marieke

Voorkom reputatieschade door mismatching

Een maand geleden interviewde ik een werkzoekende financieel administratief medewerker van middelbare leeftijd. Het uitvoeren van haar werkzaamheden vraagt om een grote mate van nauwkeurigheid. Die kwaliteiten bezit zij, aldus de ingewonnen referentie. Evenals een goede beheersing van de Engelse taal.

De vrouw functioneerde vroeger als rechterhand van de directeur en assisteerde daarnaast de proces- en kwaliteitsmanager. Dat verwarde mij. Het was dus geen financieel administratief medewerker, maar een managementassistente. En hier zit de valkuil waarvoor ik u graag wil behoeden. Deze dame was namelijk een ervaren administrateur, niet direct een rechterhand van een directeur (en wat andere managementleden). Aan de verwachtingen kon zij dan ook niet voldoen. De baan maakte haar letterlijk ziek. Hoe kon het zover komen?

Tijdgebrek

Vier maanden geleden zocht de directeur van dit bedrijf een rechterhand in de vorm van een 'management assistente'. Zonder hiervoor eerst een functieprofiel te maken plaatste het bedrijf een personeelsadvertentie, waarop vele reacties volgden. De directeur had te weinig tijd om alle sollicitatiebrieven te lezen en een goede selectie te maken. Klinkt bekend?

Netwerk

Gelukkig bood het netwerk van de directeur uitkomst. De dame die ik sprak, kwam via via met hem in contact. Er volgde een kennismakingsgesprek, waarna er al snel een overeenkomst voor onbepaalde tijd op tafel kwam. De tijd zou én de directeur én de managementassistente wel leren welke taken en verantwoordelijkheden op haar schouders terechtkwamen.

Reputatieschade

Nog geen vier maanden later was de balans ver te zoeken. Vertrouwen had plaatsgemaakt voor wantrouwen. Het contract werd via de rechter ontbonden. Het resultaat? Teleurstelling bij alle betrokkenen. De directeur is terug bij af en zal opnieuw moeten werven. Dit kost tijd en geld. Klanten en medewerkers zullen zich bovendien afvragen waarom de assistente zo snel is weggegaan en dat komt de reputatie van een bedrijf vaak niet ten goede. En de financieel administratief medewerker? Zij gaf een baan op voor deze functie. Nu zit ze zonder werk en is een teleurstelling en veel onzekerheden rijker.

Mismatching

Gebrek aan tijd en kennis kunnen tijdens het werven van personeel bij startende ondernemers voor problemen zorgen. Met alle gevolgen van dien. Want niemand kan u vertellen hoe hoog de kosten van opgelopen reputatieschade zullen uitvallen. Wat kunt u doen om teleurstelling te voorkomen en wederzijdse verwachtingen waar te maken?

10 starterstips om succesvol te werven

  1. Weet welk talent u nodig heeft om uw ambities te realiseren. Met 'talent' bedoel ik: de kennis en vaardigheden die iemand in huis heeft en het gedrag dat hij/zij hierbij laat zien.
  2. Wanneer u heeft vastgesteld wat voor soort talent u zoekt, stelt u een functieprofiel op.
  3. In dit functieprofiel beschrijft u de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van de ideale kandidaat en de expertise waarover hij/zij beschikt.
  4. Het is raadzaam dat u in dit profiel ook de directe omgeving van de functie omschrijft. Denk aan de beloning, stijl van leidinggeven en toekomstperspectieven.
  5. Stel een sollicitatiecommissie samen en verdeel de taken en rollen.
  6. Beschrijf de sollicitatieprocedure.
  7. Bepaal op welke manier u gaat werven. Welke media worden ingezet? Hoe? Of schakelt u liever de expertise van een bureau in?
  8. Stuur sollicitanten naar aanleiding van een brief een bevestiging van ontvangst en beschrijf daarin de vervolgprocedure.
  9. Besteed tijd aan het lezen van de reacties en het curriculum vitae (cv).
  10. Informeer ook de afgewezen sollicitanten tijdig en zorgvuldig. Het kunnen zomaar uw toekomstige klanten zijn!

Kortom: het werven van een nieuwe medewerker kost tijd. Daarnaast vraagt dit om een zorgvuldige werkwijze. Gelukkig zijn er professionals die u hierin kunnen ondersteunen. Ga maar na: de kosten om een externe specialist in te huren zijn snel genoeg terugverdiend als u het juiste talent vindt en de reputatie van uw bedrijf hoog weet te houden.

-Marjanka Jansen


Met ruime ervaring in arbeidsbemiddeling en het communicatievak staat Marjanka Jansen van Flexibility Noord-Drenthe ondernemers terzijde in hun zoektocht naar tijdelijk en vast personeel. Zij schrijft over personele vraagstukken waar starters mee te maken kunnen krijgen. 

Gepubliceerd op:
23-10-2012

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x2
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Personeel

Als starter kun je natuurlijk in je eentje van start gaan met het bedrijf, maar het kan zijn dat je al direct op zoek moet naar geschikt personeel. Maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. En met welke wettelijke regels (denk aan verzekeringen, loonheffingen etc.) moet je allemaal rekening houden? Hieronder beantwoorden we veel voorkomende vragen over personeel aannemen, waaronder:

  1. Personeel aannemen: waarop moet je letten?
  2. Hoe stel je een contract op?
  3. Kun je als zelfstandige ook personeel aannemen?


Heb je jouw eerste medewerker gevonden? Houd dan ook rekening met de verzekeringen die je hiervoor moet gaan afsluiten. In dit artikel lees je er alles over: hoe verzeker je jouw personeel?

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.072 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.