marieke

Onvoorwaardelijke liefde

Hij beschikt over een grote dosis kennis, de juiste opleiding en zelfs zijn leeftijd lijkt een pré om een team experts aan te sturen. Toch is hij in zijn baan als leidinggevende ongelukkig. Waarom? Omdat hij deze rol op basis van zijn ervaring kreeg toebedeeld, maar persoonlijk niet geschikt is om richting te geven aan de nieuwe koers die de organisatie wil inzetten.

Zijn werkgever ziet dit inmiddels ook in en de betreffende functionaris kan zijn oude functie weer vervullen, zodra er een opvolger is gevonden. In de zoektocht naar een nieuwe werknemer staan de harde achtergrondskenmerken - zoals opleiding en ervaring - centraal. Deze zogenaamde 'harde' criteria zijn echter minder verklarend voor het gedrag dat iemand laat zien.

Zachte criteria

In de wervings- en selectieprocedure is het van belang om ook te kijken naar de dieperliggende waarden en drijfveren van geschikte kandidaten, oftewel: de 'zachte' factoren. Om de gewenste koers te kunnen varen, is het van belang dat de waarden en normen van de nieuwe werknemer aansluiten op de langetermijndoelen van een bedrijf. De vraag die dan ook gesteld moet worden: wat voor type werknemer kan mijn onderneming het beste aannemen om de omslag te maken?

Type werknemer

Een werknemerssegmentatie is op dit gebied een effectief instrument. In het WorkLocus-model van Motivaction worden vijf typen werknemers onderscheiden. Zij hebben ieder hun eigen werkhouding, ambities, competenties, kwaliteiten en behoeften. Kandidaten worden geselecteerd op basis van opleiding, ervaring, maar ook de 'zachte' factoren spelen een beslissende rol bij de selectie.

De 5 typen werknemers

  1. Carrièregerichten. Deze werknemers zijn erg ondernemend en ambitieus. Ze jagen met name succes en status na en willen de top bereiken. Salaris, aanzien en uitdaging zijn belangrijk. Visie: "the sky is the limit".
  2. Maatschappijbewuste ontplooiers. Deze werknemers zijn leergierig en in veel gevallen bewust bezig met milieu en maatschappij. Voor hen is zelfontplooiing een belangrijk doel en ze werken het liefst voor een maatschappelijk verantwoord en internationaal bedrijf. Visie: "we are in it toeter".
  3. Werkers om te leven. Dit zijn meer uitvoerende werknemers, die goed orders opvolgen, goed kunnen luisteren en doen wat zij moeten doen. Deze werknemers zijn minder ambitieus en zijn materialistisch ingesteld. Visie: "de baas moet mij vertellen wat ik moet doen".
  4. Onafhankelijke creatievelingen. Deze werknemers hechten waarde aan vrijheid en hebben een kritische blik. Ze werken graag in een platte bedrijfscultuur en geven dan ook weinig om hiërarchie. Ze zijn creatief en kunnen goed werken in chaos. Visie: "ik hou van chaos".
  5. Loyalen. Deze werknemers houden van structuur. Ze werken graag op vaste werktijden en hechten veel waarde aan een vast contract. Ze zijn zekerheidszoekers en nemen nauwelijks risico's. Visie: "oost west, thuis best".

Belofte

De zoektocht naar talent in een kleiner wordende beroepsbevolking dwingt recruiters kritisch te kijken naar welke boodschap (online of offline) er moet worden gecommuniceerd. De huidige arbeidsmarkt - waarin niets zeker is - vraagt een werkgever een belofte te doen. Deze belofte houdt in: duidelijk communiceren waar de organisatie voor staat. Hieraan moet een (nieuwe) werknemer zich willen verbinden, met liefde. Onvoorwaardelijk!

-Marjanka Jansen


Met ruime ervaring in arbeidsbemiddeling en het communicatievak staat Marjanka Jansen van Flexibility Noord-Drenthe ondernemers terzijde in hun zoektocht naar tijdelijk en vast personeel. Zij schrijft over personele vraagstukken waar starters mee te maken kunnen krijgen. 

Gepubliceerd op:
12-02-2013

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x1
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.613 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.