marieke

De langste adem

'Blijf zitten waar je zit en verroer je niet. Houd je adem in en stik niet!' U herinnert zich deze wijze raad vast nog wel uit de tijd dat u verstoppertje speelde. Als ondernemer en zeker als starter moet u zich juist wel verroeren, daar is geen ontkomen aan. De tijd van verstoppertje spelen is dus voorbij. Het is (nood)zaak uzelf te laten zien.

Het spreekt voor zich dat u en uw bedrijf goed vindbaar moeten zijn. Dat weet u allang. U heeft een passende huisstijl met trendy logo ontwikkeld. U heeft een website die ook geschikt is voor mobiel verkeer. U bent vindbaar op LinkedIn, Facebook en Twitter.

Verleiden

Er lijkt niets meer in de weg te staan om succesvol te zijn met uw onderneming. Of toch wel? Want waar blijven de klanten? Die blijken in de praktijk ondanks uw online zichtbaarheid niet spontaan naar u toe te komen. Een klant moet worden verleid om met u in zee te gaan. Vraag u altijd af: welk probleem los ik op en hoe vertel ik het?

Actie

Als u weet welk probleem u met uw product of dienst oplost, komt u in actie en zoekt u zelf uw toekomstige klanten op. Dit betekent dat u uw 'verstopplaats' moet verlaten. Want als u blijft zitten waar u zit, loopt u het risico uw onderneming al in de kiem te smoren. Mijn ervaring is dat u heel wat moet doen om klanten aan u te binden. Voor mij werkt de persoonlijk ingevoerde formule: PAZAK.

5 duurzame tips om klanten aan u te binden

  1. Persoonlijk. Verstuur bijvoorbeeld in een kleine oplage een mailing die u persoonlijk adresseert (het liefst handgeschreven). Beschrijf welk probleem u oplost. U sluit af met de mededeling dat u volgende week belt om vragen te beantwoorden of om een afspraak te maken. Deze belofte komt u na (vandaar de beperkte oplage).
  2. Attentie. Voorzie uw mailing van een 'bobbel'. Een bobbel wil zeggen dat u een kleine attentie meestuurt. Het is dé trigger om de envelop te willen openen. Uiteraard onderstreept de meegestuurde bobbel uw boodschap.
  3. Zet u in voor anderen. Word lid van bijvoorbeeld het MKB en/of een plaatselijke commerciële club. Een dergelijk lidmaatschap kost geld; haal dus hieruit wat erin zit. Kom in actie! Bekleed een bestuursfunctie en zet u in voor andere ondernemers. Hoe meer mensen uw kwaliteiten kennen, des te beter het is voor uw imago.
  4. Aandacht geven. Breng een bezoek aan Bedrijven Contact Dagen. Bedenk van tevoren wie u wilt spreken. Hier geldt eigenlijk: naar wie u wilt luisteren. Besteed oprechte aandacht aan uw gesprekpartner, stel vragen en luister. Gun de ander het woord. Het verkoopgesprek wordt een uitwisseling van kennis en ideeën. Iets waarvoor u aandacht heeft, zal groeien. Uw gesprekspartner wil graag met u verder praten.
  5. Kennis delen. Houd bijvoorbeeld een blog bij op uw website of nog beter: op de website van de club waarbij u zich inzet voor andere ondernemers. Deel in uw blog uw specifieke kennis en inzichten. Tot in de lengte der dagen blijft uw kennis zichtbaar op het internet.

Onderneem én blijf luisteren voor de langste adem.

-Marjanka Jansen


Met ruime ervaring in arbeidsbemiddeling en het communicatievak staat Marjanka Jansen van Flexibility Noord-Drenthe ondernemers terzijde in hun zoektocht naar tijdelijk en vast personeel. Zij schrijft over personele vraagstukken waar starters mee te maken kunnen krijgen. 

Gepubliceerd op:
19-03-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.