Adverteren op Facebook duurder geworden
Bedrijven die adverteren op Facebook zijn daarvoor in de afgelopen maanden steeds meer geld gaan betalen. En het ziet er niet naar uit dat de sociale netwerksite de advertentietarieven in de nabije toekomst zal verlagen.
Dat blijkt uit onderzoek van het Engelse marketingbureau TBG Digital. De belangrijkste oorzaak voor de stijging is dat de aanmaak van nieuwe profielen is gedaald en er minder advertentieruimte beschikbaar is dan voorheen.
Reclameklik
In de laatste drie maanden ging de prijs voor een reclameklik ('cost per click of CPC') met 74 procent omhoog. De prijs per duizend views ('cost per mille of CPM') nam in Duitsland, Frankrijk en Engeland met 45 procent toe. De advertentieprijzen op Facebook kunnen per land verschillen.
Doelgroep
De kosten voor een advertentie op Facebook hangt af van verschillende facturen, waaronder de doelgroep en hoe specifiek (locatie, leeftijd, etc.) deze op de site wordt aangesproken. De definitieve prijs voor een campagne wordt vastgesteld door een veilingsysteem.
Download het Global Facebook Advertising Rapport van TBG.