Social media tips voor starters

3 manieren om meer te halen uit social media

Social media is een goede manier om uw bedrijf, product of dienst online op de kaart te zetten. Maar het gaat hierbij lang niet altijd alleen om het genereren van zoveel mogelijk retweets, vind-ik-leuks en shares. Als u echt het maximale uit uw social media-accounts wilt halen, zult u contact moeten leggen met uw doelgroep. Hieronder leest u hoe u dat doet: 3 manieren om meer te halen uit social media.

1. Stop met turven

Als u net een pagina heeft aangemaakt op bijvoorbeeld Facebook of Twitter, is het zinvol en natuurlijk ook best leuk om bij te houden hoe snel het aantal volgers wekelijks stijgt. Maar als u met uzelf de afspraak heeft gemaakt om voor het einde van dit jaar minimaal duizend volgers te hebben verzameld en dat het niet uitmaakt op welke manier u dit voor elkaar krijgt, schiet u zakelijk gezien in veel gevallen uw doel voorbij. Een profiel met meer fans is namelijk niet per definitie actiever - en dus waardevoller voor uw merk - dan een pagina met een kleine groep fanatieke volgers.

Ook op social media gaat het om de inhoud en zegt kwantiteit lang niet alles. Een gebruiker kan door uw promotie-post op te 'liken' wel direct fan worden van uw Facebook-pagina, maar wil dat ook zeggen dat deze volger zich ook daadwerkelijk verbonden voelt met uw merk of organisatie? Er zit niet voor niets het woord sociaal in social media; het opbouwen van een hechte band met uw doelgroep kost de nodige tijd en energie.

Ga in gesprek met uw volgers door bijvoorbeeld discussies te starten op LinkedIn of een poll te posten op Twitter. Reageer daarnaast snel en adequaat op mogelijke vragen en opmerkingen. Zie interactiviteit met uw volgers als dé mogelijkheid om te achterhalen wat hen beweegt en hoe zij in het leven staan, zodat u daar met uw merk, product of diens beter op kunt inspelen.

2. Wees zichtbaar op de juiste platforms

Afhankelijk van de sector waarin u werkzaam bent, kunt u een selectie maken van de social media-platforms die voor uw bedrijf het meest van betekenis kunnen zijn. Het kan dan natuurlijk gaan om grote sites als Facebook, Google+, YouTube of Pinterest, hoewel andere ondernemers wellicht eerder de voorkeur geven aan Twitter en LinkedIn.

Dat laatste platform is in feite voor iedere ondernemer geschikt. Of u nou een aannemersbedrijf start of als freelance financieel adviseur voor uzelf wilt gaan beginnen: op LinkedIn kunt u uw kwaliteiten, opleiding en ervaring op overzichtelijke wijze vermelden. Als u ook actief deelneemt aan discussiegroepen binnen uw branche, kunt u ook relatief snel uw online netwerk uitbreiden en zelfs nieuwe klussen binnenhalen. Tip: neem ook eens een kijkje op een kleiner zakelijk netwerk zoals Yammer. In bepaalde gevallen kunt u op deze niche platforms ook veel waardevolle contacten opdoen.

3. Maak tijd voor social media

Veel bedrijven kiezen ervoor om hun merk of product online onder de aandacht te brengen via het plaatsen van advertenties. Dit is ook als startende ondernemer - mits het in uw marketingbudget past - een prima manier om uw bereik te vergroten, maar houd er wel rekening mee dat na het plaatsen van bijvoorbeeld een Facebook-advertentie in de meeste gevallen de activiteit op uw pagina - al dan niet tijdelijk - zal toenemen.

Houd hiermee rekening in uw planning. Gedurende de campagne moet u een minimaal aantal dagen per week inloggen om te kijken of gebruikers een vraag hebben gesteld of opmerking hebben geplaatst waarop u moet reageren. Qua reguliere posts kunt u tegenwoordig gelukkig ook vaak vooruitwerken. Zo is het op Facebook mogelijk om via activity log berichten in de toekomst (tot het uur en minuut aan toe) te plaatsen. Een voorbeeld van hoe zo'n wekelijks social media-schema eruit kan zien, vindt u hieronder. Uiteraard kunt u ook ervoor kiezen om de taken te verdelen onder uw personeel:

  • Dagelijks -> 3 updates posten: een in de ochtend, een rond lunchtijd en een aan het einde van de werkdag
  • Maandag en woensdag -> reserveer een kwartiertje tijd in uw dagplanning om elf uur 's ochtends en kwart voor vier 's middags om op openbare en privéberichten te reageren
  • Dinsdag, donderdag en vrijdag -> Plan zowel in de ochtend als middag tien minuten in de agenda om interessante berichten te retweeten op Twitter en een reactie te plaatsen op een interessante discussie op LinkedIn

Lees ook

Starten met social media doet u zo
Succes met social media in 5 stappen
7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
3 tips voor een betere klantenbinding op Facebook
7 manieren om meer te halen uit LinkedIn
4 marketingtips voor starters
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter
Checklist: zakelijk scoren met Pinterest

Gepubliceerd op:
11-04-2013

Wat vind je van dit artikel?

x0
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit jouw social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Jouw bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.