In dit artikel 7 belangrijke onderdelen die komen kijken bij het starten van een eenmanszaak. Wil je direct naar een onderdeel van deze checklist, klik dan op één van onderstaande onderdelen:
- Inschrijven KvK
- Breng je aansprakelijkheid in kaart
- Belastingvoordeel regelen
- Zakelijke verzekeringen afsluiten
- Nadenken over pensioen?
- Administratie opzetten
- Personeel aannemen (of niet)
1. Eenmanszaak inschrijven bij de KvK
Het starten van een eenmanszaak - een bedrijf waarvan één persoon de eigenaar - is betrekkelijk eenvoudig en volstaat met een inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Veruit de meeste starters kiezen voor deze rechtsvorm.
Als eigenaar ben je volledig verantwoordelijk voor de onderneming, de eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid. Juridisch gezien wordt er in de eenmanszaak geen onderscheid gemaakt tussen het privé- en zakelijk vermogen.
Je hebt in veel gevallen wel recht op belastingvoordelen, onder andere:
Neig je er toch naar te kiezen voor de rechtsvorm bv? Deze rechtsvorm heeft andere gevolgen voor belastingverplichtingen en aansprakelijkheid. Bij een bv zijn de aandelen in het bezit van aandeelhouders, maar deze kunnen niet vrij worden verhandeld.
- Meer weten? Lees dan het artikel Bv oprichten als zzp'er.
2. Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid in kaart brengen
Er wordt bij een eenmanszaak geen onderscheid gemaakt tussen privé- en bedrijfsvermogen. Dat betekent dat je aansprakelijk bent voor alle handelingen en financiën van jouw bedrijf en dat je de eventuele gevolgen persoonlijk draagt. Oftewel, ook voor eventuele schulden die ontstaan ben jij persoonlijk verantwoordelijk.
Het is belangrijk om rekening te houden met deze mogelijke risico's, want mocht het straks misgaan, dan kun je naast je zaak bijvoorbeeld ook je koophuis en inventaris kwijtraken.
Als je getrouwd bent of gaat trouwen, is het aan te raden om te overwegen om huwelijkse voorwaarden te laten opstellen.
Het is raadzaam om je beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid in kaart te brengen voor je eenmanszaak. Als je een adviserend beroep hebt wil je schadeclaims voorkomen.
3. Belastingvoordeel regelen
Wanneer je een eenmanszaak inschrijft bij de KvK, wordt dit automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst, die vervolgens gaat bekijken of je belastingplichtig bent.
Alleen als de belastingdienst jou ziet als ondernemer, heb je ook recht op bepaalde belastingvoordelen zoals de zelfstandigen- en startersaftrek en mkb-winstvrijstelling. Check dus of je hieraan voldoet, want het scheelt je zo € 300,- per maand.
Btw-aangifte
Bij je inschrijving in het Handelsregister heb je ook een btw-nummer gekregen. Hierna word je door de Belastingdienst als ondernemer erkend en kun je aanslagen verwachten voor de btw-aangifte.
Je wordt dan ook geacht omzet te maken en btw in rekening te brengen en voor te financieren.
Tip! Zet onze btw-calculator in je favorieten, zodat je snel weet hoeveel btw je moet berekenen.
4. (Zakelijke) verzekeringen afsluiten
Zzp'ers zijn zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van hun (zakelijke) verzekeringen. Omdat je geen werknemer bent, kun je bij eventuele ziekte geen beroep doen op de Ziektewet, WW of de WIA. Kies daarom bewust of en hoe je jezelf verzekert. Je hebt veel opties om de kosten in de hand te houden.
Let op: de AOV wordt in de toekomst (waarschijnlijk vanaf 2027) verplicht voor eenmanszaken!
Handig: bij Interpolis kun je via de Starterscheck binnen twee minuten in kaart brengen welke verzekeringen handig zijn in jouw persoonlijke situatie als ondernemer. Geheel vrijblijvend uiteraard.
Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
Als het gaat om ziektekosten is het afsluiten van een basisverzekering voor iedereen in Nederland verplicht (dus niet alleen ondernemers).
Daar komt bij dat je als zelfstandige ondernemer nog een aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet krijgt. Dit is het deel dat de werkgever normaal gesproken betaalt, maar aangezien je nu je eigen werkgever bent, ben je hier zelf verantwoordelijk voor.
Houd bij een modaal inkomen rekening met een naheffing van zo’n € 1.300,- op jaarbasis.
5. Nadenken over je pensioen
Nadenken over je pensioen als ondernemer is echt onderdeel van je start van je eenmanszaak, want zodra je je baan opzegt, stopt ook je pensioenopbouw. Dit gaat vaak om een groot bedrag dat je per maand moet gaan sparen tot je pensioengerechtigde leeftijd.
AOW
Als zzp'er heb je natuurlijk wel gewoon recht op AOW. Voor de meeste mensen is de AOW niet voldoende om onbezorgd van hun oude dag te genieten. Ook is de pensioenleeftijd vaak hoger dan mensen denken. Check vanaf welke leeftijd je recht hebt op AOW.
Hoe eerder je begint met het regelen van je pensioen, hoe beter. Dat kan al door simpelweg een deel van je omzet opzij te zetten op een zakelijke spaarrekening.
- Lees ook dit artikel over de verschillende mogelijkheden voor zzp'ers om pensioen op te bouwen
6. Zakelijke administratie opzetten
Iedere ondernemer is verplicht een zakelijke administratie te voeren. Die moet de Belastingdienst bij een controle gemakkelijk kunnen checken, dus het is handig als je dit digitaal goed inricht, bijvoorbeeld met behulp van een online boekhoudprogramma of een app.
- Lees ook dit artikel over het opzetten van een online administratie of bekijk ons gratis whitepaper over je administratie opzetten als starter.
7. Personeel aannemen(of niet)
Je hebt straks een eenmanszaak, maar dat wil niet per definitie zeggen dat er ook maar één persoon voor je onderneming werkt. Of je nu per direct of in een later stadium personeel wilt aannemen, maakt hiervoor niet uit.
Het is goed om klaar te zijn voor eventuele snelle groei en na te denken over hoe je je bedrijf op termijn versterkt. De naam van je eenmanszaak zegt namelijk iets over de rechtsvorm en niet over het aantal personen dat werkzaam is in je bedrijf. Je kunt dus gerust freelancers, uitzendkrachten of ander personeel inhuren
- Lees hier meer over hoe het aannemen van personeel in zijn werk gaat en welke regelgeving belangrijk is.