele vraagstukken waar starters mee te maken kunnen krijgen. 

Gepubliceerd op:
16-07-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Netwerken

Netwerken als startende zzp'er of ondernemer kun je op verschillende manieren doen. Je kunt als starter online naar potentiële klanten of opdrachtgevers zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn of een ander online netwerkplatform.

Je kunt natuurlijk ook persoonlijk naar bijeenkomsten toe gaan. zo kun je je zakelijke kennissenkring uitbreiden. Misschien doe je er wel interessante contacten. Maar waar begin je? Hieronder vertellen we je alles over het belang van netwerken en hoe je dit als starter het beste kunt aanpakken. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tip: geen idee waar je moet beginnen? Dan heb je vast iets aan dit artikel over hoe je start met netwerken.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.