rechtsvorm home

Checklist: eenmanszaak starten

Het aantal ondernemers groeit. In de eerste drie kwartalen van 2019 startten 10% meer nieuwe bedrijven dan in 2018 (bron: KvK). De meeste starters beginnen als zzp'er en kiezen voor de rechtsvorm eenmanszaak. Heb jij ook plannen? Check wat je minimaal moet regelen.

1. Eenmanszaak ingeschreven in het Handelsregister KvK

Het oprichten van een eenmanszaak - een bedrijf waarvan één persoon de eigenaar - is betrekkelijk eenvoudig en volstaat met een inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Veruit de meeste starters kiezen voor deze rechtsvorm.

2. Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid in kaart

Er wordt bij een eenmanszaak geen onderscheid gemaakt tussen privé- en bedrijfsvermogen. Dat betekent dat jij aansprakelijk bent voor alle handelingen en financiën van jouw bedrijf en de eventuele gevolgen persoonlijk draagt.

Het is belangrijk om rekening te houden met de mogelijke risico's, want mocht het straks misgaan, dan kun je naast je zaak bijvoorbeeld ook je koophuis en inventaris kwijtraken.

Als je getrouwd bent of gaat trouwen, is het dus zeker aan te raden om huwelijkse voorwaarden te laten opstellen. Het is ook raadzaam om een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidverzekering af te sluiten. 

3. Belastingvoordeel geregeld  

Wanneer je een eenmanszaak inschrijft bij de KvK, wordt dit automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst, die vervolgens gaat bekijken of je belastingplichtig bent.

Alleen als je voor de belastingdienst telt als ondernemer, heb je ook recht op bepaalde belastingvoordelen zoals de zelfstandigen- en startersaftrek en MKB-winstvrijstelling. Check dus of je hieraan voldoet, want het scheelt je zo € 300,- per maand. 

Zelfstandigenaftrek 2017 - gif

Bij je inschrijving in het Handelsregister heb je ook een eigen btw-nummer gekregen. Hierna wordt je door de Belastingdienst als ondernemer erkend en kun je aanslagen verwachten voor de btw-aangifte. Je wordt dan ook geacht omzet te maken en btw in rekening te brengen en voor te financieren. 

TipZet onze btw-calculator in je favorieten, zodat je snel weet hoeveel btw je moet berekenen.

4. Verzekeringen afgesloten

Zzp'ers zijn zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van hun verzekeringen. Omdat je geen werknemer bent, kun je bij eventuele ziekte geen beroep doen op de Ziektewet, WW of de WIA. Kies daarom bewust of en hoe je jezelf verzekert. Je hebt veel opties om de kosten in de hand te houden.

Als het gaat om ziektekosten is het afsluiten van een basisverzekering voor iedereen in Nederland verplicht (dus niet alleen ondernemers). Hiervoor betaal je premie aan uw ziektekostenverzekeraar. Ook betaal je jaarlijks een bijdrage via je belastingaangifte.

5. Nagedacht over je pensioen

Dit is echt onderdeel van je start, want zodra je je baan opzegt, stopt ook je pensioenopbouw. Dit gaat vaak om een echt groot bedrag dat per maand vanaf je pensioengerechtigde leeftijd.

Als zzp'er heb je natuurlijk wel gewoon recht op AOW. Voor de meeste mensen is de AOW niet voldoende om onbezorgd van hun oude dag te genieten. Ook is de pensioenleeftijd vaak hoger dan mensen denken.

Een voorbeeld: ben je na 1975 geboren? Dan is je pensioenleeftijd vaak rond de 70 jaar. Hoe eerder je begint met het regelen van je pensioen, hoe beter. Dat kan al door simpelweg een deel van je omzet opzij te zetten op een spaarrekening.

6. Administratie opgezet

Iedere ondernemer is verplicht een zakelijke administratie te voeren. Die moet de Belastingdienst bij een controle gemakkelijk kunnen controleren, dus het is handig als je dit digitaal goed inricht, bijvoorbeeld met behulp van een online boekhoudprogramma of een app.

Bij een zakelijke rekening van de Rabobank kun je via Rabo Bizzy bijvoorbeeld direct je bonnen en facturen beheren op de smartphone. 

7. Personeel aangenomen (of niet)

Je hebt straks een eenmanszaak, maar dat wil niet per definitie zeggen dat er ook maar één persoon voor je onderneming werkt. Of je nu per direct of in een later stadium personeel wilt aannemen, maakt hiervoor niet uit.

Het is goed om klaar te zijn voor eventuele snelle groei en na te denken over hoe je je bedrijf op termijn versterkt.

De naam van uw eenmanszaak zegt namelijk iets over de rechtsvorm en niet over het aantal personen dat werkzaam is in je bedrijf. Je kunt dus gerust freelancers, uitzendkrachten of ander personeel inhuren. 

Bijgewerkt op: 05-11-2018

Wat vind je van dit artikel?

x50
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Om afspraken tussen vennoten vast te leggen, stel je een vennootschapscontract op. Wat staat hier allemaal in en hoe maak je zo’n contract? In dit artikel leggen we uit welke stappen je moet volgen voor het opstellen van een vennootschapscontract.

samenwerken vennootschap
samenwerken vennootschap

Rechtsvorm

Een rechtsvorm kiezen is een van de eerste dingen die je doet als je een bedrijf wilt starten. Er zijn in Nederland verschillende rechtsvormen die op jou van toepassing kunnen zijn.

Welke rechtsvorm past bij mij?

De meeste startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak, maar misschien past een andere ondernemingsvorm wel beter bij jouw bedrijf. Op deze pagina's lichten we de verschillende rechtsvormen uitgebreid toe:

Ben je nog aan het oriënteren? In dit artikel vind je een concreet overzicht van alle negen rechtsvormen.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.