Hoe kom je hoger in Google? Tips uit de praktijk

Hoe kom je hoger in Google? 5 tips uit de praktijk

Nadat je webwinkel of blog live is gegaan begint het echte werk pas. Want hoe zorg je ervoor dat jouw site hoog in Google (en Bing) komt? Ik kan je verklappen: dat kost bloed, zweet en tranen en is gewoon een kwestie van heel hard werken. In dit artikel laat ik met een aantal praktische tips en voorbeelden zien hoe je op relatief eenvoudige wijze betere goede organische resultaten kunt behalen.

Wat weet jij over de technische opbouw van je site?

Een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de technische opbouw van een website. Voordat je jouw site kunt gaan maken (of laten maken), moet je eerst nadenken over de structuur. Welke categorieën ga je aanmaken, welke kopjes zet je in de footer en hoe ga je inschrijvingen genereren voor de nieuwsbrief? Hierbij speelt een aantal elementen een rol:

  • URL-opbouw
  • Paginatitels
  • Meta-omschrijvingen
  • Meta keywords
  • Lengte van de omschrijvingen
     

Wordt jouw website door een externe webbouwer gebouwd? Zorg dan dat je zelf voldoende kennis hebt om ‘mee te kunnen praten’. En dat je kunt controleren of de partij wel voldoende kennis van zaken heeft om de opdracht naar behoren uit te voeren.

Er is online veel informatie te vinden over dit onderwerp. Mijn 'gids' daarin is Neil Patel). Hij heeft bewezen dat zijn methodes werken en schrijft in zijn blog over verschillende onderwerpen, zoals: The 11 best ways to learn Wordpress before and after launching your blog

Hoe kom jij aan onderwerpen voor artikelen?

Content is tegenwoordig king. Dat geldt voor teksten op je eigen website, maar ook voor relevante verhalen die je op externe websites plaatst. Enige affiniteit met schrijven is bij contentmarketing wel een voorwaarde. 

Als je net gestart bent met je bedrijf, heb je vast veel inspiratie om leuke artikelen te schrijven. Mijn ervaring is echter wel dat je steeds minder inspiratie krijgt na verloop van tijd. De meeste onderwerpen heb je al behandeld en vaak verval je in hetzelfde verhaal. Toch is het heel simpel om nieuwe inspiratie op te doen. 

Spieken bij de concurrent

De makkelijkste manier is natuurlijk om bij je concurrenten te 'spieken'. Welke onderwerpen behandelen zij, welke categorieën worden uitgelicht en hoe is hun website opgebouwd? 

In een eerder artikel gaf ik al de tip om de tool Screaming Frog hiervoor te gebruiken. Dan zie je in een ogenblik welke keywords de site gebruikt, wat voor omschrijvingen ze gebruiken en welke titels zij aan hun pagina's hebben gegeven. Dat kan allemaal ter inspiratie dienen.

Ga over de grens

Google ook eens in het Engels, Duits of Frans op bepaalde onderwerpen. Tip: gebruik verschillende search queries in Google om het beste resultaat te behalen. 

De artikelen op de eerste pagina van Google worden blijkbaar goed geïndexeerd. Niet alleen omdat deze teksten SEO-friendly zijn geschreven, maar ook omdat de content blijkbaar de juiste antwoorden geeft op vragen van bezoekers. 

Je kunt deze artikelen natuurlijk met toestemming vertalen naar het Nederlands en op jouw eigen site posten. Mijn advies is om altijd de eigenaar te benaderen en hem te complimenteren met zijn site. Geef daarbij aan dat het bewuste artikel ook erg interessant is voor jouw lezers en vraag of je zijn of haar artikel ter inspiratie mag gebruiken. Uiteraard met bronvermelding en een link naar zijn site. 

Je zult zien dat maar weinig mensen zo'n compliment kunnen weigeren. Niet alleen heb je een waardevol contact gelegd, maar ook is de weg vrij om nog meer artikelen te gebruiken.

Mocht je kennis van buitenlandse talen niet goed genoeg zijn, kijk dan eens op PeopleperHour of Fiverr. Plaats een opdracht voor vertaling naar het Nederlands uit of zoek op beschikbare vertalers. Vaak is er voor relatief weinig geld iemand te vinden die jouw tekst wel kan vertalen. 

Hoe krijg je een nr 1-positie in Google?

Ik heb voor mezelf drie stappen bepaald om mijn website hoger in Google te komen:

  1. Ik maak een landingspagina of categorie aan op een bepaald onderwerp (longtail)
  2. Ik schrijf unieke content
  3. Ik zorg voor minimaal vijf inkomende links van relevante pagina's met hoge autoriteit

In de meeste gevallen blijkt deze tactiek succesvol. Focus op zogenaamde longtail-onderwerpen en schrijf zo specifiek mogelijke content. Zo heb ik zelf een uitgebreid artikel geschreven over de geschiedenis van de zelfrijdende auto. Deze pagina staat op nummer 1 in Google. 

Langzaam maar zeker kun je later ook over populairdere artikelen gaan schrijven. Maar zorg dus eerst dat je de hele longtail hebt afgewerkt. Het geeft veel meer voldoening om te zien dat je een nr 1-positie hebt behaald dan dat je op onderwerpen met veel concurrentie een paar plekken bent gestegen. Maar dan nog steeds ergens op de derde pagina blijft steken…

Google blog Boekraad

Backlinks

Het is vrij eenvoudig om backlinks te krijgen. Je kunt daarvoor de standaard directories en startpagina’s benaderen en een verzoek indienen voor een link binnen een relevante categorie. 

Beter nog is om te zoeken naar sites waar je gratis artikelen kunt plaatsen. Schrijf unieke content over jouw expertise (en zorg ervoor dat de tekst uit minimaal 350 woorden bestaat) en plaats daarin een link naar het originele artikel op jouw site. 

Probeer deze stappen eens uit. Ik ben heel benieuwd of het jou ook lukt! Laat je het weten als ik je ergens bij kan helpen?


Mark Boekraad - thumbOver deze auteur

Mark Boekraad (40) is online marketeer en mede-eigenaar van ShirtsofHolland BV. Deze startup heeft als doel om mannen te helpen in hun online zoektocht naar het perfecte overhemd. Ook is hij eigenaar van zelfrijdendeauto.com. Volg Mark op social media:

Gepubliceerd op:
17-08-2016

De door onze bloggers en experts verwoorde meningen zijn persoonlijk en vertegenwoordigen in geen geval een standpunt van de Rabobank.

Wat vind je van dit artikel?

x0
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

"Mijn inlog veranderen? Ik gebruik altijd hetzelfde wachtwoord. Dan kan ik het ook niet vergeten!" Misschien wel makkelijk, maar zeker niet veilig! Lees hoe je een veilig wachtwoord kiest en cybercriminelen buiten de deur houdt.

Cyber security - wachtwoord kiezen
Cyber security - wachtwoord kiezen

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.