Meer likes op Facebook

5 min  leestijd
3.566
Image

Eén fan op Facebook staat voor 130 euro mediawaarde. Maar de ene like is de andere niet. Wie echt alles uit Facebook wil halen, gaat voor kwalitatieve likes.

Een kwalitatieve like is een fan of vriend van jouw merk of jouw persoon. Vrienden wensen serieus behandeld te worden, zie ze dus niet als een billboard. Belangrijk is dat je relevante content op Facebook plaatst, gericht op jouw fans. Snel een copy-paste persbericht levert geen extra waarde. Goede content maken voor Facebook kost tijd en vraagt om een creatieve geest. Je kunt bijvoorbeeld inspelen op de actualiteit, relevante links delen of de input van je fans betrekken bij je product of dienst (‘Hoe moeten wij deze nieuwe schoenenlijn noemen?’).

Een goed voorbeeld van unieke content zie je bij de Facebookpagina van Hema, die bij veel berichten actief input vraagt van de fans. KLM pikt de actualiteit goed op door op een geestige manier bekend te maken dat scholieren die niet kunnen vliegen omdat hun examen Frans een dag verzet is, gratis om te boeken.

Kenbaar maken

Maar je kunt nog zulke mooie content aanbieden op Facebook, als niemand van het bestaan van jouw pagina weet, heb je hier uiteindelijk niks aan. Daarom is het belangrijk om het bestaan hiervan zo breed mogelijk kenbaar te maken en daar moet je voor investeren. Je kunt natuurlijk kiezen om op Facebook je pagina te promoten. Daarnaast moet je jouw Facebookpagina vermelden op al je andere promotionele uitingen zoals op je website, winkelruit, folders of in tv-reclames.

Cross-mediale promotie van Facebookpagina’s zie je steeds vaker terugkomen. Kijk bijvoorbeeld naar de tv-campagnes van Heineken. Die verwijzen aan het einde niet meer naar hun website, maar naar hun Facebookpagina. Je hebt bovendien ook diensten als AdRoll: zodra iemand jouw website bezocht heeft krijgt deze bezoeker, wanneer hij vervolgens op Facebook komt, het voorstel jouw pagina te liken. Uiteraard moet je mensen uiteindelijk toch overtuigen met je content, dus adverteren met een (bijna) lege of oninteressante Facebookpagina heeft weinig zin.

Illustratie van papier met gloeilamp

Nóg sterker van start

Als jij de belangrijkste zaken van tevoren regelt, maak je een goed voorbereide start en vergroot je jouw kansen op succes.

Ik maak een goede start

Niet doen

Wat je in elk geval niet moet doen is de beruchte ‘Like, Share en Win’-acties inzetten om extra likes voor je Facebookpagina te vergaren. We hebben het eerder al even genoemd: kwalitatieve likes boven kwantitatieve likes. Verschillende experts zijn het erover eens dat dit soort acties op korte termijn extra ‘fans’ oplevert, maar op lange termijn échte fans tegen je in het harnas jaagt. In het echte leven wil je ook vrienden omdat ze jou leuk vinden, niet omdat je ze misschien een iPad cadeau doet.

Bovendien is deze vorm van ‘ledenwerving’ vaak tegen de regels van Facebook. Je mag geen like vragen in ruil voor (de kans op) een prijs. Wel mag je winacties houden in een apart ontwikkelde Facebookapp en deze aanbieden aan je (potentiële) fans. Coolblue is een goed voorbeeld van een bedrijf dat zich hierbij keurig aan de regels houdt.

Welke feature is voor jou belangrijk bij het kiezen van een zakelijke rekening?

Choices

Begin bij je doelgroep

Voordat je Facebook inzet als communicatiekannaal is het belangrijk te bedenken wie je doelgroep is. Facebook is een medium voor vrienden en persoonlijke interesses. Wie dus alleen zaken doet met andere bedrijven moet zich afvragen of Facebook wel het geschikte medium is. Ga bij jezelf na of je jouw accountant wilt tegenkomen op Facebook. LinkedIn kent steeds meer functionaliteiten en is ideaal om dit soort zakelijk contacten te onderhouden. Een uitzondering hierop zijn zakelijke eindgebruikers. Een leasemaatschappij kan fans hebben omdat de gebruikers elke vier jaar een nieuwe auto afnemen, maar moet niet het idee hebben om de fleetmanagers

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop